Jag är rädd för min man
Anonym (Kan ngn förklara?) skrev 2015-03-26 15:45:14 följande:
Blir förundrad över att man skriver att det inte är så lätt att bara lämna sådär när man blir misshandlad. Hur kan man kalla misshandel som ger er dödsångest för "bara sådär"..? Det låter ju svårare att vara kvar och garanterat bli slagen igen och ev skadad för livet eller tom dödad!?
Förr tänkte jag alltid så, men det är ju bara att lämna. Men sen hamnade jag själv i ett sådant förhållande. Han var helt underbar fram till 2 veckor efter vi flyttade ihop. Då började den psykiska misshandeln, för mycket kontakt med familj och vänner, "Dom var ju inte bra för dig" hette det. Han lyckades isolera mig ifrån vänner och familj, på bara någon månad. 3 månader efter vi hade flyttat ihop kom dom första slagen, började med hårda grepp om armar, örfilar, blev knuffad. Ibland tryckte han upp en mot väggen och slog näven i väggen bredvid huvud. Levde dagligen under hot. Skulle jag lämna honom så skulle han göra mitt liv till ett helvete, han skulle ta livet av sig och lämna ett brev så alla kunde läsa hur hemsk jag?! hade varit mot honom alternativt att lämna jag honom skulle han ta livet av oss båda och våra djur. "Jag skulle inte kunna komma lindrigt undan" hette det ofta. Så nej, det är inte lätt att lämna ett sådant förhållande. På slutet tassade jag runt i huset, vågade knappt göra något än det som förväntades utav mig. Han var lätt irriterad till tusen och ibland tänkte jag att det räcker med att "ett gruskorn på uppfarten ligger fel" så flyger själva f*n i honom. Jag fick kontakt med en vän som jag träffade i smyg som hjälpte mig bygga upp mitt mod samt att vännen kontakta både polis och kvinnojouren och i december förra året så lämnade jag. Min vän hämtade upp mig i samband med kvällsrundan med hunden, jag hade fått en kontaktperson hos polisen som min vän ordnade. Jag pratade med polisen dagen efter och gjorde anmälan samt fick kontakt med kvinnojouren som jag träffade samma vecka.