• Anonym (sara)

tror inte på oförklarad barnlöshet

jag tror inte på oförklarad barnlöshet. Man måste ha hittat något fel för att vara infertil. Jag tror inte att några som lider av oförklarad barnlöshet är infertila egentligen utan att det beror på psykisk stress. Stress kan påverka fertiliteten till den grad att man i värsta fall inte blir gravid under hela sitt fertila liv om man stressar så pass länge. Alla jag känner som fått diagnosen oförklarlig barnlöshet har blivit gravida på naturlig väg flera år efteråt så fort dom slutade stressa. Och då pratar jag 15-20 år. Vet en som mådde väldigt psykiskt dåligt över sin barnlöshet och det gick ut över hela hennes liv, hon grät sig till söms varje natt . När 11 år hade gått så tänkte hon att det är ingen idé att bry mig jag kommer aldrig bli gravid, så hon slutade stressa och direkt när den psykiska stressen försvann så blev hon gravid. Likadant med en annan jag känner tog det hela 20 år att bli gravid sen hon började försöka, också hon mådde väldigt dåligt psykiskt men så fort hon släppte den psykiska stressen så blev hon också gravid direkt. Det är många som fått diagnosen oförklarad barnlöshet som gått samma öde. Så det här med oförklarlig barnlöshet tror jag inte en sekund på. Oförklarad barnlöshet existerar inte. Det är det psykiska måendet som ställer till det, inget annat, det är jag hundra på.

• Svar på tråden tror inte på oförklarad barnlöshet
  • Anonym (sara)
    Anonym (sara) skrev 2015-03-28 21:52:15 följande:

jag tror inte på oförklarad barnlöshet. Man måste ha hittat något fel för att vara infertil. Jag tror inte att några som lider av oförklarad barnlöshet är infertila egentligen utan att det beror på psykisk stress. Stress kan påverka fertiliteten till den grad att man i värsta fall inte blir gravid under hela sitt fertila liv om man stressar så pass länge. Alla jag känner som fått diagnosen oförklarlig barnlöshet har blivit gravida på naturlig väg flera år efteråt så fort dom slutade stressa. Och då pratar jag 15-20 år. Vet en som mådde väldigt psykiskt dåligt över sin barnlöshet och det gick ut över hela hennes liv, hon grät sig till söms varje natt . När 11 år hade gått så tänkte hon att det är ingen idé att bry mig jag kommer aldrig bli gravid, så hon slutade stressa och direkt när den psykiska stressen försvann så blev hon gravid. Likadant med en annan jag känner tog det hela 20 år att bli gravid sen hon började försöka, också hon mådde väldigt dåligt psykiskt men så fort hon släppte den psykiska stressen så blev hon också gravid direkt. Det är många som fått diagnosen oförklarad barnlöshet som gått samma öde. Så det här med oförklarlig barnlöshet tror jag inte en sekund på. Oförklarad barnlöshet existerar inte. Det är det psykiska måendet som ställer till det, inget annat, det är jag hundra på.

kan tillägga att alla blivit gravida på naturlig väg. Även dom som det tog 11 och 20 år för blev gravida på helt naturlig väg.
  • Rani

Du är hundra på att det är så för att det har varit så för några du känner till?

I så fall är jag hundra på att dålig språkutveckling för barn alltid beror på dålig hörsel. För så har det varit för flera jag känner till.

• NKmamma
    Anonym (sara) skrev 2015-03-28 21:52:15 följande:
    Skitsnack hjärtatSolig, Ta och läs på. Det är en myt.
  • Anonym (Hg)

Jag tror att det finns en medicinsk förklaring till "oförklarad barnlöshet" men att vi med dagens undersökningsmetoder inte kan hitta den. Forskningen går ju framåt och om många många år kanske man hittar flera olika orsaker. Stress och psykiskt mående kan säkert spela in men det är sannolikt mer som ligger bakom också.

• Anonym (Nop)

Vilket fullständigt skitsnack!

Jo, oförklarlig barnlöshet finns. Den är bara "oförklarlig". Dvs man hittar inte felet. Det betyder inte att det INTE är något fysiskt fel, bara att tekniken inte alltid hittar/kan förklara allt.

Jag var oförklarligt barnlös och de 2-3 första åren var jag inte stressad alls. Jag var ung och vi var mer "blir det så blir det". Jag blev sen gravid under en period då vi verkligen började bli stressade och intensivt försökte.

Jag har på senare år fått veta lite anledningar till att det kan funka senare i livet.

Sen kan man tex ha i åtanke att bara 2% av de som adopterar får barn även naturligt. Och där säger folk också att "jag känner flera par som blev gravida så fort de släppte saken och adopterade ist"...

• Anonym (sara)
    Rani skrev 2015-03-28 21:56:25 följande:

Du är hundra på att det är så för att det har varit så för några du känner till?

