Inlägg från: Anonym (Nej till våld) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej till våld)

Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?

Anonym (--) skrev 2015-03-26 19:03:07 följande:

Exakt det jag gör, och jag slår inte mina barn.

Nej, jag talar emot våld mot barn, om ni slutar köra med floskler eller läsa med röven, detta börjar bli tröttsamt.

Om fler föräldrar skulle engagera sig i sina barns liv skulle vi ha långt bättre fungerade samhälle omkring oss, men ja, min mor har mycket att vara tacksam för.
    Jag kunde mot alla deras ansträngningar misslyckats med livet och kanske bli kriminell framför att skapa en välmående familj och hjälpa dom på äldre dagar.

Där har du rätt.

Prällen skrev 2015-03-26 18:56:45 följande:
    Med all säkerhet har hon slagit/slår sina barn. Alltså misshandel.

Nytt lågvatenmärke som sagt, du borde få en pokal.

Om du anser att direkta hot är en bra argument så rekommenderar jag att du backar undan med svansen mellan benen och går tillbaka till skolan i några år så där 15 eller nått.

Omkring det jag menar med våldsamma hem där våldsamma föräldrar skapar otrygghet och skräck hos sina barn, i det ljuset så hoppas jag du inte har några eller i alla fall spelar teater framför dom för att dölja din natur.

En lavett är allt som krävs för att skapa ett våldsamt hem där våldsamma föräldrar skapar otrygghet och skräck hos sina barn. 
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 19:12:36 följande:

Gud, det är ju precis det jag menar med våldsamma hem och misshandel, hur kan du blanda ihop det med det jag i övrigt skriver är bortom mig.

Vrede och frustration samt utlevnad av dessa har inte ett smack att göra med barnuppfostran.

Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 19:00:33 följande:
    Det är för det första ingen floskel och det behövs tydligen upprepas, du förespråkar ju våld i hemmet, du tycker ju att man ska slå barn. 
    Du tycks inte förstå att direkt vid första slaget så har man ett våldsamt hem som förbiser barnets behov å det grövsta. 
    Här gäller nolltolerans.

En lavett är aldrig på plats och har man ett barn som beter sig som du beskriver så beror det på att man själv har svikit barnet tidigare, kanske genom att slå det.
    Barn gör som vi gör, så ger du en lavett så får du vara beredd på att få en tillbaka i det läget och varför inte, du har ju satt ribban själv. 

Igen så bekräftar jag om och om igen vad våld i hemmet är och vad det gör med barn. selektiv läsning?

Precis rena motsatsen en markering är på sin plats vid grövre övertramp, isolerade händelser, att man sedan följer upp med med resonemang och förklaringar till varför saker och ting händer verkar sådana som dig inte läsa det minsta.
    Efter några decenier på jorden så där i efterhand har jag svårt att hitta föräldrar som var mer kärleksfulla och engagerade i sitt barn än vad mina var.

Noll tolerans är i vanlig ordning ett floskel som inte fungerar på nått plan där man tillämpar det, i många fall gör det "vissionen" mer skada än nytta då det leder inte till nått annat än utopi som aldrig har existerat.

En lavett är absolut på sin plats om nån av mina kommer hem och tar efter sin omgivning där dom kallar sin mor för ex hora, kan garantera att det kommer sluta i tårar och en blåtira, minst.
    Vore direkt oansvarigt att låta sånt passera.

När det sedan kommer till tonåringar så vet vi hur dom fungerar, hur hjärnan utvecklas och det kommer en period där känslor och impulser går före allt annat.
    då i en obevakad argt ögonblick kan tonåringar vräka ur sig vad som utan mer i bakgrunden än att kanske inte ha fått gå på en fest.

Kommenterat och avklarat.

