• Aqt

Jimmie Åkesson hos Skavlan

Anonym (Lappen) skrev 2015-03-27 22:03:52 följande:

Skavlan trasslade in sig i 15 år gamla uttalanden av någon i partiet. Vad liknande har många sagt i andra partier. 

Ja, faktiskt pinsamt dålig journalistik. Men SD fick tydligen väldigt många nya medlemmar efter det här.

Och den 5 år gamla valfilmen är väl mer relevant idag, då migrationsverket begärt 157 miljarder kr och vi har 215000 fattigpensionärer.

Den nu förda politiken ställer grupper mot varandra eftersom Magdalena Andersson inte har råd att satsa på hålen i välfärden. Det är rasistiskt mot Svenska folket, och det är hederligt att påtala fakta i problematiken, även om det är på ett tydligt sätt som är kränkande.

mobil.dn.se/nyheter/sverige/migrationsverket-ber-om-miljarder/

www.svt.se/nyheter/inrikes/fattigpensionarer-en-vaxande-grupp
  • Aqt
    KillBill skrev 2015-03-30 19:53:15 följande:

Sverigedemokraterna spelar i en egen liga när det gäller medlemmar som uppmärksammas för rasism och hets mot folkgrupp. Det är bara att läsa dagens Expressen där man bara idag  har påvisar att 6 Sverigedemokratiska nämndemän/domare uttryckt sig hatiskt, fördomsfullt eller rasistiskt mot bl.a. muslimer. www.expressen.se/nyheter/experterna-om-de-hatande-domarna/

Visst finns det (smyg)rasism även i en del andra partier men som sagt, inte i samma omfattning som i SD.

Det är en åsikt att SD är värre. Men hur många av de säkerligen ca 15000-20000 engagerade valarbetare, medlemmar, fritidspolitiker, förtroendevalda o.s.v samt deras 800000 väljare är rasistiska?
    Hur många av Vänsterpartiets dito är revolutionära kommunister, våldsförespråkare eller kanske AFA medlemmar?

Hur många mordbrännare finns det inom Miljöpartiet, som har eldat upp minkfarmar och mordhotat kycklinguppfödare?

Hur många skattesmitare finns det inom moderaterna, och pedofiler inom Folkpartiet. Och alla alkoholister med betalningsanmärkningar inom Sossarna?

De finns allihopa, det vet jag. Det finns artiklar, filmer och domar som bekräftar det. Jag hoppas att Skavlan är konsekent och synar de alla på samma sätt nästa gång, eller också ingen alls.

SD växer mest av alla partier, och det kommer ett väldigt stort flöde av nya människor hela tiden. En och annan är en idiot, visst är det så som något exempel Skavlan tog upp från 2002. Kom igen det är 13 år gammalt!
    Men ok, säg att SD skulle vara värre fast det inte finns någon statistik på det.
    Men likväl måste det väl vara sakfrågorna som är viktiga. Att de växer och nu har mellan 15-20 % i Opinionsmätningar är ju för att inga andra partier har trovärdiga lösningar i en för folket viktiga frågor; Migrationspolitik.

Och så länge det fortsätter såhär kommer de att växa. Man kan inte tysta dem med att visa fingret åt dem och vara hatiska som t.ex Vänsterpartiet är. Att SD:s poltiska motståndare inte begripit det kommer att vara smärtsamt för dem då de blir näst största partiet. Man måste ha svar på de obekväma frågorna som oroar folks vardag. Och V, S, MP, FP, KD har inga bra svar.

Många väljare undrar:

Hur ska vi klara av att ta emot 400000 flyktingar + anhöriginvandring+arbetskraftsinvadring på 4 år?

Hur ska vi ha råd med välfärdssatsningar när migrationsverket ska ha 157 miljarder kr?

-Om vi har 180 st segregerade utanförskapsområden idag som växt från 3 st 1993, och det bor mer än 500000 mäniskor , mest utomeuropeika invandrare, varför ska man tro Stefan Löfven att det ska bli bättre när ca en halv miljon fler kommer att bosätta sig där?

