• ACJ

Hur får jag min 7-månaders att sova längre på morgonen?

Jag har en underbar 7-månaders bebis som sover (oftast) sammanhängande 20-06. På dagen sover hon ca 1,5-2 timmar. Totalt sover hon 11,5-12 timmar per dygn. Tycker det känns lite lite för en så liten bebis. Hör ofta om andra som sover ca 12 timmar per natt plus 1-2 timmar på dagen. BVC säger att sömnbehovet kan variera, men finns det nåt vi kan göra för att få henne att sova lite längre på morgonen? Vi vill inte lägga henne senare på kvällen. Äter 220-275 ml välling och somnar sen direkt.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur får jag min 7-månaders att sova längre på morgonen?
  • idis78

Jag hade inte börjat krångla med sömnen om jag var du. Barnet sover ju jättebra! Sömnbehovet är olika från barn till barn.

Snart kommer dessutom separationsfasen, och då kan det bli väldigt strul med sömnen ett tag.

Mitt tips blir alltså, börja inte stöka med sömnen utan njut av lugna nätter.

• Malima

Jag tror som föregående talare- strula inte! 6 är dessutom en ok tid att vakna för en bebis de finns de som vaknar 5!! Om ni är trötta på morgonen får ni bädda ner er tidigare

• ACJ

Tack för svar! Nej, ska inte börja krångla, tänkte mest om det blev för lite sömn för henne. Vi är jättetacksamma att hon sover bra! Men som ni säger, behovet skiftar. ????

• ACJ

Eh, frågetecknen efter var en smiley när jag skrev, hehe.

• Marie89

Rullgardin funkar bäst här. Fast här gör det att hon sover till halv 7 istället för halv 6

• Mascaraklumpar

Det är ju bara att vänta tills på söndag?

• Mascaraklumpar

Okej, läste för slarvigt. Verkar det som om har sömnbrist då? Mår hon väldigt dåligt?

• AnnaSthlm

Riktig mörkläggning. Alltså så mörkt att du själv inte ser din hand framför dig.

• ACJ

Mår dåligt tror jag kanske inte att hon gör. Hon har dock verkat tröttare den senaste månaden, även precis efter sovstunderna, men likväl har vi inte kunnat få henne att sova mer, varken i vagn eller säng.

Ni som tipsat om mörkläggning, tack!
    Det känns ju väldigt logiskt, för när jag tänker efter har hon vaknat tidigare sen det blev ljusare. Hennes spjälsäng står i vårt sovrum, där vi har en ljus rullgardin. I henes rum finns en riktigt mörk rullgardin, kanske skulle prova att flytta in sängen dit. Hennes rum ligger i direkt anslutning till vårt, och vi skulle iså fall ha ca 4-5 steg mellan vår säng och hennes, så vi finns nära tillhans ändå.

Tusen tack!!

• Yonndax

Det här med hur ljust det är märker vi väldigt mycket på vår son. Nu är han dock snart 4½ år men på sommaren somnar han knappt före 22- och vaknar ändå vid halv 7 snåret och är pigg. Så prova att verkligen har det mörkt med bara en liten nattlampa på natten eller den tid ni vill att hon ska sova.

Svar på tråden Hur får jag min 7-månaders att sova längre på morgonen?