• Anonym (Tjejen)

Ont i brösten före och efter mens??! Normalt?

Hejsan!

Jag är 31 år, brukar inte ha så mycket symtomer innan och efter mens. Men på senaste tiden har jag fått det. Som nu, bara några dagar efter avslutad mens, så sitter jag här med ont i brösten. Normalt, eller inte normalt?!

Har ökat i vikt, så kan det va därför?!

Är det normalt att det ska ömma i brösten?!

Eller bör jag kolla upp så jag inte är sjuk?! Bröstcanser?!

• Svar på tråden Ont i brösten före och efter mens??! Normalt?
  • Anonym (Tjejen)

Puffar

• Anonym (Tippy)

Det är normalt för många tjejer att vara ömma i brösten, särskilt innan mens, och det kan dyka upp eller öka lite när som helst i livet, för hormonbalansen ändras medan vi åldras och stressar genom våra liv.

Jag sprang själv till läkare för det en gång efter 30 eftersom jag plötsligt var mycket öm särskilt på ena sidan (störde mig på natten så att jag vaknade av smärtan när jag vände mig i sängen) och tyckte mig känna en knöl. Men den expertläkaren bara klämde på mig och sa att det inte var något farligt, jag hade nog fått en lite inflammerad bröstkörtel och det kunde ha med stress att göra. Ta en Ipren om du behöver, sa han, och det gick över på någon vecka.

Cancer gör oftast inte ont som första symptom nämligen, men man ska känna på sina bröst varje månad i en del av cykeln där de är mjuka och vara uppmärksam om man hittar knölar i bröstet som inte funnits där förut.

Om du läser här under "symptom" så ser du att så länge man är öm i båda brösten så är det normalt, men har man en smärta på bara ett ställe är det mer befogat att be om en undersökning.

www.medicallink.se/news/showNews.cfm

• Anonym (K)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-03-28 21:25:44 följande:

Hejsan!

Jag är 31 år, brukar inte ha så mycket symtomer innan och efter mens. Men på senaste tiden har jag fått det. Som nu, bara några dagar efter avslutad mens, så sitter jag här med ont i brösten. Normalt, eller inte normalt?!

Har ökat i vikt, så kan det va därför?!

Är det normalt att det ska ömma i brösten?!

Eller bör jag kolla upp så jag inte är sjuk?! Bröstcanser?!

Det är inte bröstcancer. Med flesta har så från o till i livet, hormoner ändras hela tiden. Men kost med mycket socker o fett kan förstärka hormonpåverkan. Om du dessutom har en kort cykel dvs får ägglossning direkt efter avslutad mens så kan man i stort sett ha ont hela tiden. Så har jag haft i perioder. Bröstcancer gör inte ont(utom i mycket ovanliga fall)
Svar på tråden Ont i brösten före och efter mens??! Normalt?