Överdos Morfin!
Arbetar skälv som ssk inom kommunen. Jag vet inte hur gammal din mamma var och vilka mediciner hon var ordinerad, inte heller vilken ordination morfin hon stod på men generellt så är det så att trygghetsordinationer får upprepas med 15 minuters mellanrum.
Jag får alltså ge en spruta morfin och om den inte haft effekt eller om ångest/oro/smärta återkommer så får jag ge en gång till. Ofta ser man att morfinet hjälper människor som av ångest håller fast i livet i panik slappnar av och kan somna in rofyllt istället för med ångest. Visst kortar det ner tiden på dödsbädden för många men är det så illa? Det är ju inte biverkningar av morfinet utan den önskade effekten som leder till insomnandet,
De andningsbesvär man KAN få av morfin är andningsdeptession, vilket inte är något man själv kan motverka med häftigare andning, en andningsdepression är dessutom extremt ovanligt bland människor med smärta. En andningsdepression får inte att viljemässigt lämpa emot, man slutar helt enkelt andas bara.
Av det jag läser så ser jag knte att något egentligt fel begåtts mer än att journalen påstås ha ändrats. Men även där beror det på hur texten är skroven. Är tidpunkten tiden för anteckningen eller tiden för injektion, man kan dokumentera på olika sätt. Och om journalen nu skulle ha ÄNDRATS i efterhand (vilket de flesta journalsystem inte tillåter alls) så skulle den gamla anteckningen ligga kvar bakom.