• Mamori

Tabbade mig

Nej, skriver du bara en gång så är det helt lugnt. Skriv ett kort meddelande. Känner igen det där med att ha svårt att känna igen ansikten, det kallas prosopagnosi ifall du ville veta :) Du har antagligen en lätt variant av det liksom jag. Ganska opraktiskt ibland. Har gjort liknande misstag själv när man inte förväntar sig att träffa på den personen där...

• Mamori
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-03-25 21:12:09 följande:

ja det är jobbigt att ha det och tråkigt att alla tar illa upp särskilt när man inte menar att vara taskig

Fast nu är jag inte ens säker på att det var han fast precis efteråt när jag hade gått förbi honom var jag helt säker på att det var han.

Om jag nu skriver till honom och det inte var han kommer han tro att det bara är för att återuppta kontakten eller hur?

Usch vet du om man kan öva upp detta på något sätt? Att känna igen personer även när de är på andra platser och i andra sammanhang?

Det är en neurologisk grej, som att ha dyslexi fast för ansikten, så det är inget man kan ändra på. Det man kan göra är att hitta strategier som funkar för att kompensera, tex hitta någon detalj på de personer man känner som inte förändras som gör att det är lättare att känna igen honom, tex ett födelsemärke i pannan eller vad som. Något man kan lägga märke till lättare när man känner sig osäker, eller personens kroppssprk, röst eller så. Men det är superjobbigt. Jag har utbildat mig till psykolog och hade en patient (den enda jag hade eftersom jag gick i utbildning) och han hade jag haft i nästan ett år en gång i veckan. Sedan kom det en person hem till mig och levererade en grej. Var det han? Jag är nästan säker men inte helt... och en sån grej är ju jättedum att ta upp om det inte är han. Som att jag går och tänker på honom privat liksom... men om det var han så var det viktigt att ta upp. Så ja, det är superjobbigt ibland.

Mm, risken finns att han tror det om du skriver. Vet han om dina problem med ansikten? Annars kanske du kan skriva typ "Eftersom jag har lite problem med att känna igen ansikten så vet jag inte om det var dig jag såg på XX-stället igår men om det var det så var det inte meningen att vara otrevlig, var inte säker på om det var du bara :)" Där låter det inte som att du nödvändigtvis vill något mer, bara klarifiera misstaget.
Svar på tråden Tabbade mig