• Anonym (anonym)

Tandlossning

Vad brukar det kosta och fixa en tandlossning eller går det ens att laga igen? Snacka om panikångest.

• Svar på tråden Tandlossning
  • Anonym (anonym)
    nica skrev 2015-03-30 21:23:01 följande:

Men du kan ju göra lite hemma själv, borsta ordentligt, använd mellanrums tandborstar och munskölj. De kostar mycket hos tandläkaren men man kan väl ansöka om hjälp av fk eller soc?

ja men det hjälper ju inte om tänderna behöver rotfyllas osv, det kan man inte borsta bort men dom godkänner inte det som sagt 6 år sedan snart så testat kan man väl säga jag har gjort men nu har det ju blivit tandlossning istället.
  • nica

Men du kan minska infektionen och få bort vissa bakterier själv. Sen måste du gå till tandläkaren för att "bromsa" tandlossningen då de inte går att få bort helt.

Lättast är väl att ringa om råd de kostar inget.

• Anonym (anonym)
    nica skrev 2015-03-30 21:34:47 följande:

Men du kan minska infektionen och få bort vissa bakterier själv. Sen måste du gå till tandläkaren för att "bromsa" tandlossningen då de inte går att få bort helt.

Varför ringa ens det kostar pengar ju...sitta och lyssna på en massa ger väl inte mig något.
  • Anonym (anonym)
    nica skrev 2015-03-30 21:34:47 följande:

Det går inte borsta bort tyvärr ..... jag är inte tandl'äkare men nog intelligent att förstå det själv.
  • OliviaP

Du kan skriva till mig o du har frågor. Du borde kunna få en avbetalningsplan ev att soc hjälper dig med det mest akuta. Låter mer som du har obehandlade ostiter än parodontit.

• Anonym (anonym)
    nica skrev 2015-03-30 22:16:40 följande:

Tror inte jag ska skriva till dig mer...hoppas du tappar alla tänderna för din elakhet sitter kanske där.

Jag har tandlossninge och jag går hos en tandläkare. jag försökte hjälpa dig. Men visst ha de fint.

vaddå elak, visste inte du hade det, jag har redan panik som det är för jag har ju inte ens råd att gå till vare sig läkare eller tandläkare ju renja afgahnistanlivet .
  • Anonym (anonym)

Och den gången jag fick lagat  tillfälligt ytligt fick jag samla pant och äta bröd och vatten i 9 månader   först innan jag kunde få provosorisk lagning för smärtan bara det kostade 3000 kronor.Det är så djävla dyrt .

• Anonym (anonym)
    nica skrev 2015-03-30 21:23:01 följande:

Men du kan ju göra lite hemma själv, borsta ordentligt, använd mellanrums tandborstar och munskölj. De kostar mycket hos tandläkaren men man kan väl ansöka om hjälp av fk eller soc?

Måste varva ner panikångesten här...fick det när tänderna lossnade.
  • Anonym (Ge inte upp)
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-30 18:28:26 följande:
    Snart ska jag hoppa från en bro faktiskt...
    Nej de ska du inte. Det finns hjälp att få, läs igenom länkarna så kan du se hur du kan gå tillväga

http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Om-man-inte-har-rad-med-tandvard/

http://tandraddning.se/

http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Sarskilt-tandvardsbidrag/

http://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Tandvardsstod-om-man-har-en-funktionsnedsattning/
  • Anonym (förstår)

Jag förstår dig TS.

Jag har inte varit till tandläkaren på 3 år och var dit förra månaden. Hade jätte mycket tandsten och det kunde orsaka tandlossning. Tack och lov (!!) hade jag inte tandlossning så det gick lätt att lösa men ångesten jag hade över det Är extrem. Jsg grinade och var deprimerad i veckor. Dessutom är jag också fattig.

Du kan nog ansöka om hjälp hos försäkringskassan. Dom har något speciellt bidrag för det.

OT. Det är bla. sånt här skattepengar ska gå till. Hjälpa de som har det svårt ekonomiskt med tand och läkarvård. Istället går det till att ta in tusentals asylsökande.

