• snobben00

IVF syskonförsök under 2015

Tänkte starta en ny tråd och se om det finns några i samma situation som vill följas åt...
    Jag är 35 år och fick i oktober 2014 en frisk och fin liten son efter flera år av oförklarlig barnlöshet och 9st ivf-återföringar (3 fulla behandlingar) på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
    Inga fel har hittats på vare sig mig eller min man. Jag blev gravid sommaren 2013 efter en ivf-behandling men det slutade i missfall i v.7 sen våren 2014 så lyckades det äntligen hela vägen Solig

Nu påbörjar vi kampen om ett syskon till vår älskade Viktor...
    Planen är ett återförande av frysembryo före sommarstängning.

• Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015
  • Gina43
    snobben00 skrev 2015-04-28 22:09:30 följande:

Nej färskförsök känns lite avlägset och dyrt men har väl inte stängt dörren helt för det men det är inget vi pratat om än.

I mitt fall var graviditeten jobbig pga min migrän. Har attacker 10-15ggr/mån och det blev ett litet helvete utan mediciner. Tog en del Alvedon som läkaren tyckte var ok men nu pratas det ju jättemycket om riskerna för adhd och astma.... jag hoppas sonen slipper undan det.

Men ni har haft ett gott utfall på färskförsöken? Svår avvägning förstås!

Astma av Alvedonbruk under graviditet? Det har jag missat. Låter jobbigt med migränen. Det behöver inte bli samma nästa graviditet - det blir ju en graviditet "på nytt" och inte "igen".

Ja, lite läskigt om de där 'nya' rönen. Jag blev opererad under graviditeten. Nojjade en del över medicineringen då.
  • snobben00

De gånger jag blivit gravid har ju faktiskt varit på färskförsöken och det 7 Fet jag gjort har inte resulterat i någonting tyvärr så det känns som att det kan bli mycket "förspillda pengar" om man får uttrycka sig så bittert. ... men klart man hoppas.

Tror inte vi får påbörja nytt försök så länge vi har i frysen heller. Var så när vi kämpade med sonen i alla fall.

• Gina43
    snobben00 skrev 2015-04-29 08:13:36 följande:

De gånger jag blivit gravid har ju faktiskt varit på färskförsöken och det 7 Fet jag gjort har inte resulterat i någonting tyvärr så det känns som att det kan bli mycket "förspillda pengar" om man får uttrycka sig så bittert. ... men klart man hoppas.

Tror inte vi får påbörja nytt försök så länge vi har i frysen heller. Var så när vi kämpade med sonen i alla fall.

Det är klart att det finns en chans med era embryon i frysen, men orkar ni gå igenom dem alla nio om så behövs? Knivigt läge, men själv skulle jag göra max två FET på de bästa i frysen, sedan satsa på ett 3-pack färskförsök istället. Någonstans får ni ju göra en avvägning kring vad ni orkar med?

Jag har inte hört att man måste "tömma frysen" innan man får gå till färskförsök, men jag har ju bara gått privat. Vid privat behandling är infrysning av embryon är något man väljer mot en kostnad? I den offentliga vården kanske man inte har något val?

Ni kanske får tjata till er ett 3-pack (för har man gjort många behandlingar och/eller blivit lite äldre är klinikerna mindre beredda att erbjuda 3-pack) men ni kan ju argumentera att du blivit gravid 2 ggr på 3 färskförsök. Det går säkert vägen!
  • snobben00

Har troligtvis precis missat ägglossningen den här månaden Rynkar på näsan vilket känns jättesurt!
    Testade första gången på cd 13 med stickor och fick ett svagt streck och tänkte att nu blir det väl starkare och starkare följande dagar men igår på cd 14 testade jag med sticka som knappt var synligt och med Clearblue digitala som visade negativt och likadant idag på cd 15.... och igår kväll hade jag ordentliga känningar av ÄL... och jag har för mig att jag brukar känna av det dagarna efter positivt test.

