Inlägg från: Efraim Barkbit |Visa alla inlägg
  • Efraim Barkbit

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Barn som utsätts för kränkningar i form av aga kommer senare i livet med stor sannolikhet att kränka sina egna barn. I sämsta fall kommer de att utöva våld mot sin partner och/eller andra vuxna.

Aga får ovillkorligen negativa konsekvenser både på kort och lång sikt. Detta är ställt utom rimligt tvivel och just därför har vi också sedan 40 år lagar emot barnaga.

Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit
    Anonym (självklart) skrev 2015-03-26 15:51:32 följande:

Snicksnack det tror jag inte ett spår på. I sådana fall skulle alla uppfostra sina barn på det viset vilket uppenbarligen inte är fallet. Det är ju uppenbart så att argumentationen inte håller eftersom en person som använder aga inte tycker det är fel att aga används. Eller hur. Vafan spelar det för roll om en överkänslig pacifist kallar det för negativa konsekvenser då det för en riktig förälder som vågar ta ansvar är positiva konsekvenser

Utifrån ditt språk och lite aggressiva ton antar jag att du själv har fått stryk. Förstår om det är jobbigt att tänka på och jag beklagar. Jo det spelar roll, då barn som utsätts för aga lättare hamnar våldssituationer själva som vuxna. Detta kostar samhället stora pengar, helt i onödan. Btw, jag är inte pacifist. Jag gjorde min värnplikt på Skånska Dragonregementet P2 och trivdes utmärkt under min utbildning.
  • Efraim Barkbit
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 16:22:06 följande:

Du, jag har inte fått stryk som barn. Ändå tycker jag att barnaga borde vara tillåtet så det du sitter och skriver är bara skitsnack , ens åsikter har ingenting att göra med om man växte upp med barnaga eller inte.  Jag tycker att det är sorgligt när jag ser dagens alla svenska barn hur dom beter sig. I vissa fall när dom beter sig riktigt oacceptabelt viket dom gör väldigt ofta skulle en lavett sitta fint. Hur ska dom annars lära sig?

Ja hur skall barn annars lära sig om vuxna inte får slå dem, det är sorgligt att det fortfarande finns människor som resonerar så på riktigt 2015. Respekt föder respekt - våld föder våld.
  • Efraim Barkbit
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 17:06:39 följande:

Därför jag har slutat upp att bemöta barnrumpan, det fanns inget därt att bemöta mer än en massa dagisdynga och personliga påhopp.

Om livet skulle vara så enkelt som du vill få det till.

Som tur är så är inte så fallet och floskler kommer man inte långt på, man kan givetvis fostra barnen samtidigt som dom vet att det är fel att slås.

Vissa sanningar är enkla. Det är vederhäftig fakta och långt ifrån floskler. Barnaga är dålig nationalekonomi då dessa barn kommer kosta staten pengar i form av polis och sociala insatser längre fram i livet. Varje gång ett bqrn agas får det lära sig att dialog är underlägset våld. Sådana uppenbara kränkningar kommer förr eller senare slå tillbaka, både bildligt och bokstavligt.
  • Efraim Barkbit
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 17:41:02 följande:

skitsnack! jag känner många som agats som barn och ingen av dom har haft med varken polis eller socialen att göra. Dom är dessutom mer väluppfostrade och trevliga samt har större empati för andra än vad många andra människor har .

Grattis du är bekant med statistiska undantag. Vilket var ditt argument?
  • Efraim Barkbit
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 18:38:08 följande:

Och när barnet gjort fel är något högst subjektivt och kan mycket väl leda till att barn blir slagna dagligen.

En extremt godtycklig definition. 

Nej, aga funkar inte bra, aga skadar barn.

Barnet lär sig inte vad som är rätt och vad som är fel.

Barnet lär sig hur det ska undvika stryk.

Stor skillnad. 

Barnet lär sig också att våld är en bra konflikthanteringsmetod.

Barnet lär sig också att den är mindre värd och sämre och därför ok att slå på.

Är det verkligen vad du vill lära dina barn?

Förstår du vad det är för häxbrygd du skapar genom att slå ditt barn, det är en uppväxande våldsspiral.

Grattis. 

Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 18:38:08 följande:

Och när barnet gjort fel är något högst subjektivt och kan mycket väl leda till att barn blir slagna dagligen.

En extremt godtycklig definition. 

Nej, aga funkar inte bra, aga skadar barn.

Barnet lär sig inte vad som är rätt och vad som är fel.

Barnet lär sig hur det ska undvika stryk.

Stor skillnad. 

Barnet lär sig också att våld är en bra konflikthanteringsmetod.

Barnet lär sig också att den är mindre värd och sämre och därför ok att slå på.

Är det verkligen vad du vill lära dina barn?

Förstår du vad det är för häxbrygd du skapar genom att slå ditt barn, det är en uppväxande våldsspiral.

Grattis. 

Väl formulerat!
  • Efraim Barkbit

Det borde vara en självklarhet för alla föräldrar att:

En örfil är våld.

Ett slag är våld.

Våld är en kränkning.

Hot om våld är en kränkning.

Ställa barnet i skamvrå är en kränkning.

Barn skall aldrig oavsett omständigheterna kränkas för att lära sig en " läxa".

• Efraim Barkbit
    Anonym (--) skrev 2015-03-27 09:30:07 följande:

hahaha nej.

Man kommer ingenstans med verklighetsfrånvända ideal.

När det kommer till tidigare skriva kommentarer av enkla sorten så måste jag luta mig mot dom, det är så man skapar en massa ouppfostrade unghelvete som gör bara skit för alla sen.

Det där fungerar endast tills man stöter på en motgång, sen vet ungen att föräldrar är handlingsförlamade mesar som inte gör ett skit åt vilka problem som än finns mer än maler maler snackar och inget annat händer.

Ditt språk och din oförmåga att argumentera sakligt säger det mesta om ditt föräldraskap.
  • Efraim Barkbit
    Anonym (ja) skrev 2015-03-27 16:48:26 följande:

Om såna ungar fick en dask på arslet skulle diagnossymtomen mildras illa kvickt, det är jag säker på. Bråkiga ungjävlar ska sätta på plats!

Du har själv fått stryk eller?
  • Efraim Barkbit
    Filip1990 skrev 2015-04-05 23:55:43 följande:

Jag anser att Sverige borde ha lagar som liknar Kanada och Storbritannien; alltså ska det vara lagligt att använda viss aga på barn upp till 12-årsåldern, men inte mer än att det högst får lämna "temporary reddening of the skin".

Helt enkelt: lite smisk på baken ska vara lagligt; misshandel med tillhyggen, slag mot annan kroppsdel än rumpan etc. etc. ska vara olagligt.

Så välsignat att vi inte bor i UK eller Canada, och att vi aldrig i detta landet kommer falla till föga för konservativa strömningar gällande barnaga.
  • Efraim Barkbit
    Anonym (ja) skrev 2015-04-06 22:36:32 följande:

Nej, vi är tyvärr för fega för att tukta våra barn och därför är svenska barn ökända för sin dåliga uppfostran.

Eller så är det faktiskt tvärtom.
  • Efraim Barkbit
    Anonym (nejnej) skrev 2015-04-07 07:12:05 följande:

Aga är den lättaste och fegaste utvägen för lata personer som inte klarar av sitt föräldraskap.

Tillika den faktamässigt mest obegåvade utvägen.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?