Inlägg från: Mammis2011och2015 |Visa alla inlägg
  • Mammis2011och2015

Överdos Morfin!

Arbetar skälv som ssk inom kommunen. Jag vet inte hur gammal din mamma var och vilka mediciner hon var ordinerad, inte heller vilken ordination morfin hon stod på men generellt så är det så att trygghetsordinationer får upprepas med 15 minuters mellanrum.

Jag får alltså ge en spruta morfin och om den inte haft effekt eller om ångest/oro/smärta återkommer så får jag ge en gång till. Ofta ser man att morfinet hjälper människor som av ångest håller fast i livet i panik slappnar av och kan somna in rofyllt istället för med ångest. Visst kortar det ner tiden på dödsbädden för många men är det så illa? Det är ju inte biverkningar av morfinet utan den önskade effekten som leder till insomnandet,

De andningsbesvär man KAN få av morfin är andningsdeptession, vilket inte är något man själv kan motverka med häftigare andning, en andningsdepression är dessutom extremt ovanligt bland människor med smärta. En andningsdepression får inte att viljemässigt lämpa emot, man slutar helt enkelt andas bara.

Av det jag läser så ser jag knte att något egentligt fel begåtts mer än att journalen påstås ha ändrats. Men även där beror det på hur texten är skroven. Är tidpunkten tiden för anteckningen eller tiden för injektion, man kan dokumentera på olika sätt. Och om journalen nu skulle ha ÄNDRATS i efterhand (vilket de flesta journalsystem inte tillåter alls) så skulle den gamla anteckningen ligga kvar bakom.

• Mammis2011och2015
    Sweet Sofia skrev 2015-05-03 00:55:30 följande:
    Så kul för dig.
    Arbetar du inom vården? Att dubbla styrkan på morfin? Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Och jo, doserna är rimliga och inom rimliga tidsintervall.

Jag förstår att du känner dig trängd av de många frågorna som folk ställer men tycker att dubinställer för att sjuka till sandlådan kan medge att du tänkt fel helt enkelt
  • Mammis2011och2015
    Sweet Sofia skrev 2015-05-03 01:06:01 följande:
    Om jag jobbar inom vården? Ha, inom hemtjönst/hemsjukvård. Jobbar du själv inom vården?
    Sjuksköterska inom hemsjukvården ja. Arbetar Du i hemtjänst är du undersköterska och har inte medicinsk kompetens.

Du lör ju knappast arbeta både i hemtjänst och hemsjukvård då det är två helt olika organisationer även om de jobbar mot varandra. Och att morfin "tar död" på en palliativ patient är knappast sant.

Morfin lindrar lidande vilket leder till att den palliativa patienten i ett terminaler skede kan somna in i ro istället för att av plågorna hållas kvar i livet.
  • Mammis2011och2015
    Sweet Sofia skrev 2015-05-03 01:19:32 följande:
    Nej, jag är inte undersköterska. Arbetar som leg.sjuksköterska/aut.sykepleier inom hjemmesykepleien i Norge vilket är hemtjänst med hemsjukvård. Därav hemtjänst/hemsjukvård. I Norge är hemtjänst kombinerat med hemsjukvård och man jobbar som sykepleier inom båda. Så ja, jag jobbar inom båda.

Jag betatt det är uppdelat i Sverige, men nu jobbar jag inte i Sverige.

Morfinet i säg tar inte död. Men biverkningarna av morfinet ex andningdepression, kan påskynda döden.
    Ja morfinet kan påskynda döden då det hjälper pat att slappna av. Andningsdepression vet du säkert också då är EXTREMT ovanligt bland palliativa patienter. Att mamman dessutom hade en häftig andning visar ju tydligt att någon andningsdepression inte var fallet....
  • Mammis2011och2015
    Sweet Sofia skrev 2015-05-03 01:27:33 följande:
    Nej, i ts mammas fall är inte andningsdepression. Men har någon påstått det?
    Ts skriver att hon andades så häftigt pga att medicinerna gjorde att hon var tvungen till det. :)

Du har så tråkig attityd, förstår inte varför
  • Mammis2011och2015
    Sweet Sofia skrev 2015-05-03 01:39:02 följande:
    Ja, precis ts mamma andades.

Vad har mon attityd med saken att göra? Men blir man anlagd för diverse saker som ex att man skulle vara undrsköteska utan medicisk kompetens så får man en tråkig attityd.

BTW en undersköterska kan absolut ha medicinsk kompetens, dock ingen formell. På mitt jobb har jag en helt gäng med fagarbeidere/omsorgsarbeidere (motsvarande undersköterska) som har en gedigen reell medicinsk kompetens och vet du vad? Jag är glad att jag har sådana kompetenta kollegor!
    Och vet DU vad? Det skrämmer mig när sjuksköterskor har så tråkig attityd. Hoppas verkligen dina patienter slipper möta den attityden. Du har fortfarande inte svarat på hur man ökar styrkan på morfin.

Be någon om undersköterskorna om hjälp?
Svar på tråden Överdos Morfin!