Inlägg från: Intuitiv |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Spanienflyg kraschat, vad åker vi i?
  • Intuitiv

    I flyget har man ingen chans, tåg har inga bälten än, bussar är dåligt byggda men en bil kan man stanna själv. 

  • Intuitiv

    Man kan inte påverka själv i flyget som nu med en självmordspilot.

  • Intuitiv
    Dixie skrev 2015-03-26 15:47:13 följande:
    eller så är det jordbävningar framme på resmålet! 
    Måste man åka dit?
    Finns inte i Barca eller Düsseldorf
  • Intuitiv
    kontrollant skrev 2015-03-26 18:11:34 följande:
    Du kan inte påverka själv i bilen heller om du får möte med en självmordsbilist som styr över i din körbana, eller om bilen drabbas av ett plötsligt tekniskt fel. Risken att dö i en bilolycka är skyhögt (!) högre än att göra det i en flygolycka.
    Det är mest motorväg och man har bättre kontroll i en bil. 
  • Intuitiv
    Förtryckt skrev 2015-03-26 19:41:33 följande:

    Jag HAR läst tidningarna och jag HAR läst vad som sagts i Audio och INGET av det pekar mot att han tagit livet av sig! Han kan ha svimmat! Då andas man också! Han kan ha blivit medvetslös! Då andas man också! Det enda de har att gå på är att ingen släppt kaptenspiloten tillbaks i cockpit, detta pga de säkrare reglerna som infördes  efter 9/11 att de som är inne måste släppa in den som är ute.

    Tänk om syret försvann i cockpit pga något allvarligt fel. Tänk om han segnade ner och kropp och näsa mm förändrade flygplanets vinkel.


     


    Att tro på sagan om "suicida piloter" är som att tro att alla egna naturkvinnor på medeltiden var häxor! Det är en häxjakt för att man inte har en bättre jävla anledning!!


     


    "Oj våra kor och får dör, det är nog fula grannkvinnans fel! HON ÄR EN HÄXA!"


     


    "Oj våra flygplan är asgamla och lite trasiga och knasiga, oops en kraschade. Det var nog cabin crews fel, DE ÄR SUICIDA!"


     


    Knappast. Men om ni känner er tryggare med den åsikten så väl bekomme.


    Hör du hemma på vaken.se och följer inte med i massmedia?

    Somnar piloten öppnas dörren med en kod men han han spärrade varje gång, då han ändrade så att det gick ner. Prova din teorier i Flashback. 
  • Intuitiv
    kontrollant skrev 2015-03-26 20:52:47 följande:
    Du föredrar alltså att blunda för fakta. Glad
    Beror på vem och var man kör.
  • Intuitiv
    ulfsas skrev 2015-03-27 11:39:44 följande:
    Jag är själv pilot och om man antar att det som nu kommer ut är sanning månader innan haveriutredningen är klar så lutar det åt att styrmannen är den skyldige. I nuläget alltså men man är inte skyldig förrän man är dömd har jag hört, så inte i detta falölet tydligen...

    Man har ännu bara ljudinspelningar från CVR, cockpit voice recordern, och man har ännu inte hittat DFDR, digital flight data recordern där mycket mer info lär kunna utläsas.

    Vi piloter måste efter 9/11 kunna sitta ifred i cockpit och alltså kunna blocka den som vi inte vill ha in.

    Används koden så skulle den ju kunna avtvingas en värdinna med hot om att skära halsen av denne som hände under 9/11 dramat.

    Att sätta en värdinna i cockpit visar att man inte litar på sina piloter och det skulle inte hindra en pilot det allra minsta om denne var en idiot.
    Man skulle kunna ställa till det mitt framför ögonen på flygvärden och när denne fattade vad som var på gång så var det redan för sent. För sent även om den andre piloten då lyckades komma in.

    Så för mig är en värdinna i cockpit en panikåtgärd för att blidka massorna. Har noll värde egentligen.

    Bättre att ha hårda krav på de som man anställer. 

    Låga löner, karensdagar, osäker anställning mm samt en arbetsgivare som kanske inte förlänger ditt kontrakt om du är hemma för ofta enl dennes mening tvingar säkert piloter att jobba när de inte borde. Management by fear kallas det. Finns i många bolag.
    Men nu var ju denna sjukskriven för psykiska besvär igen och hade blivit av med sin tjej han beställt en ny bil till etc.
    Det som införs nu har redan Ryan och alla i USA så någon ex. kan öppna dörren. Problemet är att sitta ensam då det kan komma konstiga tankar. 
    Lufthansa hade redan hårda krav men det kanske kan göras bättre blodprov?
    www.flashback.org/t2544415p287
  • Intuitiv
    Adelaide skrev 2015-03-28 05:16:23 följande:
    Kanske en dum fråga, men i alla filmer brukar det finnas tre män i cockpit: två piloter och en navigatör. Men navigatören kanske inte finns längre..?

    Om det var tre män i cockpit (som kan flyga, precis som du säger är en flygvärdinna inte mycket till hjälp), så skulle ju en kunna gå på toa och två fortfarande bli kvar. Men det blir väl för dyrt?
    På stora plan fanns kapten, styrman och navigatör.
Svar på tråden Spanienflyg kraschat, vad åker vi i?