• pandoraDiem

RMC i Malmö

Draugloth skrev 2015-09-09 22:06:34 följande:

Mensen kom, som vanligt...

Idag har vi fått reda på att vi troligtvis inte kan bli med barn på naturlig väg. När vi var hos läkarna pratade de om ett avvikande spermievärde som de inte riktigt kunde förklara på svenska, och sa att vi skulle fortsätta iaf 6 mån till själva.

Idag blev min man uppringd och erbjudanden att delta i en studie. Han fick förklarat att det avvikande värdet var kromosombrott. Normalt sett har under 25% av spermierna kromosombrott, vid över 30% är chansen för naturlig graviditet "i stort sett obefintlig". Min man hade 39%... Så VARFÖR ska vi fortsätta i 6 månader till?!

Han ska lämna ett spermaprov till, får se vad det säger innan jag blir arg. Just nu känner jag mig mest lurad :(

Men usch så jobbigt :( låter helt sjukt att de bara säger att ni ska fortsätta som vanligt. Ni kan inte ringa dit igen och fråga varför de tycker att ni ska vänta 6 mån? Hoppas verkligen att det löser sig snabbt. Kram
  • pandoraDiem
    Draugloth skrev 2015-09-10 22:19:23 följande:

Min man ska lämna ett prov till, och beroende på svaret får vi se hur vi gör. Kanske det kan ha varit tillfälligt? De kanske inte ville stressa oss innan de visste säkert? Eller så har de fullt upp och ville skjuta på problemet, eftersom jag är "så ung". Vi får förhoppningsvis veta inom 1-2 månader. Det verkar iaf inte vara mitt fel för att jag varit för ivrig/stressad/velat för mycket.

Hur går det för er andra? Hoppas det går bra för er! Kram

Okej, då vill de säkert bara kunna ge lite säkrare svar till er, hoppas ni får veta snart. Vad jag har läst mig till så krävs det mycket stress för att rubba mens/ägglossningscykeln så pass mycket att det försämrar ens chanser. Så stressa inte upp dig över att du stressar upp dig om du förstår vad jag menar :)
  • pandoraDiem

Det enda jag vet om kötiderna till ivf är det jag läst på deras facebook-sida där det står att de har många patienter så köerna har blivit längre än de var innan. Jag har bara precis påbörjat utredning så jag har inga egna erfarenheter men jag hoppas att de kontaktar er snart, jobbigt att vänta.

• pandoraDiem
    Team2 skrev 2015-09-25 16:27:29 följande:

Usch så tradigt... Det är en så konstig känsla för det känns som om tiden bara springer iväg och att man kommer att vara alldeles gammal innan nåt kommer att hända, samtidigt som att det känns som att tiden har stannat och att man aldrig kommer nå fram till det tillfälle då man ska få sätta igång. Förstår du hur jag menar? Får jag fråga.. Hur gammal är du lolijoj? Och ni andra?

Känner verkligen igen den där känslan du beskriver om tiden. Är själv 30 så börjar ju bli dags. För min del spelar det ingen roll hur vi blir en tredje i min familj så jag är ändå rätt så hoppfull om att det kommer hända. Men längtan är ju stor och jag har insett att detta kan ta tid. Hur går det för dig? Trevlig helg alla!
  • pandoraDiem

Precis som Team2 skriver så har det här blivit ens vardag, det tog lång tid innan jag accepterade det. Och trots att jag verkligen har önskat att det inte behövde vara så så känns det bättre nu när jag accepterat.

Var på mitt första möte på utredningen idag där vi kom fram till att ivf blir vårt nästa steg. Kommer få vänta på en del provsvar och övrig väntetid så kanske blir aktuellt för första möte i feb/mars. Kanske lyckas vi bli gravida innan dess, kanske inte. Men nu finns det iaf en plan. Kram till er alla!

• pandoraDiem
    Team2 skrev 2015-10-03 08:03:24 följande:

Hej hej

Jag har verkligen ingen koll ang läkare eller protokoll eller nånting. Tänker att jag så småningom kommer bli varse det mesta och orkar inte tänka på eller ta reda på allt just nu.

Jag tycker det är lite svårt det här med att acceptera, pandoradiem... Vissa dagar har jag accepterat att det kommer ta tid för oss att få ett barn, andra dagar inte... Det beror nog på hur många barnvagnar och gravidmagar man ser under en dag!

I början på nästa vecka ska vi på vårt första läkarbesök på rmc! Och som jag trodde har jag precis fått mens... Det är verkligen med skräckblandad förtjusning vi åker dit!

Ha en skön helg tjejer!