-Boverket säger att det kan byggas max 25000 bostäder om året, om vi inte ens har bostäder åt den nuvarande befolkningsökningen och studenter, vart ska alla dessa människor bo?

-Det finns inga jobb, ökar detta inte konkurrensen om jobben?

-Kommunerna har svårt att få fram utbildningsplatser....

-Om det inte finns pengar till at ge de 215000 fattigpensionärerna i Sverige bättre standard, är detta inte fel prioritering?

OM MAN INTE GER ANDRA SVAR ÄN ATT UPPREPA:

RASISM,  FASCISM,  NI STÄLLER GRUPPER MOT VARANDRA!!

Vad tror ni att många tycker efter ett program som Skavlan, och vilket parti tror ni får fler röster?

• Aqt
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-30 20:57:41 följande:
    Islam.

Islam är dessvärre väldigt känsligt att kritisera i Sverige.

Personlig tro har jag inget emot så länge den är personlig och inte kräver att offentligheten anpassar sig efter religionen. Tyvärr är det just det som motarbetas i Sverige. Och att vara kritiskt till Islam anses ofta vara diskriminerande.
    Islam är ara en personlig åsikt, det får man inte komma ihåg.

Den kan inte tvingas på omgivningen eller manifesteras på arbetsplatser.

Tyvärr har religion, i synnerhet Islam ändrat religionsfrihetens innebörd.
    Religionsfrihet innebär inte rätten att särbehandlas p.g.a Islam, det ska vara rätten att likabehandlas oavsett livsåskådning.

Men det är svårt att få det att passa in på Islam i många sammanhang faktiskt.

Islams agenda har blivit att skrämma kritiker till tystnad, det är därför det blivit såhär! Ordet islamofob missbrukas som aldrig förr.

• Aqt
    KillBill skrev 2015-03-30 22:11:02 följande:

Skavlan blir väldigt kritiserad när han tar upp ett 13 år gammalt SD uttalande i intervjun med Jimmie Åkesson. Sedan tar det bara tre dagar innan Expressen avslöjar 6 förtroendevalda Sverigedemokrater med att ha skrivit hatiskt, fördomsfullt och rasistiskt om olika invandrargrupper. Expressens avslöjande visar med all tydlighet de problem som fanns för 13 år sedan finns kvar inom delar av SD.

Som sagt; detta kan ältas hur mycket som helst för att få bort fokus från kärnfrågorna som är viktiga;

Hur ska Sverige kunna integrera 400000-500000 flyktingar inom några år när det redan finns 180 st utanförskapsområden?

PK svar: Ni är rasister.

Är det rätt prioriterat att ge migrationsverket 157 miljarder kr när det fattas reformpengar och fattigpensionärerna nu uppnått 215000 st?

PK svar: Ni ställer grupper mot varandra.

Boverket räknar med att det kan byggas max 25000 bostäder per år av kostnads och markanvisningsskäl. Det räcker inte ens till nuvarande befolkningsökning och studentbostäder. Vart ska alla 400000-500000 flyktingar bo?

PK svar: Ni är främlingsfientliga.

Det jag menar är att pajkastningen måste sluta och SVAR på viktiga frågor diskuteras.

Och både hjärta och HJÄRNA måste användas.

Som det är nu är över Sveriges förmåga och det kommer inte att gå bra, det är knappast solidariskt för någon i långsiktigt.
  • Aqt
    KillBill skrev 2015-03-30 23:14:54 följande:

Börjar bli trött nu men..Om Sverigedemokrater upphörde med att uttala sig kränkande och nedvärderande mot olika invandrargrupper och mot Islam och samtligt erkände att världssamfundet har ett ansvar att hjälpa människor på flykt så skulle jag respektera SD.

Ett sätt att minska invandringen till Sverige skulle exempelvis vara att våra grannländer Finland, Danmark och Norge tog emot fler invandrare. Här upplever jag emellertid att SD framhåller att Finland, Danmark och Norge gör rätt som knappt tar emot några invandrare och jag kan inte tolka det annorlunda än att  SD inte ens accepterar att vi har ett ansvar att hjälpa människor på flykt. Där förlorar SD min respekt. Självklart så förstår jag att den höga  invandring Sverige har idag leder till problem men min syn på hur problemet ska hanteras skiljer sig från SDs recept.

Då förstår jag hur du resonerar och jag respekterar självklart din åsikt. Men problemet är ju då att Sverige vill tvinga på andra länder en extrem invandringspolitik som inte fungerar här. Men betyder det du skrev att du bara accepterar att Sverige minskar sin invandring om andra länder ökar sin?

Det finns ca 50 miljoner flyktingar i världen, oftast är det 30-50 miljoner övertid då det alltid är konflikter i världen.

Hur länge tycker du att Sverige ska ta emot ca 100000 flyktingar per år?

Ska alla få komma hit och stanna här oavsett antal som söker sig hit? Om inte vart går gränsen, får man diskutera gränser?
  • Aqt
    KillBill skrev 2015-03-30 23:14:54 följande:

Börjar bli trött nu men..Om Sverigedemokrater upphörde med att uttala sig kränkande och nedvärderande mot olika invandrargrupper och mot Islam och samtligt erkände att världssamfundet har ett ansvar att hjälpa människor på flykt så skulle jag respektera SD.

Ett sätt att minska invandringen till Sverige skulle exempelvis vara att våra grannländer Finland, Danmark och Norge tog emot fler invandrare. Här upplever jag emellertid att SD framhåller att Finland, Danmark och Norge gör rätt som knappt tar emot några invandrare och jag kan inte tolka det annorlunda än att  SD inte ens accepterar att vi har ett ansvar att hjälpa människor på flykt. Där förlorar SD min respekt. Självklart så förstår jag att den höga  invandring Sverige har idag leder till problem men min syn på hur problemet ska hanteras skiljer sig från SDs recept.

Då förstår jag hur du resonerar och jag respekterar självklart din åsikt. Men problemet är ju då att Sverige vill tvinga på andra länder en extrem invandringspolitik som inte fungerar här. Men betyder det du skrev att du bara accepterar att Sverige minskar sin invandring om andra länder ökar sin?

Det finns ca 50 miljoner flyktingar i världen, oftast är det 30-50 miljoner övertid då det alltid är konflikter i världen.

Hur länge tycker du att Sverige ska ta emot ca 100000 flyktingar per år?

Ska alla få komma hit och stanna här oavsett antal som söker sig hit? Om inte vart går gränsen, får man diskutera gränser?
  • Aqt
    Donum skrev 2015-03-31 08:59:22 följande:

Jag tycker inte att det finns någon gräns för hur mycket omvärlden ska hjälpa människor på flykt. Argumentet att "vi" ska ha det ännu bättre "först" tycker jag är rent ut sagt oanständigt.

Men det är relativt, alltid i relation till Sverige. Annars måste vi ta emot en miljon flyktingar om året, eller kanske fler.

Det blir knapoast solidariskt för någon i slutändan, särskilt när det finns ett alternativ att hjälpa på plats, alltså i närområdet.

Tycker du att man ska kolla upp människor som kommer hit, deras bakgrund, t.ex om de är efterlysta för t.ex brott som krigsbrott, bär på sjukdomar som börjar spridas i Sverige igen t.ex TBC osv.

Sverige gör inte det nu för att det anses " kränkande".

Ska t.ex folkgruppen romer få komma hit och ta del av Sveriges välfärd utan att registerra sig hos Migrationsverket? Ska det i så fall gälla alla miljontals europeiska hemlösa, eller bara vissa folkgrupper? Jag menar att den politiken snabbt skulle fallera om Sverige skulle vara konsekvent och rättvist. Gränser måste man ha.
  • Aqt
    Anonym (FridaBabe) skrev 2015-03-31 11:23:59 följande:

Så ett land där några hundra tusen arbetar i den privata sektorn ska hålla flera miljoner människor med välfärd och bidrag, eftersom det är OK att bosätta sig varsomhelst på vilka premisser som helst? Och ett enda land i världen ska öppna sina gränser, bibehålla skattesystemet och bidragssystemet såsom det ser ut nu? Och det landet är Sverige?

Bra ifrågasättande, då det verkar som om vissa här i forumet har kommunitiska önskedrömmar som aldrig någonsin kommer att fungera i verkligheten.
  • Aqt
    Donum skrev 2015-03-31 11:59:59 följande:

Det är väl snarare kommunistiskt att gasta om välfärd?

Jag vill ha en skattefinansierad bra kärnvälfärd, men öppnas den åt alltför många på kort tid brakar den ihop, för pengarna räcker inte till.
  • Aqt
    Anonym (suck) skrev 2015-03-31 15:57:57 följande:

Vi tar det sakta då, det är fortfarande illegalt att organiserat samla in pengar utan tillstånd vilket dom gör.

Var det för en kvart sen när jag upplyste dig om det för första gången också.

Det är flera olika brott att tigga, bosätta sig där man inte får, lämna ton med avfall efter sig, ofreda folk som inte längre känner för att sponsra och så vidare

Jag har synpunkter om detta eftersom jag bor i centrala Stockholm.

För 5 år sedan fanns knappt en tiggare på gatorna, bara en o annan hemlös som sålde situation Sthlm. Sedan började utländska tiggare dyka upp, alltså som var helt utan anknytning till Sverige. Det fanns någon här och där. Men sedan ca 2 år sedan har det blivit så många att det nästan är ofredande för de som befinner sig i området. På många platser sitter andra Europeiska länders tiggare / hemlösa vart 20:e meter kring tunnelbanan, i tunnelbanevagnar, bussstationer, mataffärer och nu även aggressivare tiggeri där de tigger av folk som tar ut pengar i bankomater och går in på restauranger och tiggerbland borden, vilket tråkigt nog nyligen har hänt mig.

Jag har sett tiggeri i stort sett varje dag i flera års tid och kag vet att de får pengar av ca vart 5:e-10:e förbipasserande och 5-10 kr varje gång, jag har ibland studerat det då jag väntat på kompisar vid t.ex tunnelbanan. Ibland får de 20, 50 lapp. Ofta gömmer de pengarna för att det ska se lite ut i koppen och oftast män kommer och samlar upp pengarna i tygpåsar emellanåt.

Det gör att de tjänar mer här svart på tiggeriet än de gör inettolön för vanliga jobb i deras hemländer.

Min sambo är från Östeuropa så jag vet att genomsnittslönen är ca 15-20 kr i Polen, Rumänien mm för vanliga jobb.

Vi i Sverige är naiva och blir utnyttjade och det kommer bara att bli värre i tron att vi gör nåt bra och är snälla.
  • Aqt

Men sanningen och verkligheten är likadan för en SD anhängare som en Vänster anhängare. Skiljer bara om man vill se sanningen eller verkligheten eller inte.

Allt SD vill inom migrationspolitiska området är att Sverige ska återhämta sig eftersom vi inte klarar av integrationen. Att vi inte klarat av den de senaste 25 åren är de flesta politiker överens om. Jag respekterar dock ett annat synsätt ideologiskt utifrån dessa fakta, alltså en annan ideologisk åsikt, men det behövs både hjärta och hjärna i debatten. Man kan tycka att invandringsvolymerna som är extrema i förhållanden till andra länder i Europa och norden ändå är vad Sverige ska ha, men man måste då vara ärlig att erkänna att det går ut över välfärden eftersom det kostar mycket pengar och att segregationen kommer att öka. 
    Det finns varken arbeten eller bostäder. Då måste man ställa sig frågan hur ?solidariskt? det är i slutändan? Det måste byggas minst 35000 bostäder i Sverige varje år de kommande åren, det finns varken pengar eller markanvisningar till det enligt Boverket.
    De allra flesta som kommer hit gör det dessutom med flyktingsmugglare och det kostar ca 100000 kr.
    Knappast de utsatta som slutligen når Sverige av alla länder på vägen. De utsatta är kvar i närområdet där det är akut brist på mat och mediciner. De borde få mer hjälp via UNHCR som behöver mer pengar.

Som andra redan konstaterat i detta forum: 

2012 kom ca: 45000 flyktingar
    2013 kom ca: 55000 flyktingar
    2014 kom ca: 90000 flyktingar
    I år tror man att det kommer mellan 90.000-120.000 flyktingar med en ökning inom 5 år framöver (om man inte gör något nu). Så bara på 3 år mellan 2012-2014 har det kommit ca 200.000 flyktingar, då har vi inte räknat med anhöriginvandringen.
    Sedan har vi en arbetskraftsinvandring och t.ex Rumänska tiggare som det utreds nu har rätt till sociala förmåner här.

http://www.migrationsverket.se/Om-Mig...

Detta ställer grupper mot varandra och att migrationsverket behöver 157 miljarder kr för att klara deras akuta åtagande kommande 3 år är bara en del av kostnaden för det här.
    Inte ens den rödaste vänsterregeringen och dess kommuner klarar det utan välfärdsneddragningar. Det vet de om men klarar inte av att säga det.

Men med över 180 st invandrartäta utanförskapsområden där redan över 500000 människor bor kommer problemen bara att växa oavsett hur subventioner och satsningar görs, precis som de senaste 25 åren.
    Skolresultaten är så dåliga i många av dessa områden p.g.a språkproblem mm att 50 % av barnen går ut skolan utan godkänt i kärnämnena. (utanförskapets karta).

Utifrån dessa fakta kan man göra sin egna värdering. SD gör en helt rimlig värdering tycker jag att hjälpa fler flyktingar för mindre pengar i närområdet, ta emot kvotflyktingar här och satsa på den eftersatta välfärden.
    Precis som i våra grannländer Norge, Danmark och Finland. Det skulle gå alldeles utmärkt och vara bättre för Sverige, de flyktingar som kommit hit och är i stort behov av bostäder och välfärd, och det skulle även vara bättre för de som är i flyktingläger i närområden där de flytt ifrån där det är akut brist på mat, mediciner o.s.v.

• Aqt
    Solidaritet skrev 2015-04-10 12:18:14 följande:

Som vanligt listas bara kostnader för samhället och inte förtjänster för samhället, vilket skulle krossa den vinklade bild av verkligheten som du försöker sprida.

Vet du vad som verkligen är kostsamt för samhället?

Högerextremism.

Det är skitdyrt.

www.utanforskapetspris.se/Global/Rapporter/Intoleransen%20pris%20%282013-04-09%29.pdf 

Om det önsketänkande du hävdar vore sant skulle de 180 utanförskapsområdena i Sverige inte finnas, migrationsverket skulle inte behöva 157 miljarder kr, segregationen vara som bortblåst, arbetslöshet och bostadsbrist inte finnas och Sverige skulle vara ett rikt land utan hål i välfärden o.s.v. Men så är det inte.

Varför inte dubblera antal flyktingar till en miljon st kommande 4 år om det blir så fantastiskt? Eller till 2 miljoner st? Och låta 200000 romer från Rumänien ta del av vår välfärd och sociala service?

Nej, jag gillar verkligen mångfald, ställer upp på alla människors lika värdighet, det är självklart då min familj har utländsk härkomst. Men det finns gränser och det måste man få diskutera.

Det du skriver är ett känslomässigt önsketänkande.

samtiden.nu/5355/genmale-till-jan-ekberg-vad-kostar-invandringen/
  • Aqt
    suziz skrev 2015-04-10 12:26:50 följande:

Så här säger SVT:s presschef om detta:

"Det har också förekommit uppgifter om att publikreaktioner, däribland burop, klippts bort. Stämmer det?

- Det är ingenting som jag har hört alls. Jag var inte med på själva inspelningen.

Att Åkesson som sista gäst i programmet var ensam i studion med Skavlan är något som även väckt uppmärksamhet, då man vanligtvis har samtliga gäster samlade till programmets slut. Enligt SVT:s presschef Anders Hvidfeldt berodde detta på diverse omständigheter.- Att Jimmie Åkesson var själv i studion berodde på att Gunhild Stordalen, en av de andra gästerna, inte hade möjlighet att stanna kvar under hela inspelningen. Dessutom var de andra gästerna två engelsktalande skådespelare från Downton Abbey, säger Hvidfeldt."

www.dn.se/kultur-noje/kritik-mot-svt-efter-skavlans-akessonintervju/

Jag tycker att Jimmie Åkesson särbehandlades grovt på ett negativt sätt.

Han fick inte samma bemötande som andra politiker och tycker att Granskning Sverige visade det bra;;

m.youtube.com/channel/UCaZN7MS2Wv7ZR5fwxu-gh0g
  • Aqt
    Donum skrev 2015-04-10 16:12:15 följande:

Ingen annan politiker hade svarat tvärt nej på frågan om det egna partiet har ansvar för det hårda klimatet i politiken. Hade Åkesson svarat "Ja", eller lite lagom luddigt "Vi har alla ansvar för det politiska klimatet" så hade han sluppit ifrågasättandet. Nu hävdade han bestämt att SD inte har något ansvar alls och vad ska Skavlan göra då?

Låta Åkesson stå oemotsagd alla 19 minuter av intervjun?

Stor skandal efter myskvällen Skavlan haft med övriga politiker, t.ex Stefan Löfven. Jag hade ärligt tyckt likadant om de hade behandlat t.ex Jonas Sjöstedt sådär och bara pratat om deras kommunistkopplingar, ungdomsförbundets skandaler med medlemsbidragfusk och kontakter med revolutionära fronten, Deras riksdagskandidat Dror Feilers domstolsärenden för aktivism/våldsamt motstånd o.s.v o.s.v.

Att älta sådant hela tiden tar död på demokratin och sakfrågorna måste prioriteras. Men SD behandlas faktiskt olika, inkonsekvent och opartiskt.
  • Aqt
    suziz skrev 2015-04-10 22:35:10 följande:

Jaha, men varför citerar du mitt svar som handlade om varför de andra gästerna inte satt kvar under intervjun?

Det tas också upp i granskningen, är övertygad om att det var mobbing som avgjorde det också. De andra var ju kvar i studion efteråt och hade inte alls bråttom iväg visade det sig.
  • Aqt
    Donum skrev 2015-04-11 07:53:58 följande:

Läste du alls vad jag skrev?

Hade Löfven svarat tvärt nej på frågan om S har ansvar för det hårda politiska klimatet så hade han blivit ifrågasatt också, eftersom det är ett så otroligt ogenomtänkt svar. Men inte ens han är så osmart. T o m Löfven hade kommit på något lagom att svara, typ "Alla har vi ett ansvar för det hårda klimatet", och så hade saken varit ur världen. Vad anser du att Skavlan skulle ha gjort när Åkesson svarade prompt nej? 

Låta Åkesson stå oemotsagd?

Åkesson fick utrymme att berätta hur han tänker, mår och känner i 13 minuter av 19. Hur många minuter ska en SD:are få ordet fritt för att inte anses mobbad?

Detta är ju faktiskt larvigt. Skavlan tog ju motvJimmie Åkesson upp ett uttalande från någon som gjordes 2002, dessutom var det lögn och felciterat.

Den personen sa inte ens judesvin, det är lögn vilket har bevisats. Han använde ordet " gubbe". Skavlan ljög och förtalade. Stefqn Löfven fick ju bara snälla frågor och mysprat.
  • Aqt

Men se gärna den granskningen själv och betänk om en annan politiker skulle ha blivit behandlad sådär.

Svar på tråden Jimmie Åkesson hos Skavlan