• jennyss

När byta cykelhjälm?

Jag funderar när det är dags att kassera sin nuvarande cykelhjälm och köpa en ny. Man vill ju att hjälmen fungerar optimalt vid en eventuell olycka. Därför man använder hjälm!

Jag och min tjej köpte varsin cykelhjälm för ca 4-5år sedan, minns inte exakt årtal. 

Vi cyklar sporadiskt och mest på sommaren.

Frågan är nu hur länge än hjälm håller och när den bör bytas ut? 

Brukar man räkna från inköpsdatum eller tillverkningsadatum, står år 2010 i hjälmarna?

Vi kan inte se några skador på hjälmarna, förrutom att de är lite slitna. 

• Svar på tråden När byta cykelhjälm?
  • Giovanna

NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) rekommenderar byte vart tionde år. Om hjälmen utsatts för kraftig stöt ska den kasseras direkt. Har ni inte åkt omkull med huvudet före eller slängt hjälmen i backen kan ni gott behålla era hjälmar några år till.

• Giovanna

Nog är det väl så att ålder gör frigoliten skörare men nåt år hit eller dit är knappast avgörande, angående tillverkningsdatum. Handhavande och slitage är troligen av större betydelse.

• jennyss

Tack för svar.

Surfade själv runt lite och läste att mellan 3 och 5 år. 

Hjälmarna har nog inte vart med om någon olycka. På sin höjd har man tappat de från cykeln i marken eller så har de ramlat från stolen i golvet.

Hur gör ni andra, när byts vuxenhjälmarna hos er ut? 

Barns hjälmar behöver naturligtvis bytas ut oftare på grund av att de växer ur dem, men också för att de hanterar dem mer ovarsamt.

• Giovanna
    jennyss skrev 2015-03-27 15:33:38 följande:

Tack för svar.

Surfade själv runt lite och läste att mellan 3 och 5 år. 

Hjälmarna har nog inte vart med om någon olycka. På sin höjd har man tappat de från cykeln i marken eller så har de ramlat från stolen i golvet.

Hur gör ni andra, när byts vuxenhjälmarna hos er ut? 

Barns hjälmar behöver naturligtvis bytas ut oftare på grund av att de växer ur dem, men också för att de hanterar dem mer ovarsamt.

3-5 år har du nog läst hos någon cykelhjälmförsäljare? Jag är ingen expert men tar ändå NTF för mer trovärdiga. Jag köpte min första vuxenhjälm för ett år sedan så nåt byte har det inte varit tal om ännu.
  • johan82

Jag kan cykla och behöver ingen hjälm. 
    Barnen använder hjälm dock.

• Linda85

Cyklar också utan hjälm, så kan tyvärr inte hjälpa trådstartaren.

Svar på tråden När byta cykelhjälm?