Inlägg från: Anonym (Lena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lena)

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Jag tycker att det är självklart att en nu aktiv politiker ska få frågor om arbetet som politiker, det vore väldigt märkligt annars. Jag följer inte Skavlan så jag vet inte hur han brukar intervjua aktiva politiker men är Åkesson den förste som som får svara på frågor om partiet han representerar är det som är fel, inte frågorna ställda till Åkesson.

Jag ser inte elakheten i frågorna heller men förutom sjukskrivningen får han svara på frågor om varför det är så många medlemmar i partiet som måste uteslutas pga av rasistiska åsikter samt svara på vad han tycker om en reklamfilm som producerats och lanserats under hans tid som ledare. Han får också frågan om han ställer upp på det uttalande som hans vikarie gjort under sjukskrivningen att SD ska försöka fälla varje regering som vill öka invandringen.

På vilket sätt är det elaka frågor?

• Anonym (Lena)
    Anonym (***) skrev 2015-03-29 13:17:19 följande:

Jag tror vissa har missuppfattat vilka som tycker det var osmakligt. Ni inbillar er att det endast är SD-sympatisörer eller hur?

Det är så långt från sanningen man kan komma!

De allra flesta empatiska människor med lite kunskap om sjukdomen han drabbats av skulle INTE försöka göra honom sjukare vid det första offentliga framträdandet.

Samma gäller alla övriga människor, oavsett partitillhörighet. Om Gudrun Schyman talar ut om sin alkoholism skulle det vara okej att ansätta henne om vad en medlem i partiet gjort för dåraktigt uttalande för 13 år sedan?

Nä, skämmes ta mig f.-n! Varenda en som tyckte Skavlan gjorde något bra.

Hälsn. En person som aldrig röstat/tänkt rösta på SD.

Tycker du att SVT skulle ha avstått intervjun helt och hållet eller skulle de ha hållet en intervju som inte handlar om politik alls?
  • Anonym (Lena)
    Anders2015 skrev 2015-03-29 13:28:39 följande:

Skavlan avbröt Åkesson ideligen, Åkesson han knappt svara på frågan innan han blev avbruten. Som programledare kanske man kan förvänta sig att gästen åtminstone ska kunna svara på en fråga innan programledaren avbryter pratar i munnen på gästen. Anmärkningsvärt dåligt av en programledare, men trots det så svarade Åkesson lugnt och sakligt och det klädde av Skavlan fullkomligt.

Så det elaka var inte frågorna i sig utan att han avbröt?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (***) skrev 2015-03-29 13:30:52 följande:

Jag tycker att frågorna som ställdes skulle handlat om hans sjukdomstid och hans väg tillbaka.

Inte ett ruttet försök av Skavlan att trycka ned gästen i det mörka hål han befunnit sig i. Definitivt inte att gästen ska ställas till svars för vad ANDRA gjort för uttalanden.

Vill man se en politiker grillas kanske rätt forum är Agenda.

Alla som njöt av Skavlans uppträdande har själv ett människoförakt som bör jobbas med.

Jag vet ärligt inte hur man kan tycka att det är okej att göra som Skavlan gjorde.

När intervjun var slut lämnades mer än en soffa av en person med en mycket olustig känsla över vad man nyss bevittnat.

Jag förstår att det måste vara tufft att rivstarta efter utbrändhet med en intervjuninför massor av människor, men är det SVT som ska anpassa sig efter det eller Åkesson som ska trappa upp lite mer försiktigt? Han hade ju kunnat välja att komma tillbaka i politiken på ett mer stillsamt sätt.

Ska SVT verkligen låta bli att ställa politiska frågor till en aktiv politiker?
  • Anonym (Lena)
    Gert skrev 2015-03-29 13:40:07 följande:

Ställs politiska frågor till Gudrun Schyman när hon är med i underhållningsprogrammet På Spåret?

Det intervjuas ju inte alls i det programmet. Men visst kan man diskutera huruvida aktiva politiker ska få vara med i lekprogram på TV.

Jag har bara sett intervjun med Löfven i Skavlan och då pratades bara politik.
  • Anonym (Lena)
    Anders2015 skrev 2015-03-29 13:51:28 följande:

Elakt eller inte? det får du som tittare själv avgöra. Men ett faktum var att Skavlan avbröt Åkesson innan han han svara på frågorna. Det minsta man kan begära av en programledare är att han låter gästen svara på programledarens egna frågor, varför annars ställa frågorna

Jag ser ju inte det elaka, det var därför jag frågade vari det elaka låg. På det svarade du att Skavlan avbröt Åkesson.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Killen) skrev 2015-03-29 14:01:21 följande:

Missade Skavlan när det gick på TV men såg nyss programmet på youtube. Röstar inte själv på SD så jag hade inte sett reklamfilmen från 2010.

