Inlägg från: Anonym (Besviken...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Besviken...)

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Jag blev besviken på skavlan faktiskt. Tyckte att intervjun blev löjlig och alldaglig. Precis som alla andra intervjuer man någonsin sett med Åkesson. Skavlan brukar kunna bättre än så...

(Jag är inte SD-anhängare om det gör någon skillnad.)

• Anonym (Besviken...)
    MEE83 skrev 2015-03-29 10:34:07 följande:

Det är nog ett fall av konfirmeringsbias från din sida, det beror sig på vem man pratar med och var man hittar sympatisörerna, vems sympatier pratar du om? Är det bland individer som redan är "frälsta", politiskt neutrala, eller är det bland meningsmotståndare?

Vill man veta hur något mottas, så är det ofta bäst att söka sig utanför sina vanliga flöden, annars så blir det lätt missvisande. 

Jag sympatiserar inte med sd. Jag har aldrig röstat på dem och lär aldrig göra det heller. Men jag tyckte det var osmakligt och inte vidare professionellt så som skavlan betedde sig.
  • Anonym (Besviken...)
    Donum skrev 2015-03-29 15:12:54 följande:

Ämnet var ju inte om SD ensamt är ansvarigt för det hårda klimatet utan om SD har bidragit till det hårda klimatet. Ser du inte skillnaden?

Jag ser det som både odemokratiskt och maktgalet att ha som syfte med sin politik att fälla alla regeringar som inte anpassar sig. Totalt respektlöst mot alla som i demokratiska val har röstat annorlunda än på SD.

Får jag fråga dig eftersom du verkar ganska vettig... Tycker du det är demokratiskt att frysa ut sd så som många gör? De är ju trots allt det tredje största partiet i landet, i demokratiska val. Ändå har de stängts ute från skolor, barn och vuxna för oväsen så att man inte kan höra vad sd säger, inte alltid inbjudna till debatter, de som öppet röstar på sd raderas från fb, de förlorar vänner och ibland jobb, folk postade filmer och bilder där man använde sds valsedlar till att plocka upp hundbajs med, med massor av likes och hejarop. Osv... Det finns säkert massor av andra exempel.

Jag röstar själv inte på sd, har aldrig gjort, kommer aldrig att göra. Jag är inte vidare förtjust i deras politik och skulle gärna se att de trillar ur riksdagen efter nästa val.

Men jag tycker den behandling som sd får utstå är väldigt obehaglig. Man skulle aldrig tillåta att någon annan grupp i samhället skulle hånas på samma sätt.

Jag tycker det är obehagligt helt enkelt :(
  • Anonym (Besviken...)
    Donum skrev 2015-03-29 20:02:52 följande:

Tack för komplimangen.

Demokratiska rättigheter innebär inte rätten att stå oemotsagd. Där blandar SD ofta ihop det, i min mening. De påstår i parti och minut att det inte är någon som pratar med dem, ingen som tar debatten med dem och dylikt. Det har inte skett en enda gång sedan SD kom in i riksdagen att SD har anfört något i talarstolen som har bemötts med tystnad. SD verkar dock tolka att bara medhåll är att bli bemött. Jag tycker att det är obehagligt, för det bäddar för ett totalitärt styre; Om ni inte tycker som vi, så blir vi orättvist behandlade och därför är det rätt att vi struntar i demokratiska principer om de går oss emot.

Jag håller med om allt du skriver.

Men jag upplever ändå att det är snudd på mobbing i många fall man hör om. Egentligen vet jag inte alltid vad som är sant för märkligt nog så känner jag ingen som röstat på sd, eller åtminstone ingen som erkänt det öppet.

Men många av mina bekanta tog bilder och filmade när de använde sds valsedlar till att plocka hundbajs eller brände upp dem eller kastade dem i soptunnan. Och sen hejades det glatt på och alla andra uppmuntrades att hänga på. Och det här tyckte jag var så himla obehagligt. Innan dess hade jag också varit ganska hård i min retorik mot sd, men efter detta så backade jag helt. Jag undrar när det blev ok att håna folk med andra åsikter på det här sättet. Det har liksom blivit politiskt korrekt att mobba i grupp på nåt sätt.

Jag skulle aldrig rösta på V heller (eller S för den delen) men jag skulle inte drömma om att visa ett sådant förakt för andra människor bara för att de har en annan politisk ståndpunkt än jag själv har.
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan