Inlägg från: spillerkillern |Visa alla inlägg
  • spillerkillern

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Anonym (L) skrev 2015-03-26 17:41:02 följande:
    skitsnack! jag känner många som agats som barn och ingen av dom har haft med varken polis eller socialen att göra. Dom är dessutom mer väluppfostrade och trevliga samt har större empati för andra än vad många andra människor har .
    jag tror mer på tomtar och troll än på dig
  • spillerkillern
    Anonym (L) skrev 2015-03-25 23:42:54 följande:
    att slå barnen när dom gjort fel är inte att plåga dom. Man slår dom ju liksom inte hela tiden , bara när dom gjort fel. Du tycker att mina åsikter är skitåsikter men jag tycker lika mycket att dina åsikter är skitåsikter. Vi tycker alla olika och det får man respektera.
    Har du hört talas om andra åtgärder att ta till när barn beter sig illa eller är våld det enda du kan komma fram till?
  • spillerkillern
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 19:29:10 följande:

Nej jag vill inte att det ska vara tillåtet att SLÅ sina barn.

När det kommer till misshandelsfall däremot som många som käftar här är inne på, det är ganska lätt att uppmärksamma på skolan dagis eller i övriga närmiljö, misshandlade barn är inte sociala och öppna som andra, finns även skador som är svara att dölja.

Vi kan säga så här, ostabila aggressiva föräldrar som försöker terrorisera sina barn till lydnad kommer göra det oavsett vilka lagar vi än har mot. 
    stabila föräldrar men kanske mer svårhanterliga barn eller rena jävlar jag var under uppväxten, om dom nu anser att lag är viktigare än barnens välbefinnande kan misslyckas med att styra barnet rätt.
    Det endast att rätta verktyg är bortom räckhåll, vilket i sin tur är bara ett stort misslyckande för samhället i stort.

Helt rätt att våld, då aggressioner och terror på hemmaplan är direkt kontraproduktivt.
    Det i sig inte är likvärdigt men att man inte kan överösa sina barn med kä'rlek trots att man har behövt dela ut en läxa nån dag vecka månad tidigare.

Många barn med diagnoser ex adhd kan få aggressionsattacker och kan upplevas som stökiga, men kan inte rå över sitt beteende. Anser du att det är rätt att aga?
  • spillerkillern
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 19:52:45 följande:

Upplever man en unge med provocerande aggressionsattacker eller som avviker från mängden i det generella beteendet då gör man vad exakt?

Vänder sig kanske till bup om situation blir svårt att hantera och problemen inte löses?

Precis vänder man sig till bup, men det är fortfarande många som får diagnosen senare i tonåren, det kan i vissa landsting vara väntetid upp till 2 år för utredning. Men det var inte det jag frågade om, du skrev själv att "Helt rätt att våld, då aggressioner och terror på hemmaplan är direkt kontraproduktivt." Om ett barn börjar bete sig aggressivt kan det vara ett tecken på adhad, men i många fall dröjer det till flera aggressionsutbrott innan misstanke om adhd och utredning görs. Du skulle ha kunnat aga barnet många gånger under den tiden.
  • spillerkillern

Min man kommer fån ett land där det är tillåtet med aga. Han var stökig som barn och fick örfilar titt som tätt, ofta när hans syster grät och gav honom skulden åkte han på en örfil av pappan . När min man var 16 år fick han nog och bokstavligen spöade skiten ur sin pappa för alla de smällar han fått under sin uppväxt. Därefter har de ej haft någon kontakt trots att pappan har försökt återupprätta kontakten i 20 års tid, men  min man kommer aldrig att förlåta de smällar han fick som barn. Tänk på det ni som är för aga, att en gång i framtiden kan det vända sig emot er.

• spillerkillern
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 20:55:31 följande:

Men alltså, hur står det till med läsförståelsen här?

Hur många gånger måste jag skriva att det är inget annat än misshandel att prylla sina barn "tit som tät" och ja, att tonåringar som växer upp under såna förhållande kommer för eller senare ge igen, tror jag beskrev det som att slå bakut mot sina föräldrar innan.

Det är nästan som att argumentera med tanten här, hon har också en jävligt irriterande vana att först ignorera allt jag säger för att sedan försöka servera det jag redan har sagt emot mig som om hon kom på nått nytt.

Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 20:31:22 följande:
    Nej, inte alls, det är inte alls att förlöjliga offer för grövre misshandel att kalla misshandel för misshandel.
    Sen att det finns olika grader av det är en annan sak.
    Om du stjäl en hårnål så är det fortfarande en stöld även om det finns andra stölder som är ofantligt mycket större. 

Du har tydligen inte läst mina inlägg, jag har fostrat  4 barn till vuxen ålder utan att en enda gång slå någon av dom.
    Så jag vet att det går, det är inte hyckleri att vara mot barnaga, det är empati med svagare grupper. 

Min åsikt delas av dom flesta.
    Din delas av några få dom flesta av dom är såna som vill rättfärdiga sitt eget våld. 

Ja, eftersom du förespråkar en annan definition av vad som är misshandel än den gängse så skulle jag vilja se en korrekt och exakt definition av vad det innebär. 
    Luddiga definitioner som är godtyckliga ger jag inte mycket för. 

Ja, jag tror också att dom allra flesta föräldrar vill det bästa för sina barn, men jag tror att om man vill använda aga som ett medel så är det för att man inte ser nån annan väg att hantera sitautionen och det är en brist hos föräldern.
    Jag skulle önska att dom föräldrarna istället lärde sig andra sätt att hantera en sitaution utan att skada sina barn.
    Ingen förälder är perfekt men att slå sitt barn är att göra illa på en helt annan nivå.

ja det var ju lavetter han fick när han var ett "stökigt" barn, bråkade mycket och fick ibland aggressionsutbrott, vid de tillfällen som du anser att det är befogat. Så vad är skillnaden?
  • spillerkillern
    lövet2 skrev 2015-03-26 21:09:56 följande:
    Nej, "vi" kommer inte att göra det. Det verkar som om du försöker rättfärdiga dig själv genom att säga att "alla andra" också slår sina barn.

Jag har inte slagit mina barn, inte hotat eller mutat och inte skickat dem i någon skamvrå. Inte heller har de i tonåren anklagat mig för annat än att jag hindrat dem från roliga saker (som att köra moppe utan kort, gå på föräldrafria suparfester och sådant). Det är faktiskt inte så svårt att uppfostra barn utan brutalitet. Behandla dem som fullvärdiga människor, så beter de sig därefter ...
    Exakt! Man lär barnen respekt genom att vara bra förebilder och uppmuntra till bra beteende.
  • spillerkillern
    Filip1990 skrev 2015-04-05 23:55:43 följande:

Jag anser att Sverige borde ha lagar som liknar Kanada och Storbritannien; alltså ska det vara lagligt att använda viss aga på barn upp till 12-årsåldern, men inte mer än att det högst får lämna "temporary reddening of the skin".

Helt enkelt: lite smisk på baken ska vara lagligt; misshandel med tillhyggen, slag mot annan kroppsdel än rumpan etc. etc. ska vara olagligt.

Som jag sagt tidigare i tråden, min man kommer från ett land där aga är tillåtet, när han blev äldre och växte ikapp sin pappa gav han igen med besked för alla örfilar och smisk han fått under uppväxten. Därefter bröt han kontakten helt med pappan.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?