• Fiona M

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Anonym (well) skrev 2015-03-26 11:52:11 följande:

Jo det tror jag nog om ditt barn skulle bli påhoppad av någon .. skulle du inte slåss då?

Jag tror faktiskt den första instinkten är att få bort angriparen och se hur ens barn mår.
  • Fiona M
    Nomanisanisland skrev 2015-03-26 12:39:25 följande:

Den andra delen är bara den här skribentens vanliga snuttefilt när argumenten tryter att fantisera ihop lite medvetna lögner om mig, inget att bry sig om, hem begriper uppenbarligen inte bättre.

Ja, jag skulle bara vilja höra förklaringen.
  • Fiona M

Ett barn som blir slaget lär sig inte rätt och fel utan att undvika slagen.

Prata och resonera -är barnen för små så är det er upphift att ta bort farliga situationer tills de förstår.

• Fiona M

Inga lärare skulle vilja ta på sig att aga barnen. Isf vore de rent olämpliga som lärare...

• Fiona M

Ja, barnaga är misshandel även om ni som gör det inte vill se det så.

• Fiona M

Handlade det om att vilja uppfostra för att rusta barnet för livet så skulle ni förklara istället för att slå.

Slår ni av lathet har det inte med uppfostran att göra och borde väl då kunna tillämpas på vuxna som inte direkt gör som ni vill.

• Fiona M

Nu tror jag ju att jag som lärare träffar betydigt fler elever och lärare, och även om ingen förnekar att läget i skolan måste förändras så har jag ALDRIG hört ngn från "vår sida" (skolan) säga att aga är sättet att göra det (nej, inte ens på AW eller efter tuffa rättningsperioder )

• Fiona M

I vilken ålder slutar ni? Om ni får en olydig tonåring som inte tagit till sig av agan, hur hanterar ni det?

• Fiona M

Om ni nu inte ser ngt fel med det, tillrättavisar ni era barn på samma sätt bland folk och diskuterar agans fördelar med vänner och bekanta?

• Fiona M
    Anonym (självklart) skrev 2015-03-26 15:42:09 följande:

[barnen] kan ta skit utan att bryta ihop eller börja käfta. Till skillnad från somliga.

Där är en annan skillnad mellan oss; jag tycker inte barn ska behöva vänja sig vid att ta skit från sina föräldrar.
  • Fiona M
    Anonym (L) skrev 2015-03-26 17:02:51 följande:
    Nej du verkar inte förstå vad jag skriver så jag får ta det på barnnivå med dig. Jag har skrivit många ggr i denna tråd att jag tycker att barnaga ska va tillåtet i vissa situationer INTE i  onödan. Bara när barn gör något oacceptabelt .
    vad för oacceptabelt pratar du om?
  • Fiona M
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 18:04:29 följande:

Det i sig betyder inte mycket i sammanhanget men jag har också haft samtal om saken med folk i min ålder och jag måste med lite svar humor konstatera att barn idag är mer bräckliga än vi var.

Det snackas om kränkningar misshandel och annat skit som serveras här, under tiden praktexempel visar att dom flesta är idag högfunktionerande hårt arbetande empatiska individer som njuter av livet och vad det har att erbjuda, med små undantag.

Undantag kommer man aldrig ifrån.

Era föräldrar har aldrig ångrat agan? De tycker ni gör rätt nu?
    (Hur gammal är du om det var tillåtet -eller agade dina föräldrar dig ändå?)
  • Fiona M
    Filip1990 skrev 2015-04-05 23:55:43 följande:

Jag anser att Sverige borde ha lagar som liknar Kanada och Storbritannien; alltså ska det vara lagligt att använda viss aga på barn upp till 12-årsåldern, men inte mer än att det högst får lämna "temporary reddening of the skin".

Helt enkelt: lite smisk på baken ska vara lagligt; misshandel med tillhyggen, slag mot annan kroppsdel än rumpan etc. etc. ska vara olagligt.

när ska du använda "smisk" och varför är du oförmögen att göra annat?
  • Fiona M
    Anonym (jo) skrev 2015-04-08 09:52:43 följande:

Självklart, men du skriver ju anonymt och det är relevant för sammanhanget. Du kan inte hävda att det var befogat med aga vid vissa situationer och få gehör för det, om du inte kan motivera det genom att förklara hur situationen krävde det.

Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?