Inlägg från: Ambulansliv |Visa alla inlägg
  • Ambulansliv

Behöver lite hjälp med tsh

Man ska alltid börja med låg dos Levaxin, så följer man hur värdet utvecklas. Ett värde som kallas T4 är också intressant, samt om du har antikroppar. 

TSH är ett hormon som utsöndras från hypofysen för att tala om för sköldkörteln hur mkt T4 den skall prodocuera. I ditt fall vill hypofysen piska på sköldkörtlen att producera mer T4 för att kroppen/hjärnan behöver det för att funka, men sköldkörteln orkar inte. Utan T4 sjunker i kroppen. 

Så högt TSH och lågt T4 är typiskt för hypotyreos, vilket i först läget behandlas med Levaxin. Din läkare bör också kolla upp dina kortisolnivåer. 

Det här är en sjukdom som är skitviktig att ha kunskap om själv, då många läkare enbart tittar på provsvaren och där tolkar om man mår bra eller inte. Men det är så mkt mer än provsvar. 

Att du får svar är uppe att nån med TSH på 2,4 får höja till 75 mcg har inget med  ditt värde att göra och var ett onödigt svar att komma med, då det är stor skillnad på att vara behandlad och göra ändringar mot att påbörjar en behandling. 

Läs gärna in dig på hypotyreos.info så att du vet vad du ska fråga din läkare om.

• Ambulansliv
    Jag är bara jag skrev 2015-04-02 15:45:58 följande:

Men här försöker man hjälpa och får ENDAST skit för det!! Men du är ju självutnänmd expert så inga andras svar duger ju nånsin,det vet jag nog!! Trots många år med Levaxin och kamp mot infertilitet är jag tydligen en idiot! Tack så jävla mycket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Men låt ts gå med för högt du,jag ångrar bittert att jag svarade,självklart skulle jag sagt att dosen var på tok för hög och att 25 inget var att bry sig om. Hade du vart nöjd då?!

Jamen varsågod!

Har man enbart sig själv som referenspunkt o inte tänker i ett helhetsperspektiv, då behöver man höra från nån som vet, och som tydligt kan motivera varför man svarar som man gör. Kan du förstå det, eller sprutar du eld fortfarande?
Svar på tråden Behöver lite hjälp med tsh