Ett barn som kommer hem och kallar sin mor för hora har något gått snett med för länge sen, kanske för att det fått stryk tidigare. 
    Att då ge det mer stryk istället för att ta reda på vad som felas är direkt kontraproduktivt och visar att du inget har förstått om hur barn funkar.
    och det är kanske inte så konstigt med tanke på den uppväxt du själv har haft enligt dina egna uppgifter.

I det här fallet är nolltolerans viktigt, för varje slag skadar barnet. 
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 19:19:56 följande:

Personen i fråga har inte serverat några argument mer än helt absurda påhopp berg av verbala spyor ad hominen glåpord, det var svårt att urskilja nått vettigt från denna inlägg därmed är personen i princip på ignore.

Andra som kommenterar, även om saker som förs fram är floskler fördomar faktafel och dylikt så framförs dom på ett i alla fall lite mer sansat sätt.

Prällen skrev 2015-03-26 19:10:31 följande:
    Jag är emot misshandel av barn. Det gör dig aggressiv; så jag antar att du slår barn själv eller har blivit slagen och tyckt att det varit ok.

Jag är också emot misshandel av barn, det har jag väl gjort ganska tydligt.
    våldsamma hem där misshandel förekommer på regelbunden basis skapar aggressiva osäkra otrygga barn som har dels svårt att hitta sociala koder, hitta sin plats, lär sig fel läxor att man löser meningsbyggnader med våld och så vidare, ett stort recept för fiasko och en person som kommer misslyckas med att skapa sig ett bra liv.

Nej, jag varken slår barn eller blivit slagen, bespara mig upprepningar och läs vad jag har skrivit istället.

Jag har förstått att du inte tycker att man ska slå barn konstant, ja.
    Men där vi inte är överens är när det blir misshandel av barn.
    Så fort du slår ditt barn eller gör det illa så är det misshandel.
    Första gången, det finns inget mellanläge här, inga gråzoner.
    Slår du så misshandlar du. 
    Det är min åsikt,, jag har förstått det som att för dig är det en högre tolerans.
    Så berätta för mig när exakt går den fysiska fostran över till att bli misshandel av barn enligt dig?
  • Anonym (Nej till våld)
    ErnstHugo skrev 2015-03-26 19:25:12 följande:
    Anonym (Nej till våld) skrev 2015-03-26 18:38:08 följande:

Och när barnet gjort fel är något högst subjektivt och kan mycket väl leda till att barn blir slagna dagligen.

En extremt godtycklig definition. 

Nej, aga funkar inte bra, aga skadar barn.

Barnet lär sig inte vad som är rätt och vad som är fel.

Barnet lär sig hur det ska undvika stryk.

Stor skillnad. 

Barnet lär sig också att våld är en bra konflikthanteringsmetod.

Barnet lär sig också att den är mindre värd och sämre och därför ok att slå på.

Är det verkligen vad du vill lära dina barn?

Förstår du vad det är för häxbrygd du skapar genom att slå ditt barn, det är en uppväxande våldsspiral.

Grattis. 

Väl formulerat!
    Tack. Glad
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 19:46:26 följande:

Du vet uppenbarligen inte hur tonåringar fungerar, men det är i alla fall sådana övertramp man måste hålla kort så det hela inte spinner uout of controll.

GIVETVIS tar man reda på allt som ligger omkring både kontinuerligt och efter incidenten, självförklarande.

En bra uppväxt med alla förutsättningar jag kunde få, jo bra sådan.
    Känner till folk som har misslyckats med mindre.

