• Anonym (!)

HJÄLP!! Het ånga mot ögat!!!

Först; jag HAR pratat med 1177 och deras svar var avvakta blir det värre ring igen. Hon humma mest.

Jag öppnade ugnen och hade såklart skallen rätt i ångans riktning. Ugnen var på 225 grader med hasselbackspotatis i. Kände direkt att ögat fick ångan på oss.

Direkt på toa och kylde i ett par minuter.

Jag känner en skavkänsla i ögat, men är inte röd i ögat. Ser normalt och ögat reagerar vid koll som vanligt. Stod i mörkt rum och sedan ljust och pupillen var först stor sen liten.

Någon som gjort samma dumhet som jag? Gick det bra?

Är superorolig för jag har bara syn på ett öga och självklart det öga som detta gäller.

Rädd så jag skakar.

Hon på 1177 sa att det kunde förvärras upp till två timmar efter skadan. Det är nu 50 minuter sedan det hände.

• Svar på tråden HJÄLP!! Het ånga mot ögat!!!
  • Anonym (!)

Ingen???

• Anonym (!)

Ingen???

• Nyfikna72

Det är nog ingen fara, det hade garanterat synts om det påverkats nåt. Oftast stänger man ju ögat intuitivt även om man kanske inte tänker på det.

• Anonym (!)

Är ju supernojig över mitt enda öga. Och ringde direkt 1177. Men kände att de mest humma och sa bara att kyla och avvakta.

Känns skumt i ögat. Som det skaver. Känns torrt.

Men har ju haft massa blöta och kalla omslag mot ögat. Det lär ju kunna irritera.

Ser att skriva utan problem på mobilen. Ser inget rött i ögat.

Men jag skakar av rädsla och kallar mig själv dumskalle.

• Anonym (!)

Ingen som gjort samma dumhet utan följdskador?

• Jag är bara jag

Hornhinnan tål väldigt mycket. Glad  Jag fick grus i ögat en gång,en inflammation,men sen var det bra igen.

• Rainbowdash

Jag gör så typ varje gång jag öppnar ugnen. Lär mig tydligen aldrig. Har hittills inte blivit blind.

• Anonym (Ingen fara)

Jag har svårt att tro att ögat skulle skadas av den ånga som väller ut när man öppnar ugnen. Blinkreflexen är snabb, så ögonlocket borde vara mest utsatt. Du ser normalt, så det bör inte vara någon fara.

Jag lekte med en fotoblixt en gång i ungdomen och brände av den rakt i ena ögat på kort avstånd, typ 1 cm. Jag var blind på det ögat i ca 15 minuter, då var jag lite orolig.

• Fantasilös

Det är klart att ögat är torrt och irriterat om du har sköljt med kallt vatten o så. Är nog ingeb fara annars

• Anonym (!)

Försöker vila ögat resten av kvällen.

Tack för alla lugnande svar ??

• Anonym (!)
    Anonym (!) skrev 2015-03-28 19:33:24 följande:

Försöker vila ögat resten av kvällen.

Tack för alla lugnande svar ??

Och frågetecknen skulle vara ett hjärta
Svar på tråden HJÄLP!! Het ånga mot ögat!!!