Inlägg från: kontrollant |Visa alla inlägg
  • kontrollant

    Spanienflyg kraschat, vad åker vi i?

    Intuitiv skrev 2015-03-26 15:45:09 följande:
    Man kan inte påverka själv i flyget som nu med en självmordspilot.
    Du kan inte påverka själv i bilen heller om du får möte med en självmordsbilist som styr över i din körbana, eller om bilen drabbas av ett plötsligt tekniskt fel. Risken att dö i en bilolycka är skyhögt (!) högre än att göra det i en flygolycka.
  • kontrollant
    Intuitiv skrev 2015-03-26 20:29:16 följande:
    Det är mest motorväg och man har bättre kontroll i en bil. 
    Du föredrar alltså att blunda för fakta. Glad
  • kontrollant
    Intuitiv skrev 2015-03-29 06:22:29 följande:
    Mellan Barcelona och Düsseldorf är det motorväg.
    Så här kan det se ut på motorvägen vid Düsseldorf:
    www.google.es/search%C3%BCsseldorf+unfall+autobahn&biw=1161&bih=669&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=87EXVbXsNILzUPaYgcAF&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=d%C3%BCsseldorf+unfall+tote+autobahn
  • kontrollant
    Intuitiv skrev 2015-03-29 17:41:58 följande:
    Motorvägar är dokumenterat mkt säkrare
    Säkrare än flyg? Presentera dokumentationen.
  • kontrollant
    SVejsan skrev 2015-04-01 13:19:36 följande:
    Du läste inte länkarna... Bilolyckor orsakar dödsfall och skador...
    Skulle tro att TS drivs av en irrationell rädsla som ingen statistik i världen biter på.
    Som någon skrev i tråden, "eller så är det jordbävningar framme på resmålet!". Glad
  • kontrollant
    Intuitiv skrev 2015-04-02 06:25:37 följande:
    Rationellt är riskbedömning vad andra gör och vad vi kan göra.
    Därför är flera vänner döda och jag har möjligen varit nära men knappt skadats, för länge sedan. 
    Du har ju frågat om man ska hoppa i poolen eller i havet om det blir skogsbrand.
    spanienforum.se/leva-och-bo-i-spanien/5313-om-det-brinner-runt-omkring.html

    Det är det jag menar med irrationell rädsla.

    Det beror knappast på din "riskbedömning" att du har överlevt, utan snarare på att risken har varit försumbar.
  • kontrollant
    Intuitiv skrev 2015-04-02 06:25:37 följande:
    Vi har betalat 2 flygresor, risken att skadas är störst i transfer men vi ska flyga där 150 nyligen dog. Risken bedöms som liten men det är inget nöje tycker vi.
    Du kan ju kolla med ett par andra flygrädda riskbedömare om det går att få pengarna tillbaka.
    http://gamla.familjeliv.se/Forum-19-295/m75078851.html
  • kontrollant
    Intuitiv skrev 2015-04-06 01:19:03 följande:
    Frågan gällde flygplanstyp innan vi visste att det var en kontrollant eller flera det är fel på.
    Intuitiv skrev 2015-04-06 00:00:11 följande:
    Många är givetvis oroliga när det brister hos kontrollanterna som lär få sina straff.
    Vad är det för "kontrollant" det är fel på,  och som ska straffas? För det är väl inte mig du menar? Skrattande

    Felet var ju att läkarna hade tystnadsplikt enligt lag, och därmed inte fick rapportera till flygbolaget.

    Såg förresten att de två andra flygrädda riskbedömarna hade blivit avstängda...

  • kontrollant
    kontrollant skrev 2015-04-06 13:44:23 följande:
    Vad är det för "kontrollant" det är fel på,  och som ska straffas? För det är väl inte mig du menar? Skrattande

    Felet var ju att läkarna hade tystnadsplikt enligt lag, och därmed inte fick rapportera till flygbolaget.

    Såg förresten att de två andra flygrädda riskbedömarna hade blivit avstängda...

    Intuitiv skrev 2015-04-06 15:52:10 följande:
    Jo om du arbetar för LH
    Jag arbetar inte för Lufthansa, om det är det du menar. Så, vilka "kontrollanter" är det du anser ska straffas?
    Som jag skrev: Felet var ju att läkarna hade tystnadsplikt enligt lag, och därmed inte fick rapportera till flygbolaget.
  • kontrollant
    Intuitiv skrev 2015-04-06 21:15:39 följande:
    Denna tråd frågade vad vi flyger i om det var planets fel då Airbus är annorlunda.

    Kontroller utförs på olika sätt.
    Nu var det uppenbarligen inte planets fel. Vad menar du med att Airbus är "annorlunda"?

    På vilka "olika sätt" menar du att kontrollerna utförs? Så att vi vet vilka kontrollanter som bör straffas.
  • kontrollant
    Intuitiv skrev 2015-04-06 23:05:51 följande:
    Blev du glad då att flygrädda är avstängda?

    Väldigt många och desto fler är flygrädda nu. 
    Det lustiga var ju att de avstängda riskbedömarna hade exakt samma skrivsätt och formuleringar som du själv.

    De som är flygrädda bör söka psykologhjälp för behandling av det.
  • kontrollant
    Intuitiv skrev 2015-04-06 23:04:04 följande:
    Ett skämt nu att alla plan har ett fel, emot terrorister men inte piloter.
    Airbus 350 är mer datastyrt än Boeing 737.

    Alla bolag har kontroller givetvis, ex. SAS har interna anonyma och hos GW/LH har något brustit. De hade behövt en intuitiv när en kontrollant brustit.
    Airbus 350? Det var en Airbus A320 som slog i backen.

    Boeing har ju mer "datastyrning" (fly-by-wire) i sina nyare plan, och som riskbedömare vill du väl
    heller inte flyga i  "för gamla plan"? Så snart har du som flygrädd inget annat val än psykologhjälp.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Fly-by-wire
    http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_Next_Generation

    Syftet med fly-by-wire är att förhindra den i särklass vanligaste orsaken till flygkrascher, "pilot error",
    dvs att piloten flugit planet fel. Detta är orsaken till ca 70 % av alla flygolyckor med dödlig utgång.

    Naturligtvis har alla flygbolag kontrollfunktioner,  jag undrade bara - lite raljant - över din
    fixering vid "kontrollanter" och att dessa ska straffas. Skrattande
  • kontrollant
    Intuitiv skrev 2015-04-07 20:26:27 följande:
    Kontrollanter har sina brister uppenbarligen och Airbus är ökänt för att leva sitt eget liv så det kan gå illa. Denna tråds fråga var därför vad vi flyger i till Spanien och är utredd.
    Jag förstår att du vill avsluta diskussionen nu, eftersom du uppenbarligen är ovillig att ta till dig fakta.

    Ta kontakt med en psykolog som kan hjälpa dig med både flygrädslan och fixeringen vid "kontrollanter".
  • kontrollant
    Intuitiv skrev 2015-04-10 00:22:10 följande:
    Försök att hålla dig till ämnet istället för att trolla då bara anställda kan se IP-nummer och typ ditt trollande brukar grunda sig i politik eller abnormalitet. 
    Naturligtvis hör det till ämnet att du är flygrädd, och dessutom tvångsmässigt sprider dina vanförställningar via multipla konton. Där kan man möjligen prata om abnormalitet.
Svar på tråden Spanienflyg kraschat, vad åker vi i?