• hannis12345

    IVF med låga äggreserver

    Idag känns som en domedag.
    Jag och min sambo har försökt få barn i ett årstid nu och jag har känt på mig i flera år att jag kommer ha svårt att bli gravid, för jag har nog slarvat lite med p-piller och aldrig blivit gravid.

    så jag gick iväg och gjorde tester, allt såg bra ut, UTAN att äggreserven är extremt låg!!

    jJsg är 31, fullt frisk, karriärskvinna, tränar ofta, lycklig etc.
    jjag blev verkligen jätteledsen. Känns otroligt jobbigt faktiskt!

    Imogon skall jag följa med min sambo till Huddinge för att lämna spermaprov. för att sedan sätta igång med IVF.

    skulle verkligen behöva lite pepp från nån som är eller varit i samma situation..
    Kramar till er alla

  • Svar på tråden IVF med låga äggreserver
  • hannis12345

    Nä jag hade inte ägglossning regelbundet. Det var därför jag körde testet varje dag, oavsett kostnad;)

    Gud va skönt att du bara är 25! Då kan du absolut ta en paus, se vad som händer...

    Jag bor i Sthlm o här är tyvärr kön för ÄD låååång! Önskar dig all lycka <3

  • saspet
    hannis12345 skrev 2015-11-17 23:14:07 följande:

    Nä jag hade inte ägglossning regelbundet. Det var därför jag körde testet varje dag, oavsett kostnad;)

    Gud va skönt att du bara är 25! Då kan du absolut ta en paus, se vad som händer...

    Jag bor i Sthlm o här är tyvärr kön för ÄD låååång! Önskar dig all lycka <3


    Okej, då ska jag nog införskaffa mig en hel del ägglossningstest. Som du säker, kostnaden blir obetydlig i ett sånt här sammanhang. Hur ofta/sällan hade du ägglossning?

    Tack så mycket för alla svar!
  • Kattflickan

    Hej, beklagar ert låga AMH. Men det behöver verkligen inte vara kört ändå, vilket TS märkt. 2010 fick jag reda på att mitt AMH var 0,5. Efter det har jag fått två barn. Jag fick ut fler ägg efter att jag börjat med akupunktur och ta höga doser d- vitamin. Angående akupunkturen vet jag inte vad jag ska tro. Tror mer på d- vitaminet egentligen.

  • hannis12345

    Hej,

    Kul att höra nån med mer låga AMH som lyckats. Åt oxå D vitamin som tillskott;)

    Hade nog ägglossning 1 ggr/ månad med väldigt oregelbundna dagar...

  • saspet
    hannis12345 skrev 2015-11-18 18:21:39 följande:

    Hej,

    Kul att höra nån med mer låga AMH som lyckats. Åt oxå D vitamin som tillskott;)

    Hade nog ägglossning 1 ggr/ månad med väldigt oregelbundna dagar...


    Ok, men då hade du ändå ägglossning ofta! Jag ska köpa en massa ägglossningstest framöver och se om jag också har någon.
  • saspet
    Kattflickan skrev 2015-11-18 10:29:53 följande:

    Hej, beklagar ert låga AMH. Men det behöver verkligen inte vara kört ändå, vilket TS märkt. 2010 fick jag reda på att mitt AMH var 0,5. Efter det har jag fått två barn. Jag fick ut fler ägg efter att jag börjat med akupunktur och ta höga doser d- vitamin. Angående akupunkturen vet jag inte vad jag ska tro. Tror mer på d- vitaminet egentligen.


    Tack för ditt inlägg. Mitt amh var dock mindre än 0.07 (mindre än så får man inte veta av testet), så det känns rätt tungt.. Men jag ska försöka vara positiv och hoppas på det bästa. Jag äter någon burk "kvinna" där det bl.a ingår folsyra som jag fick rekommenderat att äta, där ingår det även d-vitamin.
  • saspet
    hannis12345 skrev 2015-11-19 14:30:06 följande:

    Mitt AMH var 0,02....


    Ja ok! Och du lyckades bli gravid! Då ska jag ge mig sjutton på att det ska gå för mig med!
  • hannis12345

    Precis! Kör så det ryker. Ladda upp med Vitaminer o clearblue digitala ägglossningstest, så du vet exakt. Räcker ju med ett litet ägg för att det skall gå,;)

    Håller tummar o tår för dig ( för mig tog det exakt ett år - när jag började med ägglossningstest, så var beredd på ge det lite tid)

  • Wonderfluff

    Hej på er, vet att jag är sent ute i denna tråden men tänkte berätta om mina två ivfer. Har gjort två st. Har låg amh samt hög fsh och lh i mig själv. Båda ivferna har lett till 1-2 stora folliklar och några små. Men! Jag har haft spontan ÄL båda gångerna vi äggplocket, så de har då varit borta! Läkarna är förbryllade. Jag funderar på om ens egna höga fsh-nivåer i kombination med höga nivåer av stimulering kan göra att det blir såhär? Nån som varit med om samma?

