Hjälp! Ränta och amortering vid bolån
Hej!
Jag vet att jag borde vända mig till min bank med sådana här frågor men jag känner mig inte mogen för det förrän jag fått lite kött på benen :) Undrar därmed om någon kan hjälpa mig med lite tips och råd kring mitt bolån.
Jag köpte min första bostadsrätt år 2014 och fick då ränterabatt om tjugo punkter. Jag delade upp lånet i två delar och valde rörlig ränta på båda. Jag har än så länge valt att inte amortera något. Jag äger i dagsläget 27 % av bostadsrätten.
Nu när det varit mycket prat om de nya amorteringskraven och räntor börjar jag fundera på att börja amortera åtminstone 1 500 kronor i månaden. När jag fick tjugo punkter rabatt på räntan sa min bankman att detta är beräknat på att jag inte amorterar. Jag tecknade även en inkomstbortfallförsäkring och då sa han samma sak där att "kostnaden blir X förutsatt att du inte amorterar". Nu känns det som att jag undviker att amortera för att jag är rädd att villkoren kommer att ändras i och med detta? Vad kan egentligen hända med min ränta om jag börjar amortera?
Sedan undrar jag även varför det står att jag har en räntesats på 1.84 på "Mina sidor" när boräntan enligt hemsidan är på 1.99 och jag således borde ligga på 1.79 om jag ska ha rabatten vi kom överens om? Hur länge gäller det vi kommit överens om? Jag funderar även på om jag ska förhandla ner räntan ytterligare och hur jag i så fall gör detta? Jag vet inte alls vilka argument jag ska använda. Slutligen funderar jag på om jag borde binda någon del av lånet nu när ränteläget är så pass bra? Kan man göra det när som helst när man har rörlig ränta?
Många frågor, men om någon ville besvara någon av mina frågor vore jag supergl
Men de flesta vill ng ädå sänka sina lån/kostnader.
Låter rörigt det där med räntan????