Anonym (anonym) skrev 2015-03-30 17:42:11 följande:

Vad brukar det kosta och fixa en tandlossning eller går det ens att laga igen? Snacka om panikångest.

• Anonym (anonym)
    Anonym (förstår) skrev 2015-03-31 00:38:18 följande:

Jag förstår dig TS.

Jag har inte varit till tandläkaren på 3 år och var dit förra månaden. Hade jätte mycket tandsten och det kunde orsaka tandlossning. Tack och lov (!!) hade jag inte tandlossning så det gick lätt att lösa men ångesten jag hade över det Är extrem. Jsg grinade och var deprimerad i veckor. Dessutom är jag också fattig.

Du kan nog ansöka om hjälp hos försäkringskassan. Dom har något speciellt bidrag för det.

OT. Det är bla. sånt här skattepengar ska gå till. Hjälpa de som har det svårt ekonomiskt med tand och läkarvård. Istället går det till att ta in tusentals asylsökande.

Ja förstår att det ibland inte ses som hemskt men,ska försöka ordna en undersökning åtminstone så kan jag utgå från det och försöka aggera efter det, kommer oläglit och ja typiskt. Men ja jag fick panik när de lossnar och man känner sig jätte ofräsch och obehaglit. De har varit sönder men åtminstone suttit kvar tills nu ....låg och darrade i panik i går.
  • Långbenopluto

Har du sökt hjälp hos soc? Fick du nej, varför fick du det i såfall?

Tandlossning kan man undvika själv med mycket bra egenvård som du uppenbarligen har gjort. 

Hoppas du får ordning snart på din mun, för tandlossning ger en fruktansvärd stank i munnen.....

• leg tdl

Jag tror vi behöver klargöra lite saker.

Tandlossning, parodontit, är en inflammation i tandens upphängningsapparat. De har ingenting med karies eller rotfyllningar att göra.

paradontit beror på att man inte har skött sin egenvård. Hur mottaglig man är för bakterierna är ärftligt, men själva sjukdomen beror på bakterier i munnen som man inte har borstat bort.

Det går inte cementera tänderna, det som krävs är att en tandhygienist gör en sanering, dvs avlägsnar tandsten och bakteriebeläggningar under tandköttskanten och att du sedan håller exemplariskt rent hemma. Vilket gör att vävnaden kring tänderna kan stabilisera tänderna igen

MEN det finns även andra orsaker till att tänder är lösa, ex infektioner vid roten och sprickor. Det krävs en undersökning för att kunna behandla det du har.

• leg tdl

Missade att tänderna skulle rotfyllas.

Det krävs en rot för att kunna rotfylla och då är det inte Parodontit utan osteiter dvs infektion kring rotspetsen.

Då har du haft en infektion (oftast karies) som spridit sig in till roten och som sedan sprider sig i benet under tanden. Tillslut försvinner benet kring tanden och den trillar ut. Du har inte känt någonting för att tanden helt enkelt är död.

• Anonym (anonym)
    Tines skrev 2015-03-31 11:55:59 följande:

Har du sökt hjälp hos soc? Fick du nej, varför fick du det i såfall?

Tandlossning kan man undvika själv med mycket bra egenvård som du uppenbarligen har gjort. 

Hoppas du får ordning snart på din mun, för tandlossning ger en fruktansvärd stank i munnen.....

Soc betalar bara inte lagningar utan bara akuta besök vid tandvärk,, men jag vet ju inte om det här går att fixa på akut eftersom tänderna har trillat ur.
  • Långbenopluto
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-31 14:30:03 följande:
    Soc betalar bara inte lagningar utan bara akuta besök vid tandvärk,, men jag vet ju inte om det här går att fixa på akut eftersom tänderna har trillat ur.
    Soc betalar även skälig tandvård!
  • Anonym (anonym)
    Tines skrev 2015-03-31 16:05:04 följande:

Soc betalar även skälig tandvård!

Nej då det gör dom inte ...inte i denna kommunen .Inte vad dom säger så i går det bara akut besök .
Svar på tråden Tandlossning