• Milli

Slippa sänkt SGI vid strödagar?

Hej! Enligt info på Försäkringskassans hemsida måste man ta ut föräldrapenning eller arbeta fem dagar per vecka för att skydda sitt SGI.

Dock såg jag på FK's hemsida att någon ställt en fråga om huruvida SGI påverkas om man endast tar ut några strödagar utan att ta ut föräldrapenning och fått svaret att detta inte är nödvändigt. Personen fick svaret nedan:

"Det stämmer att din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) generellt sett inte påverkas om du bara tar ut någon strödag eller en enstaka vecka under sommaren även om du inte ansöker om föräldrapenning. Vad som anses som strödagar eller enstaka vecka görs en bedömning i varje enskilt fall och därför rekommenderar man att alltid ansöka om föräldrapenning om du minskar i arbetstiden eller är föräldraledig. "

Dock verkar det omöjligt att få detta resonemang beskrivet mer utförligt och informationen om att man kan slippa sänkt SGI vid strödagar verkar inte heller finnas någonstans där man kan läsa själv.

Är det någon här som har koll på detta? Blir inte klok på hur många "strödagar" som är okej att ta ut, kan man ta ut flera "enskilda veckor" under året? Men framförallt - vet ni om detta regelverk finns nedtecknat någonstans?

• Svar på tråden Slippa sänkt SGI vid strödagar?
  • Milli

Kanske ska förtydliga att detta gäller barn över ett år

• Maddi

Därför kan man ringa försäkringskassan och få svar direkt istället för att få olika bud av folket som tror sig veta..

• Milli

Jag har ställt frågan till dem, men får inget vettigt svar...

• Caneya

Samtidigt är det Försäkringskassan som måste svara på det. Du kan ju inte ta ut strödagar och sedan hänvisa till att "men xxx på Familjeliv sa att det gick att göra så"

• Maddi

Men då är de ju oklart, om inte ens dom vet. Då kan du ju heller inte vänta dig ett bättre svar här.

• Milli

Varför är du otrevlig?

Jag tänkte att folk kanske har erfarenheter kring detta. Naturligtvis vet Försäkringskassan vad som gäller, det känns snarare som att de inte vill "göra reklam" för detta.

Du är hjärtligt välkommen att inte delta i diskussionen om du inte har något att tillföra.

• Anonym (Ellen)

Frågan är väl lite varför du undrar.
    Jag kan bara se ett tillfälle när detta ens är relevant och det är om du vill att FK ska fastställa en ny SGI inför en ny f-ledighet eller en sjukskrivning. Då gör FK en utredning för att fastställa din SGI, och om de då ser att du regelbundet varit frånvarande från arbetsgivaren och inte begärt FP hos dem, så har du tagit "strödagar" så att säga.

En föräldraledighetsdag ur arbetsgivarens perspektiv, där medarbetaren INTE tar ut FP är att jämställa med tjänstledighet utifrån de flesta kollektivavtal jag känner till. Undantaget möjligen de statliga som har väldigt generösa förmåner. Tjänstledighet diskvalificerar semester och innebär absolut noll lön och noll förmåner från arbetsgivaren sett.

Ledighet efter 18mån ålder kräver att du tar ut FP för att ens ha rätt till ledigheten. Man kan inte som många tror ta föräldraledigt (och tro att chefen inte får neka) och sen titta i plånboken och bestämma att jag nog inte behöver ta ut några föräldradagar, jag klarar mig ändå. Eller jo, klart man kan, men man har ingen laglig rätt till det och säg att du har ett par såna perioder bakåt när FK ska fastställa SGI'n, då kan de säkert komma fram till att det ska påverka.

Nu ställer du frågan vad som händer efter ett år. Detta är alltså efter 18 mån.

Jag tror som ovan att du måste fråga FK för att få ett 100%-igt svar. Alternativt så kan de heller inte ge dig något exakt svar då det beror på historiken så att säga, och att det är en bedömning man gör från fall till fall.

• pigglet

Det finns en 3.månadersregel som säger att du kan göra av brott i din anställning, om du jobbat minst 6 månader. Din SGI är skyddad 3 första månaderna.
    Så har du jobbat minst 6 månader innan, så kan du absolut ta några veckor ledigt från jobbet, utan att ta föräldrapenning, utan att det påverkar din SGI.

Svar på tråden Slippa sänkt SGI vid strödagar?