• Prällen

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Det man lär barn om man slår dem är att den som är stark har rätt att göra vad den vill. Ibland undrar jag om det är det som ligger bakom att diktaturer oftare uppstår i länder där man slår barn.

• Prällen
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 18:22:33 följande:
    jag har aldrig någonsin blivit agad som barn men tycker ändå att det ska bli lagligt. Det är stor skillnad på att aga konstant och aga någon gång när barnet gjort fel. Aga används som en metod att lära barn av sina misstag, som funkar bra för då tänker barnet till innan det gör något fel och lär sig av sina misstag. Till slut lär sig barnet vad som är rätt och fel. Man agar inte barn för skojs skull utan för att lära barnet rätt och fel. Punkt.
    Du lär inte barnet vad som är rätt och fel. Vad du lär barnet är att den som är starkare vinner. Du har inte hängt med så mycket i psykologi och vetenskap?
  • Prällen
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 18:28:49 följande:
    herregud du kan inte jämföra diktatur med barnaga det är två helt olika saker. Hur kom du in på diktatur helt plötsligt?  du använder det ordet för att låta extrem och du har en väldigt skev verklighetsuppfattning om du tror att diktatur och barnaga har kopplingar till varandra. Diktaturer är ofta psykopater och det kan vem som helst bli oavsett uppväxt. Jag tror tillochmed att man föds med den sjukdomen så det är inget man blir. Och att diktaturer är som  dom är tror jag snarare har med att göra att dom har sett krig och blivit psykiskt sjuka av det ifall det inte är så att dom har föds så.
    Det tog mig ett tag att förstå att du menar diktatorer..Det har visat sig i många undersökningar att när man slår ett barn så lär man dom inte vad som är rätt eller fel; man lär dom helt enkelt att den som är stor och stark här rätt att slå dom som är svaga och små. Både i södra europa och mellanöstern har man velat ha en "stark ledare"(eller diktator).
  • Prällen
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 18:44:17 följande:
    du får tycka det men jag bryr mig inte för jag vet vad som stämmer sen vad du tycker är ointressant
    Jag skulle anmäla dig om jag visste vem du var.
  • Prällen
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 18:52:53 följande:

Nytt lågvattenmärke till och med för denna tråden, exakt vad skulle du anmäla för?

Med all säkerhet har hon slagit/slår sina barn. Alltså misshandel.
  • Prällen
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 19:03:07 följande:

Exakt det jag gör, och jag slår inte mina barn.

Nej, jag talar emot våld mot barn, om ni slutar köra med floskler eller läsa med röven, detta börjar bli tröttsamt.

Om fler föräldrar skulle engagera sig i sina barns liv skulle vi ha långt bättre fungerade samhälle omkring oss, men ja, min mor har mycket att vara tacksam för.
    Jag kunde mot alla deras ansträngningar misslyckats med livet och kanske bli kriminell framför att skapa en välmående familj och hjälpa dom på äldre dagar.

Där har du rätt.

Prällen skrev 2015-03-26 18:56:45 följande:
    Med all säkerhet har hon slagit/slår sina barn. Alltså misshandel.

Nytt lågvatenmärke som sagt, du borde få en pokal.

Om du anser att direkta hot är en bra argument så rekommenderar jag att du backar undan med svansen mellan benen och går tillbaka till skolan i några år så där 15 eller nått.

Omkring det jag menar med våldsamma hem där våldsamma föräldrar skapar otrygghet och skräck hos sina barn, i det ljuset så hoppas jag du inte har några eller i alla fall spelar teater framför dom för att dölja din natur.

Jag är emot misshandel av barn. Det gör dig aggressiv; så jag antar att du slår barn själv eller har blivit slagen och tyckt att det varit ok.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?