Som sagt, utopi figurerar i sagoböker, inte på jorden.

tankfull skrev 2015-03-26 19:35:30 följande:
    Du har inte sagt ett ord om vad jag skrev då jag citerade ur Folkhälsans Information om barn som upplevt våld! Du har inte bemött det, inte förklarat det, du bara snackar och snackar. Jaha, du lyfte upp killen och sa till honom på skarpen? Då har du ju inte slagit honom, så hur är det ett exempel på att våld hjälper? Tror du att den killen får stryk hemma? Det tror jag, och det kan vara förklaringen till hans dåliga uppfostran.
    Och ännu en gång: HUR blir en dålig uppfostringsmetod bättre av att det finns andra uppfostringsmetoder som också är dåliga? Det är ingen som hävdar att det är bra att vara en mespropp och aldrig sätta gränser för sina barn, men det finns ju massor av föräldrar som lyckas alldeles utmärkt med uppfostran av sina barn genom att sätta gränser verbalt. Tror du verkligen att de bara har haft TUR och fått så snälla barn att de inte behöver ta i med hårdhandskarna? ALLA barn är jobbiga ibland! Är de jobbiga hela tiden så har man faktiskt misslyckats i kommunikationen eller så har de en diagnos och då behöver de psykoterapeutisk hjälp - inte bli slagna!

I så fall måste jag ha missat det när tråden flödar över med ren skit från en person som inte vet när nock är nock.

Ja jag snackar och snackar, har du kommentar om nått av det så är det bara att citera, jag svarar så fort jag hinner och om inte det drunknar i floodandet tråden utsätts för.

Mer korrekt beskrivning var att jag lyfte upp han från marken i kläderna och small in han i väggen, för att hålla han kvar där och göra mig tydlig att detta var en bra början om han inte lägger av.

Tydligen gjorde jag nått hans föräldrar totalt havererade på.

Det finns annars inga dåliga uppfostringsmetoder, bara föräldrar som väljer fel om dom misslyckas på vägen och inte testar nått annat om det fungerar.
    Ja det finns massor med föräldrar som lyckas, vilka metoder dom än använder sig av, sen finns det dom som mosclyckas under samma premisser, upp till föräldrar att inte mislyckas för barnens framtid då.

Vist är alla barn jobbiga ibland, det skrev jag innan själv, där gör man alla fel om man tappar fattningen och med våld ger sig på barnen som har räknat ut vilka knappar ska tryckas på för att få gamlingen ur balans.

Du är så fel ute och du förstår det inte själv.
    Nej, man slår inte sitt barn oavsett och nej, ett barn som mår bra kommer inte hem och kallar sin mamma för hora. 
    Hur gamla är dina barn idag och hur många har du?

Det du kallar för utopier är något dom flesta av oss andra lyckats väl med våra barn.
    Hur förklarar du det?

Hur kan du säga att du är emot våld mot barn när du i nästa andetag förespråkar våld mot barn,
    En lavett är våld mot barn, bara så att du vet, och helt oavsett vad du tycker och vill kalla det för.
    Att du vill kalla det för något annat för att rättfärdiga ditt eget våld är en sak, men vi andra kallar en spade för en spade och en lavett för våld. 
    Så vill du bli förstådd så håll dig till gängse definitioner. 
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 20:16:15 följande:

Igen, att dra till med för stora ord man inte förstår i tid och otid för att försöka kamma hem billiga poäng som en viss provokatör i tråden, uppnår man inget annat än att förlöjliga offer av riktig misshandel.
    det är att vattna ut begrepp som beskriver ett mycket stort brott, nått folk tyvärr råkar ut för dagligen och jag kan nästan garantera dig att dom skulle tycka vi snackar om äpplen och atomer i samma mening om man jämför deras skador med en unge som fick sin "ego sårad" en gång nånstans vid felbeteende.

Hela det talet är fylld av hyckleri, vi kommer alla "slå" våra barn vid ett eller annat tillfälle, om det är i låg ålder när man slår barn handen eller fångar hårt när handen är på väg mot stearinljus eller senare under livet för nått annat.
    Illa kommer vi också göra våra barn, vi kommer vid ett och annat tillfälle ta bort förmåner skicka på timeout på rummet eller vad man nu kan tänka sig att hitta på.
    såra kommer vi göra kontinuerligt när dom växer upp, vänta tills tonåren kommer och anklgelser börjar hagla.

