Slippa sänkt SGI vid strödagar?
Frågan är väl lite varför du undrar.
Jag kan bara se ett tillfälle när detta ens är relevant och det är om du vill att FK ska fastställa en ny SGI inför en ny f-ledighet eller en sjukskrivning. Då gör FK en utredning för att fastställa din SGI, och om de då ser att du regelbundet varit frånvarande från arbetsgivaren och inte begärt FP hos dem, så har du tagit "strödagar" så att säga.
En föräldraledighetsdag ur arbetsgivarens perspektiv, där medarbetaren INTE tar ut FP är att jämställa med tjänstledighet utifrån de flesta kollektivavtal jag känner till. Undantaget möjligen de statliga som har väldigt generösa förmåner. Tjänstledighet diskvalificerar semester och innebär absolut noll lön och noll förmåner från arbetsgivaren sett.
Ledighet efter 18mån ålder kräver att du tar ut FP för att ens ha rätt till ledigheten. Man kan inte som många tror ta föräldraledigt (och tro att chefen inte får neka) och sen titta i plånboken och bestämma att jag nog inte behöver ta ut några föräldradagar, jag klarar mig ändå. Eller jo, klart man kan, men man har ingen laglig rätt till det och säg att du har ett par såna perioder bakåt när FK ska fastställa SGI'n, då kan de säkert komma fram till att det ska påverka.
Nu ställer du frågan vad som händer efter ett år. Detta är alltså efter 18 mån.
Jag tror som ovan att du måste fråga FK för att få ett 100%-igt svar. Alternativt så kan de heller inte ge dig något exakt svar då det beror på historiken så att säga, och att det är en bedömning man gör från fall till fall.