Jimmie Åkesson hos Skavlan
Mitt svar (att Björn Söder hade godkänt alla citat) var ett svar på dina insinuationer om att tidningsartikeln inte skulle ha genomförts på ett schysst sätt.
Jag tycker faktiskt att Björn Söder i mångt och mycket ger utryck för en vidrig människosyn i den aktuella artikeln och jag kan konstatera att det finns både samer och judar som blivit ledsna och upprörda över hans uttalanden. Nedan ger jag några exempel men det finns många fler om man läser hela artikeln.
"Samer, kurder och judar kan få leva i Sverige ? men de är inte svenskar, enligt SD:s partisekreterare Björn Söder"
"Det är ju så att Sverige i dag inrymmer andra nationer. Vi har ju till exempel den samiska nationen. De är svenska medborgare, men tillhör den samiska nationen. Vi har också tornedalsfinnar och så vidare. Vi accepterar dem. Men om det blir för många nationer i nationalstaten ? då kan det bli problem"
"Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid"
www.dn.se/val/nyval-2015/den-leende-nationalismen/
Så, vad tycker du om artikeln?
Alltså är du medveten om att samer ser sig som just samer? Och judar som judar? Varför är ni ute efter att assimilera folk? Medborgarskap, etnicitet och nationstillhörighet är inte nödvändigtvis samma sak. Eller vill du faktiskt tvinga samer att kalla sig svenskar? För att du anser det vara så? Har du frågat samerna vad de tycker om saken? De är medborgare i Sverige, ja. Men de tillhör den samiska nationen. Hört talas om Sápmi? Min sambos farfar hade nog haft ett och annat icke så trevligt att säga dig. Sluta jaga spöken och lyssna på vad folk själva anser om saken. Det finns svenska judar, ja. Har du nu problem med det också?
Tycker du inte att Björn har rätt i att det kan bli ett problem om landet tex skulle bestå av 40% kristna eller ateistiska svenskar (som håller på olika partier), 30% muslimer, 15% judar, 5% samer och 10% andra? Som alla håller på sitt? Hur exakt tror du det skulle bli?
Lägg ner med att ta saker ur sina sammanhang och tro att alla är rasister. Det är faktiskt din sort som blir de största rasisterna iom att ni inte kan inse att alla inte ser på saken som ni gör. Alla vill inte bli "svenskar". Alla vill inte ha det svenska rättsväsendet eftersom alla inte ser det som representativt. Alla vill inte assimileras. Tvärtom, vissas seder och bruk har blivit än mer polariserade sedan de flyttat till Sverige för det är deras enda länk till sin identitet och sitt forna hemland. Sluta förneka det.
Och sluta skrika rasism för till slut blir det som när pojken ropade varg. Den riktiga rasismen drunknar i bakgrundsbruset.