Lycka till nästa vecka, känner igen den där skräckblandad förtjusningen. Men skönt att det finns hjälp att få. Ja ibland gör den där acceptansen ont och jag hade nog inte klarat av att acceptera hur det var om jag inte heller verkligen trodde på att det kommer finnas ett lyckligt slut. Håller tummarna för oss alla!
  • pandoraDiem
    lolijoj skrev 2015-10-11 01:30:23 följande:

jag fattar inte vad som händer!!

I ganska exakt tre år har vi kämpat för att bli gravida....vi väntar bara på startskottet för att påbörja IVF-behandling...vad händer då?!

Jo, vi blir plötsligt gravida helt naturligt!!

Testa positivt tidigare i kväll och nu är det helt omöjligt att sova!!

sånt här händer bara inte...visst har man läst om solskenshistorier...men att man själv förhoppningsvis blir en av dem trodde jag aldrig!!!

totalt chockad......

Håller tummarna för att allt är som det ska och går vägen!

Vad underbart! Grattis!! Så glad för din skull, det ger också mig själv mer hopp, det går faktiskt att bli gravid :) lycka till nu, håller alla tummar!
  • pandoraDiem
    Team2 skrev 2015-10-03 08:03:24 följande:

Hej hej

Jag har verkligen ingen koll ang läkare eller protokoll eller nånting. Tänker att jag så småningom kommer bli varse det mesta och orkar inte tänka på eller ta reda på allt just nu.

Jag tycker det är lite svårt det här med att acceptera, pandoradiem... Vissa dagar har jag accepterat att det kommer ta tid för oss att få ett barn, andra dagar inte... Det beror nog på hur många barnvagnar och gravidmagar man ser under en dag!

I början på nästa vecka ska vi på vårt första läkarbesök på rmc! Och som jag trodde har jag precis fått mens... Det är verkligen med skräckblandad förtjusning vi åker dit!

Ha en skön helg tjejer!

Hur har ditt läkarbesök gått?
  • pandoraDiem
    Draugloth skrev 2015-11-10 19:47:26 följande:

Vi har fått veta att vi ska skickas till ivf. Inte fått veta något mer. Ska ta ett blodprov innan remissen skickas. Någon som vet hur lång väntetiden är på ivf?

Hur går det för er andra?

Till mig sa de 3 månader, tror att det har att göra med att vårdgarantin är 3 månader. Själv väntar jag på cellprovsvar innan de kan skicka in remissen till ivf. Har väntat 6 veckor nu så hoppas på svar snart.
  • pandoraDiem
    Draugloth skrev 2015-11-12 22:06:28 följande:

Fy vad jobbigt att vänta!

Vi har tagit våra blodprov nu, så nästa vecka ringer vi och driver på remissen. Läkaren hade ju min mans provsvar en månad utan att ens titta på det De har såklart mycket att göra, men... Så ring och hör PandoraDiem! Hoppas du får provsvar snart!

Jo, jobbigt med väntan, men jag antar att det bara är att vänja sig. Vet inte riktigt var jag skulle ringa angående cellprovet eftersom det inte är rmc som ansvarar över att analysera det. De skickade ju iväg det nånstans där de analyserar alla andra cellprov som tas, enligt min barnmorska så tog det i våras upp emot 10 veckor för att få svar. Så jag får nog ställa in mig på det. isf en månad kvar ungefär.

Trevlig helg!
  • pandoraDiem

Team2, va tråkigt att höra att du mått dåligt, hoppas det börjar kännas lite bättre. Skickar kramar till dig.

Själv har jag fått svar på cellprovet nu, det var normalt så remissen till ivf är nu inskickad. Får se hur lång tid det tar tills vi bli kallade. Försöker att ladda på med energi medan jag väntar.

Kram på er!

• pandoraDiem
    lolijoj skrev 2015-11-29 09:38:31 följande:

Tack för alla grattis! Har fortfarande inte insett att det faktiskt är på riktigt....men mår konstant illa och ska på ultrajud på torsdag, så då blir det nog mer verkligt!!

Tråkigt att höra att du mår dåligt Team2, hoppas det vänder snart!

PandoraDiem, jag var precis i samma situation som dig när vi helt oväntat fick vårt plus! Vi fick vänta en hel evighet kändes det som....men man vet aldrig vad som händer! (Vägrar dock tro på den där skrönan om att slappna av, så kommer det.......)

Går in och följer tråden och håller alla tummar och tår för att alla ska få sina efterlängtade småttingar till sist!

Så underbart med er solskenshistoria :) massa lycka till på ultraljudet till veckan!

