• Xemma74

    Säker samsovning med bebis som vägrar sova utan hudkontakt?

    Jag vill tillämpa säker samsovning med min bebis. Vi har ett babynest som vi har försökt använda från dag 1. Nu är han 3 veckor och vägrar fortfarande ligga där mer än de minuter det tar för honom att inse att han inte ligger hos mig längre. Det hela resulterar i störd sömn för oss båda. Så fort han vaknar skriker han otröstligt tills han får snutta sig till sömns igen. Vi har försökt med nappar av olika sort, men han vägrar. Jag är övertrött och somnar ofta till slut när han ammar fast jag verkligen försöker hålla mig vaken. Vaknar med ett ryck och ångest för att han ska vara för varm hos mig eller vara kvävd med näsan i min armhåla. Och så håller vi på natt efter natt. Jag fattar inte, sover alla andra bebisar själva? Hur får man det att fungera?

  • Svar på tråden Säker samsovning med bebis som vägrar sova utan hudkontakt?
  • Erizajo

    Jag har alltid samsovit fattar inte problemet! Är du rädd att han blir för varm så låt

    Honom ha eget täcke. Jag har tre barn och alla har sovit med oss vuxna till ca tre års ålder. Supermysigt och enkelt särskilt i början när man ammar och som du säger somnar medans bebis suger.

  • häxjakt

    Jag började likadant som dig (vår pys är 7 månader). Försökte med nestet, skrik och gråt, amma till sömns och till slut så somnade jag också, vakna med ett ryck av ångest osv osv.

    Vi skippade nestet fort och sedan och övergick till min version av säker samsovning.
    Spjälsängen mot kanten på sängen (så att han inte kunde trilla ur sängen) pyjamas på honom med tossor (eller sovpåse) och så en hyfsat varm amningspyjamas på mig och så sov vi så, utan täcke.

    Nu när han är såpass stor som han är så sover vi under samma täcke (ett tunt täcke) och jag har utvecklat nån sorts känsla för honom under natten. Jag vaknar inte helt och hållet men håller ändå någon sorts koll på honom. Han rullar nu också, vilket såklart är tryggare. Han brukar, efter godnattamningen, rulla iväg eller krypa en bit bort och lägga sig och gosa in sig och sedan somnar han så. Sen under natten så rullar han tillbaka till mig och ammar, utan att jag vaknar nämnvärt.

    Jätteskönt. Vi har inte alls upphackad sömn och sover mycket bra. Hans pappa behöver inte vakna alls och sover bredvid oss helt ostört.

    Det funkar säkert inte för alla, men det funkar för oss. Vår kille tog inte napp heller (trots femtielva försök med femtitolv olika sorters nappar) och nu struntar vi i nappen, den behövs inte.

    Vi går och lägger oss tillsammans och vaknar tillsammans. På dagen då han vill sova så lägger jag mig med honom och somnar en stund själv eller så ligger jag och lyssnar på musik eller ljudbok på mobilen. Eller läser en smula. Mycket mysigt att "tvingas" ned i varv några timmar varje dag.

    Hoppas att ni hittar ett sätt som fungerar för er.

  • Xemma74

    För att svara på din fråga, erizajo, så är problemet att jag försöker följa Socialstyrelsens råd (broschyren från Bvc) om säker samsovning för att förebygga psd. Jag fattar bara inte hur det fungerar i praktiken och undrar därför hur det fungerar för andra. Amningspyjamas var ju bra tips. bara den är tillräckligt varm, jag är så frusen av mig.

  • sara kb

    Jag hade samma problem som dig med båda mina barn. De ratade snabbt allt typ av ensamsovning. Vi gjorde som så att min man fick flytta ut på soffan ett tag (han har ju inte samma mammahormoner som gör honom lättväckt och känslig för bebis), jag tog på mig pyjamas och tunt täcke istället för tjocktäcke. Funkade fint. De gillade även båda att sova på mitt bröst så jag gjorde det halva natten, tog sköna kuddar under benen och armarna bara. Det är en kort period de är så där läskigt små och skönt är det :) när min största var redo gick flytten till spjälsäng smidig. lycka till!

  • ummsumaya
    häxjakt skrev 2015-03-27 22:15:20 följande:

    Jag började likadant som dig (vår pys är 7 månader). Försökte med nestet, skrik och gråt, amma till sömns och till slut så somnade jag också, vakna med ett ryck av ångest osv osv.

    Vi skippade nestet fort och sedan och övergick till min version av säker samsovning.
    Spjälsängen mot kanten på sängen (så att han inte kunde trilla ur sängen) pyjamas på honom med tossor (eller sovpåse) och så en hyfsat varm amningspyjamas på mig och så sov vi så, utan täcke.