Poängen är att svartvit tänkande har ingen plats i det verkliga livet, inget i det verkliga livet faller under svartvit tänk.
    Mer än i ett utopi nånstans där allt är fjunigt fint eller ett rent helvete.

Det är din åsikt, delas av några, jaghar min åsikt, delas av några, det enda som är viktigt här att alla våra barn mår bra och utvecklas som dom ska till självgående empatiska individer som ställer upp för sina nära och kära och visar respekt för sin omgivning.

Det har jag också skrivit flera gånger om, vad vill du ha egentligen?

Nån mall på hur många "slag" är okey var hur och hur hårt i kilo per punkt?

Lämnar du ungen blödande på golvet efter utdragen misshandel för att gå och poppa en öl med fridfull tanke i huvudet att nu blir det tyst i några timmar så har man nog passerat gränsen.

Nej, inte alls, det är inte alls att förlöjliga offer för grövre misshandel att kalla misshandel för misshandel.
    Sen att det finns olika grader av det är en annan sak.
    Om du stjäl en hårnål så är det fortfarande en stöld även om det finns andra stölder som är ofantligt mycket större. 

Du har tydligen inte läst mina inlägg, jag har fostrat  4 barn till vuxen ålder utan att en enda gång slå någon av dom.
    Så jag vet att det går, det är inte hyckleri att vara mot barnaga, det är empati med svagare grupper. 

Min åsikt delas av dom flesta.
    Din delas av några få dom flesta av dom är såna som vill rättfärdiga sitt eget våld. 

Ja, eftersom du förespråkar en annan definition av vad som är misshandel än den gängse så skulle jag vilja se en korrekt och exakt definition av vad det innebär. 
    Luddiga definitioner som är godtyckliga ger jag inte mycket för. 

Ja, jag tror också att dom allra flesta föräldrar vill det bästa för sina barn, men jag tror att om man vill använda aga som ett medel så är det för att man inte ser nån annan väg att hantera sitautionen och det är en brist hos föräldern.
    Jag skulle önska att dom föräldrarna istället lärde sig andra sätt att hantera en sitaution utan att skada sina barn.
    Ingen förälder är perfekt men att slå sitt barn är att göra illa på en helt annan nivå.
  • Anonym (Nej till våld)
    Nomanisanisland skrev 2015-03-26 20:29:09 följande:
    Glömmer att påpeka att du skriver en massa vettigt på ett lugnt och klokt och sansat sätt med ett beundransvärt tålamod. 
    Tack, vad glad jag blir.
    Jag jobbar med sånt här, bland annat. 
    Så för mig handlar det om att nå fram till något konstruktivt, om inte idag, så kanske ändå så ett frö nånstans.
    För barnens skull. 
    För jag vet vad det gör med ett barn som blivit slaget och det är inget något barn ska behöva uppleva.. 
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 20:36:16 följande:

Nej det så klart, jag kan säga exakt samma sak bara det att jag nöjer mig med, bra att du har hittat ditt sätt och det fungerade för dina barn, toppen, då borde det vara lätt att även förstå andra kanske trampar på andra stigar med samma goda resultat.

Svårare än så är det inte.

Mina har inte kommit till tonåren är men är på gränsen, sen är den yngsta i dagisålder, mer än så har jag inget behov att uppge.

Enkelt, våld är nått man oprovocerat råkar ut för på stan eller i vrede av sina föräldrar, att få en påföljd hemma för nått skit man har gjort är inget våld.

En lavett är ett av det grövsta man kan dela ut, förståeligt så reserveras den förmånen till saker man bara inte kan acceptera nånstans.
    förståeligt är också att det som spökar i bakhuvudet på folk som har levt under taskiga förhållanden som nämns i tråden eller under misshandel i våldsamma hem att klumpa ihop allt till har man så som krökt ett hår på sitt barns huvud så är nästa steg att skicka denna till sjukhus med brutet käkben.