Skavlan försökte få det till att filmen är rasistisk.

Vad ser man i filmen? Jo, man ser EN tant som springer ikapp mot försörjning och man ser ett helt gäng med muslimska småbarnsmammor som gör detsamma.

Är inte rasism lite samma sak som att förtrycka minoriteter?

Vad menar du?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-29 14:42:52 följande:

Klart att du inte kan. Hade faktiskt blivit jätteförvånad (på ett positivt sätt) om du för en gångs skull hade insett mobbningen som enbart förekommer mot vissa personer. Så nej, det är klart att du inte kan. Men alla norrmän och svenskar som anmält programmet kan. Samt alla de som helst plötsligt registrerat SD medlemskap. Ni andra får njuta av propagandaSVT medan den finns kvar i sin nuvarande form. 

Du menar att Skavlan mobbade Åkesson?

Vilka av de frågor som han ställde ser du som mobbing?

Pratet om sjukskrivningen?

Frågan om hur han ställer sig till vikariens uttalande om att SD ska fälla varje regering som vill öka invandringen?

Frågan om hur varför så många medlemmar blir uteslutna ur partiet och om det inte är ett problem?

Vad han tycker om den SDs reklamfilm (som ju Åkesson står bakom)?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (PK-skavlan) skrev 2015-04-02 11:32:03 följande:

Jämfört med vad andra länder tar emot. Jämfört vad Sverige klara. Redan för 3 årsen hade vi tagit emot för många, nu har man fått öka och trycka ihop flyktingar ännu mer. Från 200 boenden trycker man nu in 600 boenden!!

Läs miggans blogg där folk som jobbar på migrationsverket skriver om den ohållbara skandalen.

Lite nyfiken. Du skriver "ta emot" men samtidigt pratar du om Migrationsverket och boenden så jag gissar att det är asylsökande du pratar om?

Vilket är alternativet till att "ta emot" asylsökande menar du? Ska vi förhindra människor deras rätt att söka asyl? Hur? Att söka asyl och få sina asylskäl prövade räknas som en mänsklig rättighet?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (PK-skavlan) skrev 2015-04-02 12:33:12 följande:

Tja, vi kan börja med att rådfråga hur Danmark, Norge och Finland gör...

Och ja, som det nämnts i kommentarerna ovan så är det närliggande länder som tar emot flest och dit de mest utsatta, fattiga och svaga hamnar, det är DIT vi borde rikta hjälpen. Istället tar vi bidragspengar för att hjälpa flyktingar I SVERIGE, ja det är helt jävla sjukt.

Hur menar du att vi skulle göra för att neka människor rätten att söka asyl?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (PK-skavlan) skrev 2015-04-02 12:40:04 följande:

Som sagt, hur gör Finland, Danmark och Norge? Sen behöver man inte heller som enda EU-land lova att alla Syrier som kommer hit svenskt medborgarskap. 

Sverige har en välfärd och ta reda på hur den fungerar och hur många som måste arbeta och hur länge för att det ska gå runt.

Nu på Sveriges Radio. Ett nytt Stockholm behövs byggas på 6 år för att folk som kommer hit ska få en bostad. Ja redan nu kan vi se systemet kollapsa.

Ja hur gör Norge, Finland och Danmark. Menar du att de har begränsningar i rätten att s ö k a asyl? Hur ser den begränsningen ut menar du?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Bodil B) skrev 2015-04-02 13:24:53 följande:

Sverige borde ha exakt samma regler som våra grannländer. Det går inte att hjälpa hela världen i ett så litet land. Det finns inga jobb!! Det finns ingenstans att bo!! Vad är det som är så himla svårt att förstå?? Polisen och andra myndigheter har fått så många nya arbetsuppgifter sen allt det här eskalerade så det räcker inte till. Varför ska Sverige ta på sig allt elände som händer i världen? Det finns ju fler länder i Europa och andra länder utanför som kan ta emot. När ska regeringen få upp ögonen egentligen? Det håller inte längre. Dom kommer att driva landet i totalkaos.

Vilka regler är det du vill ändra?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Bodil B) skrev 2015-04-02 13:40:43 följande:

Läs en gång till så kanske du förstår. Orkar inte älta det här mer för det går inte in iaf. Vänta får ni se.....

Det framgår inte i ditt inlägg vilka regler du vill ändra.

Så det hjälper inte att läsa många gånger.

Orkar du inte berätta vad du tycker i den frågan behöver du förstås inte det.
Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan