Inlägg från: Anonym (Barb) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barb)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Det är tillåtet där jag bor men det är sällan jag agat barnen även om det hänt.

• Anonym (Barb)

Inga ungar tar nån skada av några daskar på ändan. Inte ens på bar ända.

• Anonym (Barb)
    Nomanisanisland skrev 2015-03-26 15:34:06 följande:

Då föreslår jag att du genast upphör med ditt förvisso sporadiska men fortfarande oursäktliga barnplågande. Du birde inte behövs en lag för att begripa att det inte tillkommer dig att göra övervåld på dina barn, ge dig på någon i din egen storlek eller lör dig uppföra dig som folk.

Lugna ner dig. Yngsta tösen är 18 och för gammal för smisk men båda är präktiga, duktiga, glada och fina tjejer idag. Och jag har fin kontakt med båda så sluta vara hysterisk.
  • Anonym (Barb)
    Nomanisanisland skrev 2015-03-26 16:37:58 följande:

Jag är inte hysterisk, men förstår att du tar till sådana tillmälen när argumenten tryter, och alla barn oavsett ålder är för gamla för att få smisk, eller för unga till den dag de själva kan välja det.

Jag skulle säga att mina barn praktexempel på hur fel du har!
  • Anonym (Barb)
    Anonym (Camilla) skrev 2015-04-06 12:58:29 följande:

Då fick du inte smisk så som vi gick det. Vi var livrädda för att få smisk och när vi fick det gjorde det helt galet ont. Och förnedringen var nästan lika hemsk som smärtan. Det är helt sjukt att försvara sånt.

Dask på bara stjärten är inte nödvändigtvis fel men dina föräldrar kanske tog i för mycket?
  • Anonym (Barb)
    Nomanisanisland skrev 2015-04-07 13:28:41 följande:

Det enda smisk visar är att en som utdelar det, särskilt om det är ett planerat led i uppfostran, är ett litet våldskriminellt as som medvetet och oförsvarligt väljer att mot allt bättre vetande slå och kränka sina barn istället för att ta sitt föräldraansvar.

Du anser alltså att i många länder är näst intill 100% av alla föräldrar våldskriminella as? Insiktsfullt.

Jag älskar bägge mina föräldrar och vägrar fördöma dem för att jag fick smisk ibland. Och mina barn har aldrig hållit emot mig att de ibland också fick smisk när så krävdes.
  • Anonym (Barb)
    Nomanisanisland skrev 2015-04-07 17:22:02 följande:

Och du fortsätter att ljuga. Det du skriver är lika enfaldigt som hustrumisshandlaren som hävdar att han bara slog sin fru när hon behövde det. Det finns inget som heter krävdes här. Du valde att slå dina barn istället för att låta bli, sen kan det bero på allt möjligt från hur din själv uppfostrats till att du verkligen trodde det var så man gjorde. Men faktum kvarstår: att sitta och lalla om att det krävdes är bara skitprat och ett sätt att fly från ansvaret för det du gjorde.

Exakt var har jag ljugit menar du?
  • Anonym (Barb)
    Nomanisanisland skrev 2015-04-07 20:27:27 följande:

När du hävdar att du slog dina barn när så krävdes? Vadå krävdes? Vem krävde det? Gud?

Grattis, du var inte ens där och tror dig veta vad dom krävdes i olika situationer. Godnatt och sov gott.
  • Anonym (Barb)
    Anonym (jo) skrev 2015-04-08 00:41:14 följande:

Kan du inte berätta vilka situationer dina barn fick smisk i, och varför det krävdes? Det vore intressant att veta.

Det är rena familjeangelägenheter.
  • Anonym (Barb)
    molly50 skrev 2015-04-08 11:48:18 följande:

Så bara för att aga är tillåtet i en del andra länder så ska det användas som ursäkt för att få göra det här med?

Det viktiga är att man ger sina barn mycket kärlek och en god uppfostran samt låter dem upptäcka världen. Många av dem som påstås ha tagit skada av smisk har med all sannolikhet tagit skada av brist på kärlek. Att inte ge sina barn kärlek är det värsta man kan göra och det är helt obegripligt att det inte är straffbart. Ger man kärlek kan smisk definitivt vara ett hjälpmedel i uppfostran. Så klart får det inte vara en del av det dagliga livet och man får så klart inte gå till överdrift, typ använda tillhyggen mm.
  • Anonym (Barb)
    millipore skrev 2015-04-11 13:26:29 följande:

Sedan har jag en fråga till er som anser ha rätt att slå era barn: gäller det er partner också? Sniskar ni till denne också om hen gjort något som är fel? Och tvärtom förstås. Får du en hurring när du inte lyder?

Eller är de bara de mindre och försvarslösa som det är ok att nypa till?

Vuxna som begår brott straffas. Det ska självklart barn som begår brott också göras. Då man inte kan gr fem böter eller fängelse så är smisk inget dåligt alternativ.
  • Anonym (Barb)
    millipore skrev 2015-04-11 16:15:02 följande:

Men ser du ingen skillnad på böter/fängelse och fysisk bestraffning? Tycker du att det är tillämpbart även för vuxna individer?

Min poäng är att man inte kan använda idiotiska argument som "skulle du tycka det var ok om chefen smiskade dig på jobbet om du gjorde fel" eller "är det ok att smiska partnern om denne gör fel" just för att man kan åtala en sim begår brott, sparka en anställd som begår tjänstefel, göra slut med partnern som bedrar dig. Inget av detta är tillämpbart på barn och därför är argumenten inte giltiga.

Beträffande vuxna, om de hade möjligheten att välja mellan smisk och böter så skulle väl det vara ok för då har man något att välja på ifall man så önskade. Men bara om det fanns valmöjlighet.
  • Anonym (Barb)
    Filip1990 skrev 2015-04-14 18:17:32 följande:

Det finns många andra konsekvenser man kan ge. Problemet är att många av dem egentligen inte blir straff nog. Ta exemplet utegångsförbud: du berövar barnet umgänge, nöje osv. osv. en längre tid. Och fungerar inte straffet måste du ge barnet ännu längre frihetsberövande...

Det är ett brott att ge ett barn smisk i Sverige och 26 andra länder. Inte resten. Och här går diskussionen alltså om huruvida vi tycker att förbudet är bra eller inte, jag hoppas inte att någon här på forumet (om de inte bor i något annat land) använder smisk, för då bryter de mot lagen. Vi måste följa landets lagar, men det är inte olagligt att anse att en lag är knäpp eller dum.

Måste bara tillägga apropå välja: En familj jag var i USA lät faktiskt 12-åringen välja mellan smisk och utegångsförbud. Du kanske tror att jag hittar på nu, men i flera fall valde han smisk, troligen för att det är snabbt överstökat och inte inskränker på fritiden en lång tid framöver.

Precis samma val fick jag ibland. Och några gånger valde även jag smisk bara för att få gå ut om det var något speciellt jag inte ville missa.
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?