Vet att innan graviditeten var ägglossningen oregelbunden, ibland kunde det vara på cd 12-14 men vanligen runt dag 16-18...
    FAN att jag inte började testa tidigare!!!! Var så inställt på ett FET om nån vecka och nu blir det nog till att vänta en månad vilket känns jättelångt! men jag ska testa imorgon också.

• snobben00

Någon som vet hur det fungerar med äggen och sin egen ålder?

Säg att man plockat ut ägg och befruktat när man tex var 30 och sen har dom infrysta och sätter tillbaka dom när man är säg 38. 
    Har man då samma chanser till graviditet som när man var 30 för att man går på att äggens kvalité var bättre vid 30 än vid 38?

• Krabaten1
    snobben00 skrev 2015-04-30 09:29:29 följande:

Har troligtvis precis missat ägglossningen den här månaden Rynkar på näsan vilket känns jättesurt!
    Testade första gången på cd 13 med stickor och fick ett svagt streck och tänkte att nu blir det väl starkare och starkare följande dagar men igår på cd 14 testade jag med sticka som knappt var synligt och med Clearblue digitala som visade negativt och likadant idag på cd 15.... och igår kväll hade jag ordentliga känningar av ÄL... och jag har för mig att jag brukar känna av det dagarna efter positivt test.

Vet att innan graviditeten var ägglossningen oregelbunden, ibland kunde det vara på cd 12-14 men vanligen runt dag 16-18...
    FAN att jag inte började testa tidigare!!!! Var så inställt på ett FET om nån vecka och nu blir det nog till att vänta en månad vilket känns jättelångt! men jag ska testa imorgon också.

Det är ju så att ägglossning sker ca 10-11 gånger av 12 på ett år. Jag visste inte ens om det förrän jag var i samma situation som du. Du behöver alltså inte alls ha missat den, utan du kanske har den där månaden när det inte är någon. För mig var allt på banan igen månaden efter och vi gjorde ett FET. 
  • snobben00
    Krabaten1 skrev 2015-04-30 09:58:27 följande:
    Det är ju så att ägglossning sker ca 10-11 gånger av 12 på ett år. Jag visste inte ens om det förrän jag var i samma situation som du. Du behöver alltså inte alls ha missat den, utan du kanske har den där månaden när det inte är någon. För mig var allt på banan igen månaden efter och vi gjorde ett FET. 
    Fast jag har haft tydliga ÄL-känningar som jag alltid haft (liknande mensvärk) och ÄL-sekret så jag tror att det förmodligen hade gett utslag dagen innan jag började testa.
    Känns skit när jag var så inställd på att det skulle bli av nu..
  • snobben00

Någon som har erfarenhet av Pergotime?
    Vet att jag blivit erbjuden det under kö-tiden för IVF men provade aldrig.
    Hon sa att även med normal ägglossning kan man få en liten skjuts av det.
    Känner att jag skulle vilja prova på det mellan FET-försöken kanske....

• Gina43
    snobben00 skrev 2015-04-30 10:21:06 följande:

Fast jag har haft tydliga ÄL-känningar som jag alltid haft (liknande mensvärk) och ÄL-sekret så jag tror att det förmodligen hade gett utslag dagen innan jag började testa.

Känns skit när jag var så inställd på att det skulle bli av nu..

Tråkigt om det stämmer! Kan du inte ringa och be om ett UL?

Är det första månaden som du testar med ägglossningsstickor? När min cykel kom igång efter graviditeten hade jag också molvärk/ÄL-känningar ÄL-flytningar osv. Vid första UL efter graviditeten trodde jag att jag nyligen hade haft ägglossning (pga signalerna), men man kunde inte se något definitivt då. Kroppen spelade mig alltså ett spratt. Det var först nästkommande cykel som jag fick riktig ägglossning (konstaterat efter ägglossningssticka och efterföljande UL).

Du bör nog börja på CD 10 eller 11 redan. Använd CB tester om du vill vara säker (glad gubbe visar aldrig fel). De är dyra, men man får bättre koll.
Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015