Inlägg från: Giovanna |Visa alla inlägg
  • Giovanna

    Vad är typiskt för FL?

    Att folk väljer att vara anonyma i ämnen som inte är särskilt känsliga. Det är trevligare om folk står för sina åsikter samt att det är intressantare att diskutera när en kan hålla isär tyckarna och "lära känna" nicken bakom replikerna.

  • Giovanna
    Anonym (Ord) skrev 2015-03-29 23:31:02 följande:

    Att folk jämt ska försöka låta "visare" genom att använda sig av fina ord.


    Sant. Någon anonym startade en tråd för några dagar sedan vars rubrik löd: "Använder Sverigedemokraterna fler invektiv i sitt debatterande än andra partier?" (Ingen ytterligare förklaring i trådstarten)

    Jag anser mig hyfsat bildad i svenska språket och har läst humaniora på universitetsnivå men får ändå erkänna att jag var något osäker på ordets betydelse.

    Invektiv betyder glåpord/förolämpande ord. Varför inte skriva det istället? Jag kan se två tänkbara anledningar till att använda sig av ord som inte vanligt folk förstår:
    Antingen vill personen verka smartare än vad hen är eller så vill personen utestänga en grupp som inte har ett visst ordförråd. Möjligen lyckades hen med det då tråden bara fick ett enda svar.


  • Giovanna
    Anonym (Ratt) skrev 2015-03-30 01:31:52 följande:
    Det har inte slagit dig att de kanske ÄR visa?
    Giovanna skrev 2015-03-30 01:10:13 följande:
    Sant. Någon anonym startade en tråd för några dagar sedan vars rubrik löd: "Använder Sverigedemokraterna fler invektiv i sitt debatterande än andra partier?" (Ingen ytterligare förklaring i trådstarten)

    Jag anser mig hyfsat bildad i svenska språket och har läst humaniora på universitetsnivå men får ändå erkänna att jag var något osäker på ordets betydelse.

    Invektiv betyder glåpord/förolämpande ord. Varför inte skriva det istället? Jag kan se två tänkbara anledningar till att använda sig av ord som inte vanligt folk förstår:
    Antingen vill personen verka smartare än vad hen är eller så vill personen utestänga en grupp som inte har ett visst ordförråd. Möjligen lyckades hen med det då tråden bara fick ett enda svar.

    ELLER så vill personen hjälpa DIG att utöka ditt vokabulär. Om DU sen är smart så googlar du ordet och så blir även du lite visare. Man kan inte få för mycket kunskap! Var inte så snar att döma, det är bara ett tecken på brist på kunskap! Och förmodligen därför som ts inte fick fler svar.
    Du har en bra poäng. Jag gillar ord och strävar alltid efter att utöka mitt ordförråd, eller vokabulär om en så vill, men det finns också ett ordstäv om att tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin. Det finns mer nischade, tex. politiska, forum där ett sånt ordval kan passa bättre än vad det gör på ett sånt här mer allmänt forum. Trådskaparen hade kunnat gjort ett annat ordval om hen hade velat nå fler människor men det var kanske inte hens avsikt.

    Det var inte meningen att låta dömande och jag är beredd att ge dig rätt i det du skriver, framför allt det om att en inte kan få för mycket kunskap!
  • Giovanna
    Anonym (Ratt) skrev 2015-03-30 02:05:42 följande:
    Ja nu var det inte jag som skrev i den förra tråden, har inte ens läst den men hade jag gjort det och inte vetat ordets betydelse hade jag också slagit upp det.
    Jag vet inte om jag håller med om att man ska tala med bönder på bönders vis om man är lärd. Det är lite att dumförklara bönderna tycker jag. De lärda var själva bönder en gång i tiden, inte sant! Det är nog mer av lathet som folk inte orkar slå upp det. Själv är jag alldeles för nyfiken och har en stark drivkraft att vilja lära mig så mycket som möjligt. Ju mer i språket man kan, desto mer och fler kan man kommunicera med och jag tror det är viktigt för att vi människor överlag skall ha en chans att komma överens.
    Å, du skriver bra och jag håller ju med dig med viss ambivalens. Jag anser fortfarande att en bör välja sina ord efter sammanhang men va fan jag ger mig.  Timmen är sen och det är läggdags för länge sen, god natt!
Svar på tråden Vad är typiskt för FL?