• Anonym (AST)

Utredning inom autismspektrum på BNK

Min 3,5-åring fick sin autism-diagnos på BNK (barnneuropsykiatriska kliniken, om nån mer undrar) för ett par månader sen och vi har nyss upprättat kontakt med habiliteringen vilket känns bra. Vi känner oss ganska lugna och trygga än så länge, min enda stora oro är kampen om resursstöd till förskolan...

Vårt barn är väldigt välfungerande hemma med mycket lite frustration och ganska väl fungerande kommunikation, både verbal och icke-verbal. Svårigheterna uppstår mest utanför hemmet, & så behöver han givetvis träna & repetera mer än neurotypa barn för att vardagsrutinerna ska "sätta sig". Vi ska också börja jobba med bildstöd för hans expressiva kommunikation. Jag ser positivt på framtiden för oss som familj, det som oroar är stödet i förskola & skola...

• Anonym (AST)

Hemma visar och berättar min son vad han vill göra och/eller ha, han pekar & har ganska många ord och meningar. Utanför hemmet är han sämre på att använda sig av dessa, så där behövs det hjälp. Förståelsen i nuet är bra, han förstår längre uppmaningar och instruktioner, men han är ju mycket här och nu, helt ointresserad av att prata om vad som hände förut idag. Jag försöker dock att inte värdera hans kommunikation utan att fullt ut acceptera att det är såhär han funkar. Dåtiden är inte intressant för honom och det är helt okej, typ.

Sen kör han en del med scripting, alltså att upprepa längre fraser ur böcker och filmer, men han gör det ytterst kommunikativt! Jag tänker att barn som våra ofta avfärdas som icke-kommunikativa bara för att de kommunicerar annorlunda och jag väljer att se det som nåt han tycker är kul och möter honom i det. :)

Jag vet inte om nåt av det här blev tydligt? Men jag betraktar det mycket som att mitt barn lär mig ett annat sätt att kommunicera, samtidigt som vi också tränar mer "normal" kommunikation. Jag rekommenderar å det varmaste youtube-kanalen Neurowonderful för mer förståelse av autism, hon som ligger bakom har själv autism och förklarar saker bättre än nån utifrån nånsin kan :)

Svar på tråden Utredning inom autismspektrum på BNK