• Havregrynet

Förväxlingsscenario - hur skulle DU gjort?

Lek med tanken att ni har ett barn på 8 år. En dag ringer BB och säger att barnen förväxlades där och att ditt biologiska barn finns i närheten. Hade du letat upp det biologiska? Stannat med "fel" barn? Skulle vada intressant att se vad man gör i denna situation, såg detta på Desperate Housewives :)

• Svar på tråden Förväxlingsscenario - hur skulle DU gjort?
  • Joce82

Det är tyvärr inte bara på film detta händer! Finns några exempel här i Sverige och nu senast läste jag om ett par tonårstjejer i Frankrike.

Det är jättesvårt att sätta sig in i. Men ser jag på min son (6år)och tänker på hur mycket jag älskar honom, kan jag aldrig tänka mig att byta bara för mina gener råkar saknas. Men jag skulle nog vilja ha kontakt med den andra familjen och umgås mm!

• fluu
    Joce82 skrev 2015-03-25 09:50:10 följande:
    Det är tyvärr inte bara på film detta händer! Finns några exempel här i Sverige och nu senast läste jag om ett par tonårstjejer i Frankrike.
    Det är jättesvårt att sätta sig in i. Men ser jag på min son (6år)och tänker på hur mycket jag älskar honom, kan jag aldrig tänka mig att byta bara för mina gener råkar saknas. Men jag skulle nog vilja ha kontakt med den andra familjen och umgås mm!
    Precis så.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • lövet2

Jag skulle förhandla om umgängesrätt med den andra familjen och sikta på att få ett umgänge likt det som är vanligt i skilsmässofamiljer.

• Havregrynet

Skulle ni umgås med biologiska barnet som en mamma eller vän? Jag skulle nog ta livslångt avstånd från det biologiska för att inte såra barnet som växt upp med mig som "förälder". Tror det gör mer skada än nytta. Men det är bara jag :)

• fjanten

Finns en tv-serie där detta händer, switched at birth, den är fiktiv dock.

• Mascaraklumpar

Detta hände ju på riktigt nyligen. De drabbade familjerna valde tydligen att inte ha kontakt med varandra eftersom det blev för jobbigt för alla inblandade (hörde jag, i alla fall). Jag har ingen aning om hur jag skulle vilja göra (och egentligen bör det nog nästan inte ens vara upp till föräldrarna att bestämma utan upp till barnen, i och med att de är så stora).

Svar på tråden Förväxlingsscenario - hur skulle DU gjort?