"N-ordet" är inte bättre
Problemet är att det helt plötsligt har blivit känsligt att benämna en svart person, färgad, neger eller vad man nu vill använda för ord. (I USA har de ju numera svårt att säga "svarta", och vi har fått svårt att säga "zigenare") Det är inte orden i sig, utan det är människor med till vissa delar afrikanskt ursprung som aldrig numera får benämnas. ...och det av någon underlig jävla anledning. Ingen reagerar om vi förenklar bestämmandet av en viss person genom att säga "skåningen", "den långe killen", "finnen" eller "asiaten", men om jag t.ex hos frisören tillfrågas om vem som klippte mig sist så blir det väldigt knepigt att säga att det var en "neger", fastän det kanske är det enda enkla sättet för mig att förmedla begriplig information om jag inte kommer ihåg namnet. I det läget är det ju alldeles uppenbart att jag inte har några rasistiska motiv, men många skulle hoppa högt av förskräckelse. Skulle jag däremot säga att det var en "negress" som klippte mig sist så skulle nog väldigt få reagera. (Nu vet jag att jag tangerar vad du inte vill diskutera i denna tråd, men det blir svårt att inte ta några exempel.) Men eftersom du nu anser att även N-ordet är känsligt, och att färgad eller svart också kan vara känsligt så måste man ju fråga sig om vi aldrig ska kunna prata om negrer eller zigenare utan att med jämna mellanrum "döpa om" dem för att inte kränka dem? Det har liksom på senare tid blivit väldigt vanligt att de som känner sig kränkta, eller de som känner sympati med de kränkta bestämmer vad negrer och zigenare ska kallas för, och det tycker jag är lite konstigt. Vi vet att massor av fina människor (t.ex Astrid Lindgren, Beppe och Tage Danielsson) som vi på goda grunder vet inte alls var rasister, helt oproblematiskt använde ord som idag är förbjudna, utan att de hade några rasistiska värderingar.
Nä, jag är övertygad om att om 30 år så säger vi varken "romer" eller "svarta" längre, för då är även dessa bannade av dessa utsatta grupper. Jag har inga problem med att språket ändrar sig, men vi ska vara medvetna om historien och absolut inte smutskasta ord som t.ex "neger" eller "zigenare" som fakriskt varit värdeneutrala i sig. Nu kommer någon säkert säga att uttrycket "negerjävel" har smittat av sig till ordet "neger", men varför då? Vem har inte hört uttrycket "finnjävel"? ...och jag upplever inte att någon tycker att det är fel att säga finne om en person som vi kan identifiera som finne genom hans brytning.