• detta

Ni som samsover, vänjer ni er vid att ligga i samma ställning timme efter timme?

Jag samsover med min bebis och får värk i kroppen efter ca 1 timme. Om jag rör på mig (t ex lägger mig på rygg) så vaknar han. Vänjer man sig vid att ligga i samma ställning? Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Ni som samsover, vänjer ni er vid att ligga i samma ställning timme efter timme?
  • Lena

Man vänjer bebisen vid att man rör sig. I början vaknar bebisen men somnar om.

• Fjäril kär

Antingen vänjer man bebisen vid att det rör sig i sängen eller så kanske man får inse att samsovning inte är ens grej. 

Jag ligger förvisso hyfsat stilla i sängen men jag vande ändå mina barn vid att det rör sig o prasslar i sängen och att det bara betyder att mamma/pappa är precis tätt intill. 

• Helle 85

Jag körde en kombo. I början så var jag så glad att han sov så jag sov i vilken ställning som helst. Allt eftersom han blev äldre och sov mer så började jag röra mig om jag behövde. Små förändringar i början å nu sover jag som jag vill. Så mitt tips är att börja smått, kanske några centimeter i taget eller en flyttad arm så brukar det lösa sig till slut

• Mira76

Jag samsov de första 7-8 månaderna med min dotter. Men sen tog vi istället av långsidan på spjälsängen och ställde intill vår säng. Önskar jag hade gjort det tidigare! Man får mer utrymme för sig själv och kan röra sig, men man är samtidigt nära sin bebis.

• Judiths

Säger som föregående. Har samsovit från start med vår dotter som är drygt 2,5 nu. I början var hon känsligare men nu rör jag mig som jag vill och hon får anpassa sig. Behöver jag mer plats föser jag bara undan henne en bit. Hon kanske vaknar till men somnar om igen.

• Harmagedon

Mina barn har aldrig vaknat av att jag rört på mig. Nu kan det hända att jag får en stor sexåring i sängen som jag får slita och dra i för att få någon plats åt mig själv. Han är inte ens nära att vakna.

• detta

Min bebis är 3 månader och sover med näsan mot tutten. Om den försvinner så vaknar han. Men jag får väl försöka att lägga mig på rygg och hoppas att han vänjer sig. Tror ni att det funkar eller är han för liten?

• detta
    Judiths skrev 2015-03-25 17:56:03 följande:

Säger som föregående. Har samsovit från start med vår dotter som är drygt 2,5 nu. I början var hon känsligare men nu rör jag mig som jag vill och hon får anpassa sig. Behöver jag mer plats föser jag bara undan henne en bit. Hon kanske vaknar till men somnar om igen.

2,5 år eller månader?
  • Judiths
    detta skrev 2015-03-25 18:34:34 följande:

2,5 år eller månader?

Förlåt, 2,5 år är hon nu.
  • soundtrack
    detta skrev 2015-03-25 18:34:03 följande:

Min bebis är 3 månader och sover med näsan mot tutten. Om den försvinner så vaknar han. Men jag får väl försöka att lägga mig på rygg och hoppas att han vänjer sig. Tror ni att det funkar eller är han för liten?

Så var min tjej också när hon var mindre Nu är hon 7 mån och brukar själv rulla över på rygg efter en stund och då kan jag också ändra ställning. Men när hon var mindre så var det som sagt konstant sidoläge som gällde. Jag växlade mellan höger och vänster sida varje gång hon vaknade vilket var ca varannan timma. Första veckorna var hemska, jag var jättestel och öm i kroppen men det blev bättre med tiden. Så ja, min kropp vande sig iallafall.
Svar på tråden Ni som samsover, vänjer ni er vid att ligga i samma ställning timme efter timme?