• Mr Obvious

Hjälp! Ränta och amortering vid bolån

Varför delar man upp ett rörligt lån i flera delar?
    Vem äger de övriga 73% av lägenheten?

Banken vill inte att folk amorterar eftersom de tjänar mindre pengar då.
    Amortera så mycket du vill och byt bank om du inte är nöjd.

• Mr Obvious
    Anonym (confused) skrev 2015-03-24 20:28:24 följande:
    För att om jag vill binda det så behöver jag inte binda hela utan kan då bara binda ena delen om jag vill.

Jag är belånad till 73 % menar jag. 27 % är mitt eget kapital som jag lagt in i form av kontantinsats och resterande del är bolån.

Jag är nog ganska inställd på att jag ska kontakta banken och säga att jag vill börja amortera. Tänker dock att det kan vara bra att förhandla om räntan då samtidigt. Kanske även binda ena delen av lånet.
    Med rörliga lån kan man göra som man vill. Det är inget problem att senare bryta ut en del och göra om till bundet. Om du fick betala dubbla uppläggningsavgifter för att det blev två rörliga lån så är du lurad.

Det är fel att säga att banken äger 73% av lägenheten pga lånen. Du äger 100%. Skulden har inget med äganderätten att göra. Du kan när som helst betala lånen och bli av med banken (fast det kan kosta lite extra om det är bundna lån). Så lätt blir man inte av med någon som äger 73% "på riktigt".
  • Mr Obvious
    Anonym (Pia) skrev 2015-03-24 20:31:53 följande:
    Banken äger de 73 % av lägenheten via sitt pantbrev
    Man har inte pantbrev på bostadsrätter. Pantbrev har dessutom inget med äganderätten att göra.
  • Mr Obvious

Med "rörligt" menar man idag att räntan binds 3 månader i taget. Om räntan gå ner kan det alltså ta upp till 3 månader innan du har någon nytta av det. Det är bara den dag som din ränta ändras som du kan jämföra den med den officiella.

Du oroar dig för din rabatt på 10 punkter. Vet du hur mycket det blir i kronor?
    Har du ett lån på 1 000 000:- så motsvarar 10 punkter ca 60 kronor per månad efter ränteavdrag. Rätt ska vara rätt, men få inte panik för 10 punkter.
    En överenskommen rabatt gäller i 6-12 månader, ,sedan måste du "påminna" banken för att den inte ska försvinna.

Svar på tråden Hjälp! Ränta och amortering vid bolån