Människorättsorganisationen Simon Wiesenthal-centret, med säte i Los Angeles, har arbetat mot nazism och antisemitism i världen under lång tid.

Nu har centret pekat ut ett uttalande från Sverigedemokraternas partisekreterare, och tredje vice talman i riksdagen, Björn Söder, som en av de tio mest antisemitiska händelserna under 2014 i världen.

Björn Söder är upprörd över att han hamnat på listan.

? Jag tycker att det är skrämmande att ett institut har så dålig faktagranskning och använder lösryckta citat på det här sättet. Det kan få folk att tro att det inte finns så stor antisemitism, vilket det gör, och skadar frågan mycket, säger han till SvD.

Björn Söder menar att centret inte tittat på vad han sagt, utan förlitat sig på medieuppgifter om den DN-artikel med journalisten Niklas Orrenius där Björn Söder sade ?jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet?.

Björn Söder anser att hans citat, som alla godkändes av honom inför publiceringen, har ?vridits 180 grader?.

? Det jag gjorde var att slå ett slag för att erkänna minoriteter, där jag menade att vårt assimileringskrav inte omfattar de nationella minoriteter vi har i dag i Sverige. De ska inte behöva anpassa sig till den svenska nationen, säger Björn Söder.

? Andra som inte tillhör de nationella minoriteterna ska anpassa sig till det svenska samhället och vilja bli en del av den svenska nationen.

Så vad innebär en nation för dig?

? En nation är en samling människor som särskiljer sig från andra grupper av människor genom kulturella särdrag där språket är den största biten. I Sverige har vi fem nationella minoriteter som är egna nationer. De har sina nationer och svenskar har sin, säger Björn Söder.

Han vill poängtera att han inte sätter likhetstecken mellan nation och stat. Han har även intervjuats i israelisk press, bland annat Jerusalem Post, där han försvarar sig.

Björn Söder säger att han mött förståelse i Israel i frågan, då det finns israeliska medborgare som inte är judar.

? Det tycker de är självklart. Jag har ingifta svenska medborgare i min släkt med judisk bakgrund som betecknar sig som svenskar och även folk med samisk bakgrund som känner sig som svenskar.

Måste man välja identitet, kan man inte tillhöra flera nationer samtidigt?

? Jo, jag har inte sagt något annat heller. Givetvis har jag inte sagt att man inte kan vara det, men däremot att en del ger upp en viss del av sin tidigare identitet när de tar en ny identitet. Det är inte svart eller vitt, att man ena dagen är same, andra svensk, det är ett stort spektra.

Men en renägande same som lever samisk kan inte också tillhöra den svenska nationen?

? Det är upp till individen. Många samer säger att nej, de är inte svenskar, de är samer. De har slagits för den statusen som nationell minoritet.

Men kan inte i så fall fler nationer skapas, varför stanna vid fem?

? Det kan ju bli en konsekvens att genom att man inte ställer krav på att människor som kommer anpassar sig. Det kan bli diskussion om att erkänna fler nationella minoriteter. Men de som finns har funnits här länge och det har fungerat bra, säger Björn Söder.

? Om det blir för många nationer i staten eller att de är för stora kommer det att uppstå konfliktytor när det gäller hur lagar och regler ska utformas. Vi ser hur en arabisk nation håller på att etableras där man har en väsensskild uppfattning om själva grundfundamentet i samhället.

Skadar den här uppmärksamheten dig och partiet?

? Givetvis är det så att det inte är bra varken för mig som person eller partiet. Jag får en felaktig bild målad på mig. Det skadar även Sveriges anseende.

Lena Posner Körösi, ordförande i Judiska centralrådet, köper inte öders försvar.

? Det som är problemet är att han och SD tar sig friheten att göra sig till talespersoner om identitet, de ska definiera vem som är vad och vem som ska ha rätt att få kalla sig svensk, säger hon till DN."