Som tur är sanningen nånstans däremellan som i det mesta när det kommer till folk som tänker i svartvita termer som inte kan appliceras.

Det hade annars varit mycket trevligt om folk skulle sluta missbruka ord för att komma nånstans.

men, på tok för mycket tid lades ner på detta så jag får ta igen hemmalivet lite

Och jag hade sagt likadant om det hade handlat om läggtider, kompisar, matvanor, läxor, veckopeng och liknande saker, där det handlar om olika preferenser och hur man funkar som människor.
    Men våld är något helt annat, våld mot barn är skada och förkastligt i alla formerna.

Så det du talar om är teorier och spekulationer som du ännu inte har nån egen erfarenhet av, då förstår jag. 
    Om något av dina barn en gång i framtiden kommer hem och kallar sin mamma för hora och du delar ut den där lavetten så är risken stor att du får en tillbaka.
    Ett sånt stort barn som mår så dåligt att den beter sig på det viset och som har den fysiska styrkan för det lär slå tillbaka och jag läste att du är 74 år, den som kommer åka på stryk i det läget är du. 

Den som missbrukar och förvränger ord här är du, du använder semantisk retorik för att försvara våld mot barn.
    Det är ingen som går på det. 
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-26 21:04:21 följande:

Oh gud, ursäkta mig.

Det sista jag önskar att ha en debatt med en "från yrket" det svartvita tänket borde ha hintat mig men man kan tyvärr inte se genom skärmen.

Har diskuterat olika andra tabubelagda ämnen som droger missbruk narkotikaförbud med folk som så kallat jobbar med det.

Det tragiska faktum kom fram ganska snart att folk som jobbar med dom värsta fallen som finns att hitta, som ständigt belägras av det värsta samhället och olika situationer har att erbjuda blir snabbt hemmablinda, får för sig att dt som finns att se på jobb är allt som finns att se i ämnet.

Du dras vist med samma nackdel, du och dina arbetskamrater i andra delar av vården eller socialen eller vad du nu jobbar med tror att det värsta av det värsta, dom mest sargade individer talar för den stora massan.
    fördomar flödar fritt på sådana ställen och tyvär så anser ni att titeln ni håller ger er nån form av auktoritet

Som tur är däremot så träffar inte dina kollegor på psyket eller missbruksvården den normala majoritet som går runt på gatorna sköter om sina familjer och sina jobb.
    Lika lite som du träffar på ens ett normal barn som jag snackar om, du träffar på dom som far illa, misshandels offer och så vidare.
    Förstår ycket väl att du har inte en susning om vad jag snackar om, mer än att du gör koppling till det som förföljer dig till vardagen, det värsta av det värsta.

Men tack för du drog upp detaljen till ljuset, skulle nog ha spenderat många timmar till här om inte så var fallet.

Men det är lätt att sluta debattera med mig om du inte vill.
    Det är bara att sluta skriva, lätt som en plätt.
    Jag tror mig inte veta bäst men jag anser nog att utbildning i ämnet, kunskap och erfarenhet av många barn, ger ändå viss fördel.
    Precis som en bilmekaniker har större erfarenhet och kunskap om bilmotorer än mig som enbart kör bil till vardags.
    Eller en läkare som har utbildning om människans sjukdomar och som möter patienter dagligen än jag som enbart har kunskap baserat på mina egna erfarenheter.
    Det är inte konstigare än så. 

Jag fattar mycket väl vad du pratar om och vad du vill förmedla, jag inte bara jobbar med det här 
    Jag har även ett liv utanför mitt jobb med vänner och egen familj precis som du. 

Men som sagt det är lätt att sluta debattera med mig, sluta bara skriv i tråden. 
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-27 09:30:07 följande:

hahaha nej.

Man kommer ingenstans med verklighetsfrånvända ideal.