    Nu när han är såpass stor som han är så sover vi under samma täcke (ett tunt täcke) och jag har utvecklat nån sorts känsla för honom under natten. Jag vaknar inte helt och hållet men håller ändå någon sorts koll på honom. Han rullar nu också, vilket såklart är tryggare. Han brukar, efter godnattamningen, rulla iväg eller krypa en bit bort och lägga sig och gosa in sig och sedan somnar han så. Sen under natten så rullar han tillbaka till mig och ammar, utan att jag vaknar nämnvärt.

    Jätteskönt. Vi har inte alls upphackad sömn och sover mycket bra. Hans pappa behöver inte vakna alls och sover bredvid oss helt ostört.

    Det funkar säkert inte för alla, men det funkar för oss. Vår kille tog inte napp heller (trots femtielva försök med femtitolv olika sorters nappar) och nu struntar vi i nappen, den behövs inte.

    Vi går och lägger oss tillsammans och vaknar tillsammans. På dagen då han vill sova så lägger jag mig med honom och somnar en stund själv eller så ligger jag och lyssnar på musik eller ljudbok på mobilen. Eller läser en smula. Mycket mysigt att "tvingas" ned i varv några timmar varje dag.

    Hoppas att ni hittar ett sätt som fungerar för er.


    Å så mysigt när jag läser ditt inlägg. Precis så är det för mig och min dotter också (på 1,5år) Vi samsover fortfarande och vi älskar alla närheten. Även det med att själv "tvingas" varva ner när hon ska amma under dagtid till sömns. Hur skönt som helst!!
    "The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
  • linnéa001

    Min dotter är nu 6 månader och sover alltid mellan oss i sitt babynest. Precis som din kille så blev hon arg när man la ner henne, men jag löste det genom att värma upp nestet först och så lägga ner dottern och ligga lite tätt intill en stund. Jag tog en vetevärmare och värmde den i micron. Medan jag ammade dottern så fick vetevärmaren ligga i nestet och värma upp det. När amningen var avklarad flyttade jag vetevärmaren och la ner dottern mycket försiktigt, fortfarande tätt intill mig. Jag la vetevärmaren bredvid dottern eller runt henne som en korv och flyttade mig sedan försiktigt. Hon sov i en sovpåse utan ärmar från IKEA först men sedan fick vi en i fleece med långa ärmar som min mamma hade sytt.

    Detta fungerade för oss då det var värmen hon saknade. Att ställa en spjälsäng intill vår säng hade inte fungerat då vi bara har madrasser på golvet, annars är nog det en bra idé. Min dotter ville inte heller ha napp i början, hon kräktes nästan när man stoppade in den, men jag testade flera gånger om dagen medan hon var pigg och till slut så fattade hon vad hon skulle ha den till. Mycket bättre än att använda mamma som napp tycker jag. 

  • Jenita659

    Mina barn har alltid sovit intill mig, dottern sov på min arm hela natten de första två månaderna eller på min mage. Otroligt närhetsbehov. Sover vi så sover båda så varför kämpa med andra metoder? När sonen föddes sov han på utsidan och med en spjälsäng mot min säng. Med kanten borttagen. Funkade alldeles utmärkt med en treåring på en sida och nyfödd på andra. Varför krångla till sovandet?

  • Mascaraklumpar

    Riskerna med att samsova är dels överhettning, dels kvävning. Klä på dig så du inte fryser, använd en pyamas och en tunn gallerfilt till barnet (känn efter ofta i början att barnet inte är för varmt), ta bort täcket, ha max en kudde till dig själv och se till att barnet inte kan trilla ned från sängen. Tänk också på att så fort det blir varmare utomhus så måste du ha koll på hur varmt barnet är och kanske ta bort filten.

  • Tjollahej

    Jag sov med min son, under samma täcke, från dag ett.

    Köp en sovpåse till ditt barn, som han inte kan bli för varm i, inte sparka av sig och inte få över ansiktet.

  • SSL

    Jag har sovit med mina barn från dag ett. Under samma täcke. Efter att jag ammade flyttade jag upp dom så att vii låg i samma huvudhöjd. Mycket tryggare att ha dom nära. Både för dem och mig. Tillslut slutar man flytta då man somnar och sover medans man ammar och märker att det funkar ju lika bra. Det var inget att oroa sig för. Fast då har jag haft täcket lägre ner istället. Man kan ju också ha täcke på sig själv bara och på bebis något lämpligt beroende på årstid. Amning under natten är ju toppen för produktionen

Svar på tråden Säker samsovning med bebis som vägrar sova utan hudkontakt?