Jimmie Åkesson hos Skavlan
Anonym (Ramlösa) skrev 2015-04-03 18:52:57 följande:
Du säger att det kan bero på engelskan samtidigt som du inte tror att SVT och Skalvlan hade plockat in publik som skulle bua åt Åkesson.Det enda jag med största säkerhet kan säga att det skulle bero på engelskan känns ganska långt ifrån den faktiska orsaken. Har man varit sjukskriven för stress och utbrändhet så kanske det finns andra och mer rimliga förklaringar än engelska eller vad säger du?. Kanske känns lugnare med två personer i studion? känns som ett mer trolig orsak, det tror jag dem flesta håller med om oavsett om man gillar SD eller inte.
"Det har också förekommit uppgifter om att publikreaktioner, däribland burop, klippts bort. Stämmer det?
- Det är ingenting som jag har hört alls. Jag var inte med på själva inspelningen.
Att Åkesson som sista gäst i programmet var ensam i studion med Skavlan är något som även väckt uppmärksamhet, då man vanligtvis har samtliga gäster samlade till programmets slut. Enligt SVT:s presschef Anders Hvidfeldt berodde detta på diverse omständigheter.
- Att Jimmie Åkesson var själv i studion berodde på att Gunhild Stordalen, en av de andra gästerna, inte hade möjlighet att stanna kvar under hela inspelningen. Dessutom var de andra gästerna två engelsktalande skådespelare från Downton Abbey, säger Hvidfeldt."
www.dn.se/kultur-noje/kritik-mot-svt-efter-skavlans-akessonintervju/