När det kommer till tidigare skriva kommentarer av enkla sorten så måste jag luta mig mot dom, det är så man skapar en massa ouppfostrade unghelvete som gör bara skit för alla sen.

Det där fungerar endast tills man stöter på en motgång, sen vet ungen att föräldrar är handlingsförlamade mesar som inte gör ett skit åt vilka problem som än finns mer än maler maler snackar och inget annat händer.

Du har ingen tilltro till dina egna barn.
    Så sorgligt.
    Jag vet och har alltid vetat att mina barn har varit kloka och goda människor.
    Jag har alltid litat på det och dom har aldrig svikt mig. 
    Så väldigt sorgligt att dina barn inte ens har den tilltron ens från sin far. 
    Dom flesta barn är kloka och har en känsla för rätt och fel inbyggt i sig iallafall om man behandlat dom väl. 
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (Viola) skrev 2015-03-27 09:49:52 följande:
    Önskar du ibland att kvinnomisshandel var tillåtet?

Finns det någon situation då du önskat att kvinnomisshandel var tillåtet? Exempelvis i stundens hetta eller vad som helst? Berätta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-24 14:16

Du kanske har värderingen i allmänhet att kvinnomisshandel är fel, men att du i vissa situationer då du är riktigt arg önskar att du fick lappa till en kvinna.

-------------
    Väldigt bra poäng, kan man slå sina barn som man borde värna mest av allt,, borde det inte heller vara ett problem att slå sin fru. 
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-27 11:37:05 följande:

När man kommer till tonåren så måste 95% av grunden vara lagt, minimum, vad som händer sen händer sen.

När man anser som det jag kommenterade att i princip all konsekvens för ungarna är kränkning eller våld så är man helt ute och seglar oavsett ålder.

Kommer dom in i tonåren så försvinner mycket av sansen, då ska det vara i ryggraden att man lyssnar på sina föräldrar sen att får man acceptera mer i och med det inte längre rör sig om barn utan tonåringar är en annan femma, det vet vi nog alla.

Det är ingen som sagt att all konsekvens är en kränkning.
    Det är en halmgubbe du bygger själv. 

Nej all sans försvinner inte alls, inte om man byggt grunden med tillit där ungdomarna kommer och pratar med en och där dom lyssnar på vad man säger.
    Ungdomar är härliga, kloka och mycket socialt kompetenta, men känsla för vad som är rätt och fel och dom är solidariska mot dom som dom litar på.
    Vi har alltid haft huset fullt av ungdomar här och det har aldrig varit några problem.
    Dom säger att dom trivs här för här känner dom att dom är omtyckta, 
    Du kanske skulle prova det. 
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (--) skrev 2015-03-27 12:20:15 följande:

Era tolkningar är otroliga här måste jag säga, man blir smått förivrat vad ni snackar om, straff konsekvens påföljd, vilket ord man än väljer snackar vi om samma sak.

Sen tror jag nästan att dom allra flesta tonisar vet att föräldrar är med dom och inte emot dom vad det än gäller, med undantag för dom som använder ren våld för att puscha genom vardagen.

Nej, vi snackar inte alls om samma sak.
    Det du förespråkar är just rent våld, oavsett hur du väljer att uttrycka det.
    Och det är vad vi andra reagerar på, du spelar i en helt egen liga. 
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (ja) skrev 2015-03-27 16:36:35 följande:
    Aga är inte misshandel och vuxna kvinnor kan inte jämföras med små snorungar.
    Jo, aga är misshandel i allra högsta grad fråga vilken domare som helst. 
    Dumheter. 
  • Anonym (Nej till våld)
    Anonym (ja) skrev 2015-03-27 16:48:26 följande:
    Om såna ungar fick en dask på arslet skulle diagnossymtomen mildras illa kvickt, det är jag säker på. Bråkiga ungjävlar ska sätta på plats!
    Pratar du om dig själv nu?
Svar på tråden Önskar du ibland att barnaga var tillåtet?