I så fall är jag hundra på att dålig språkutveckling för barn alltid beror på dålig hörsel. För så har det varit för flera jag känner till.

ja delvis. och det finns ju liksom ingen förklaring till oförklarlig barnlöshet och eftersom dom flesta med oförklarad barnlöshet till slut blir gravida på naturlig väg så tvivlar jag på om det tillståndet verkligen existerar
  • Anonym (sara)
    Anonym (Hg) skrev 2015-03-28 21:58:09 följande:

Jag tror att det finns en medicinsk förklaring till "oförklarad barnlöshet" men att vi med dagens undersökningsmetoder inte kan hitta den. Forskningen går ju framåt och om många många år kanske man hittar flera olika orsaker. Stress och psykiskt mående kan säkert spela in men det är sannolikt mer som ligger bakom också.

jag tror att man tillslut kommer fram till att oförklarad barnlöshet har berott på psykiskt dåligt mående hela tiden men att man har trott att det berodde på något annat.
  • Anonym (sara)
    Anonym (Nop) skrev 2015-03-28 22:03:59 följande:

Vilket fullständigt skitsnack!

Jo, oförklarlig barnlöshet finns. Den är bara "oförklarlig". Dvs man hittar inte felet. Det betyder inte att det INTE är något fysiskt fel, bara att tekniken inte alltid hittar/kan förklara allt.

Jag var oförklarligt barnlös och de 2-3 första åren var jag inte stressad alls. Jag var ung och vi var mer "blir det så blir det". Jag blev sen gravid under en period då vi verkligen började bli stressade och intensivt försökte.

Jag har på senare år fått veta lite anledningar till att det kan funka senare i livet.

Sen kan man tex ha i åtanke att bara 2% av de som adopterar får barn även naturligt. Och där säger folk också att "jag känner flera par som blev gravida så fort de släppte saken och adopterade ist"...

du ser., du var oförklarligt barnlös men kunde liksom de flesta andra bli gravid på naturlig väg flera år efter. Hur kommer det sig då att det kan funka senare i livet?
  • Anonym (Jobb)

Jag tror inte på oförklarad idioti. Idioter finns. Och du är en av dem.

• Rani

Men Ts, hur vet du att de flesta som är oförklarligt barnlösa senare blir gravida på naturlig väg? Har du någon slags statistik pådet eller baseras det också på några som du känner?

• The Fugly
    Anonym (sara) skrev 2015-03-28 22:12:43 följande:
    du ser., du var oförklarligt barnlös men kunde liksom de flesta andra bli gravid på naturlig väg flera år efter. Hur kommer det sig då att det kan funka senare i livet?
    Du sätter likhetstecken mellan oförklarad barnlöshet och infertilitet, dvs ett kroniskt tillstånd. Det är ditt eget påhitt och ett rätt dumt sådant.

Är man barnlös och det saknas medicinsk förklaring är man oförklarligt barnlös, per defintion. Det behöver inte vara så för evigt men för en del är det tyvärr det.
  • Anonym (Du är rolig du)

Så du menar att par som i ett antal år kör oskyddat och inte blir med barn och som går med tanken "blir det så blir det" har en psykisk spärr på sig som gör att de inte blir gravida? Jag känner just ett sådant par. De körde oskyddat i tre år och hade, enligt egen utsago aktivt sexliv. Men någon direkt känsla att "nu skaffar vi barn" hade de inte. Men när åren gick och det inte blev några barn började de undra och gjorde tillslut en utredning. Inga fel hittades hos någon av dom. Så de började nu aktivt försöka. Inga barn blev till. Efter ytterligare några år valde de att göra ivf och nu har de ett barn. Så du tror helt enkelt att de inte lyckades de första åren pga psyket?

Kan du då förklara hur det kommer sig att folk blir gravida trots att de utsätts för enorm stress av olika slag? Stress från tex krig, misshandel, olika sjukdomar, skilsmässa, arbetslöshet, ekonomiska bekymmer, våldtäkt, stressiga jobb etc

• Anonym (Naturen)

Naturen har sin gång...

• Jennie med ie

Alltså även många som HAR en förklaring till sin barnlöshet blir gravida någon gång framöver. Det betyder inte att de problem de diagnosticerats med inte fanns. Barnlöshet och infertilitet är inte samma sak.

• telly

Bara för att det är oförklarligt betyder inte att det inte finns en förklaring, man kanske inte vet om det bara.

• Anonym (Berätta)

Det härär en så uppenbar provokationstråd men låt mig ändå ställa frågan:

Vad är det för stress/psykisk åkomma som jag lidera TS? Du vet ju allt om detta så du bör utan problem kunna svara på det. Själv stället jag mig tämligen ovetande till att vara varken stressad ellermå psykiskt dåligt men det stämmer ju då uppenbarligen inte.

Håller tummarna nu för att TS kommer med ett svar så att vi äntligen får barn! *hoppas*

Svar på tråden tror inte på oförklarad barnlöshet