  • hannis12345

    Heeej!

    Hur har det gått för er här?

    Min lilla tjej är nu snart 4 år! Helt sjukt. Dock separerade jag och hennes pappa förra året.

    Saken är nu den att jag träffat en ny man. Som

    Ibte har barn o vill gärna ha. Jag med!! Men stressande eftersom jag är nu 36, mitt amh värde 0,02..

    Han vet det, men tror inte riktigt han förstår innebörden av låg äggreserv..

  • levandecharader1

    Hej Hannis12345! Vad glad jag blev av att läsa din tråd idag, den gav mig lite hopp!

    Först och främst grattis till din dotter. För oss som har fått domedagsbeskedet om lågt amh är det på riktigt livets största dröm att bli spontangravid <3

    Jag är 33 år och fick veta förra hösten att mitt amh låg på 0,5 och vårt första och enda ivf-försök fick avbrytas då jag inte fick fram blåsor trots att jag hade maxdos på det längre protokollet. Vi hade då försökt bli gravida i 1,5 år med konstant sex när det blev en glad gubbe på äl-testen. Vi gjorde tråkigt nog slut precis efter vårt ivf-försök. Hela bebisfabriken slet oss isär, vi fick även ett MF precis innan vår ivf.

    Nu har jag en ny partner och vi pratar väldigt mkt om barn. Han är medveten om hela situationen men han kan omöjligt inte förstå den stress jag känner med mitt låga amh, även om han stöttar så mkt han kan. Vi försöker på så vis att vi nu har sex regelbundet (3 ggr/veckan) men jag känner redan nu att jag är sönderstressad kring allt då jag ser ett totalt mörker till att få egna barn :( Han är superoptimistisk och säger att han är helt hundra på att vi ska lyckas medans jag tänker det absolut värsta, ett liv utan barn. Mår också dåligt över att veta att kötiden för ÄD är så lång (bor också i Sthlm).

    Oj, nu blev det långt haha. Behövde nog skriva av mig lite och din tråd fick mig att känna mig lite mindre ensam, även om du har fått barn innan. Tack för det!

  • hannis12345

    Vet du, trots extremt låga amh värde som jag har 0,02 så tror jag mestadels sitter i huvudet.

    Står ni i ÄD kö nu?

    Jag har oxå ny partner och eftersom vi inte har gemensamma barn, så får vi hjälp. Men vi har endast kommit till att han fått remiss gör lämna SP prov!

    Jag är ju även betydligt mkt äldre än dig( 37 i sep)

    Men även om kötiden via landstinget är lång, så finns många privata kliniker?

    Även i Riga etc där dom tar emot kvinnor över 39( som är Max i sthlm)

    Hoppas ni haft en härlig jul o nyår ;)

    Vart i sthlm bor ni?

  • Limarie

    Väntetiden på Huddinge är kort. 2-3 månader till nybesök och sedan 1-2 månader tills första försök. Så det är inget problem. Vi skrev en egenremiss i höstas och fått en tid i januari men tackade nej nu och kör i Finland. 2 månader väntetid där och betalas också av försäkringskassan.


    Äggdonation feb 2020 - AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - tidigare 2 IVF 2019 med ICSI - noll av nio ägg befruktades
  • hannis12345

    Oj, hört det är flera års väntetid??

    Varför kör ni Finland istället för Huddinge!

    Ja men då borde vi verkligen få tummen ur o göra SP prov så vi kan komma igång..


    Limarie skrev 2020-01-06 13:14:24 följande:

    Väntetiden på Huddinge är kort. 2-3 månader till nybesök och sedan 1-2 månader tills första försök. Så det är inget problem. Vi skrev en egenremiss i höstas och fått en tid i januari men tackade nej nu och kör i Finland. 2 månader väntetid där och betalas också av försäkringskassan.


  • Anonym (0,45)

    Hej jag hoppar in här om det går bra. Har inte tagit hjälp utan försöker själv. Testade mina värden för ett år sedan och då hade jag 0,45 i amh och 7,8 i fsh. Vet inte om fsh:et är bra eller dåligt? Är rädd att värdena hunnit bli sämre på det senaste året...

    Har försökt i ca ett halvår utan resultat...

  • Anonym (Alesop)

    Stämmer med kötiden på 2- 3 månader för nybesök till Huddinge. Även för äggdonation är kötiden bara några månader.

    Amh 0,45 är åt det lägre håller men FSH 7,8 är helt ok, under 10 bör det ligga. AMH värdet kan ha sjunkit om det gått ett år.

    Med lägre AMH blir det färre ägg men det in ju räcka med några få. Oftast vill man ändå att det finns tre större folliklar för att gå till äggplock. Är du äldre närmare 40 så är ofta kvaliten sämre men om du är yngre mer 30 så kan kvaliteten på äggen ändå vara så bra att det t.o.m. blir blastocyster trots få ägg.

    Men om du/ ni försökt i ett år utan graviditet är det hög tid att söka hjälp.

Svar på tråden IVF med låga äggreserver