Jag tror inte heller att det fungerar bara för att man slappnar av, har varit rätt avslappnat den senaste tiden, betydligt mer än när jag blev gravid förra gången då jag fick mitt x. Däremot så är det ju som du skriver, man vet aldrig vad som kan hända :)
  • pandoraDiem
    lolijoj skrev 2016-03-09 09:27:53 följande:

Tjejer!
    Hur går det för er?

Alltså, lite samma sak som hände för er har precis hänt för oss. Skulle på första besöket på rmc 1 mars, men plussade en vecka innan :) Antar att jag och mannen bara behövde massa mer försök än vad som är standard för att lyckas själva, de sa ju till oss att det inte var omöjligt vad de kunde se, men att det skulle hända det trodde jag verkligen inte. Var på ultraljud igår för att utesluta utomkveds och nu satt vårt lilla knyte på rätt ställe med ett tickande hjärta och allt, helt underbart :) Hur går det själv?
  • pandoraDiem
    lolijoj skrev 2016-03-09 10:45:23 följande:
    Åh så underbart att höra!!! GRATTIS! håller tummarna stenhårt för att det ska gå bra hela vägen!
    Skönt att det såg bra ut på ultraljudet!
    Hur mår du?

Jag har haft lite otur med illamående, men det har äntligen släppt, så nu är jag inne i en "må bra" period.
    Känns dock fortfarande helt overkligt, trots att magen växer så det knakar!
    Snart bara tre månader kvar till BF...galet!

Känns märkligt när man är i sammanhang med en massa andra gravida.
    Tänker nästan alltid, får jag verkligen vara här, eller drömmer jag?!
    Likadant när man köper saker till bebisen.....

Att ha haft en dröm så länge som faktiskt sedan slår in känns helt overkligt.
    Tack :) Ja, jag känner igen de där tankarna om att befinna sig i en dröm.

Härligt att ditt illamående har släppt, mitt är inte så farligt (än iaf), kommer i vågor ibland men har inte behövt kräkas. Förutom att jag är orolig så mår jag mest bra :) Försöker att ta en dag i taget. Nu vet jag iaf att jag kan bli gravid på rätt ställe så det är en liten seger i sig själv :)

Bara 3 månader kvar för dig, häftigt!
  • pandoraDiem
    lolijoj skrev 2016-07-31 21:35:59 följande:

PandoraDiem, hur går det för dig? Hoppas allt är bra!

Vår lille kille kom två veckor efter BF för en månad sen.

Kan fortfarande inte förstå att det är sant, men njuter för fullt!

Är lite avundsjuk på alla gravida som ska få uppleva känslan av att få möta sin lilla bebis för första gången snart, är en helt fantastisk upplevelse!

Åh grattis till lillkillen!! Så underbart att höra :) förlossningen gick bra?

Själv är jag snart i v28, ganska precis 3 månader kvar nu. Förutom blödningar pga av en lågt liggande moderkaka som började i v12 och var helt borta runt v16 så har det gått bra hittills. Moderkakan flyttade sig uppåt och allt såg bra ut på rul så det var en stor lättnad. Nu väntar vi bara på att få träffa vårt lilla knyte. Känns fortfarande helt overkligt att detta faktiskt händer oss, men såklart helt underbart :)

Ta hand om er nu, hela familjen! Kram
  • pandoraDiem

Tack för du delar med dig av din förlossningshistoria. Kan inte riktigt förstå att det är dags för mig snart också. Ser fram emot det smäamtidigt som jag är rätt så nervös också. Har inte bestämt än var jag vill föda, får ju se om det är något som jag får bestämma själv också. I malmö har jag hört att man måste åka till lund om man vill vara kvar efter fölossningen, så kanske blir lund direkt. Har också hört mkt bra om ystad och Kristianstad, men det bli en vit från malmö där vi bor.

• pandoraDiem

Jaha, visste inte att man fick stanna kvar. Läste nånstans på region Skåne att bb i malmö var i lund och det var dit man fick åka efteråt isf. Det kanske iofs beror på hur mycket folk det är på förlossningen och så. Det hade ju varit sjukt mycket smidigare att inte behöva lämna stan då vi inte har bil utan kommer åka taxi. Men å andra sidan tråkigt om inte mannen får vara kvar över natten, han längtar nog minst lika mycket efter vårt knyte som jag gör så han kommer nog bli sjukt besviken isf. Men det viktigaste tycker jag är bemötandet och hur man blir behandlad av personalen och där tror och hoppas jag på det bästa :)

• pandoraDiem

Ja vår lille son valde att titta ut den 27 oktober <3 förlossningen gick fint och nu njuter vi (mestadels iaf :)). Mannen börjar jobba på torsdag igen, känns lite läskigt. Hur går allt för er?

Svar på tråden RMC i Malmö