• Mellanmjölkens land

Mjuka och vattenavvisande eller hårda och vattentäta skor?

Jag har en 17månaders och en nybliven 4åring som skulle behöva skor. Deras fötter har vuxit massor under vintern så vinterkängorna är urvuxna och urvalet på vår/sommarskor har varit så litet att vi valt att avvakta lite. Under tiden har de haft gummistövlar vilket inte varit något direkt problem med tanke på vädret.

Nu börjar det äntligen komma in lite mer "vanliga" skor/gympadojor men vi vet inte riktigt hur vi ska tänka. Ska de vara rejäla, vattentäta skor (äldsta hade sånna förra året) som då samtidigt är stela och klumpiga? Eller ska man sikta på ett par mjukare skor som bara är vattenavstötande (äldsta hade sånna året innan)? Regnar det kommer de ju ha stövlar oavsett.

Yngsta går bra för sin ålder men ramlar ju självklart ibland, äldsta är väl som de flesta 4åringar som hoppar, springer och klättrar.

Hur tänker ni? Olika för barnen?

• Svar på tråden Mjuka och vattenavvisande eller hårda och vattentäta skor?
  • Maddi

Jag kör på Viking Gore-tex vilket funkar bra om dom inte hoppar i vattenpöl.

• Alexi

För sommaren (typ maj - september här i Stockholm) kör vi gympaskor. Det ska vara lätta, stabila skor med bra sulor som sitter bra. Vi har kört Adidas/Nike och liknande.

Så nej, jag tycker inte vattentätt är det minsta viktigt för sommarskor. Då har man ju som sagt gummistövlar.

• daimstrut

Finns många Goretex-skor som inte är så tunga och klumpiga. "Promenadskor" i skinn kan funka också. Men vanliga gympaskor i nåt tyg tycker jag inte funkar så bra annat än på sommaren, de blir ju blöta så fort de springer ut i gräset och det är lite fuktigt.

• Mellanmjölkens land

Det året vi köpte vattenavvisande skor var de faktiskt vattenavvisande (typ lite plast på ovansidan som skyddade från blött gräs) och betydligt smidigare än de Vikingskor hon hade förra året.

Med tanke på hur 4åringen leker (badar i gegga) så är det stövlar som gäller på förskolan ett tag framöver så det är mest på t ex promenader som vi skulle behöva nått smidigare innan typ maj.

1,5åringen skulle nog ha mer nytta av lägre skor, speciellt skor som verkligen sitter fast på fötterna när man lyfter upp en gallskrikande och fäktande unge som inte alls vill åt samma håll som resten av familjen

• Mellanmjölkens land

Intersport lägger ner en av sina butiker här i stan så då passade vi på att fynda lite igår.

De fick varsitt par Viking goretex-skor och storasyster fick även ett par "vanliga" som var nedsatta till ca 100:- Problemet löst för i år

• Harmagedon

Jag brukar köpa ett par Gore-tex skor på våren som de har några veckor innan det blir riktigt varmt. De har kraftig sula och är stadiga. Brukar funka att ha på hösten efter också. Sedan när det blir varmare så har de vanliga tyg gympadojor. Är det regnblött så är det som sagt gummistövlar som gäller.

Svar på tråden Mjuka och vattenavvisande eller hårda och vattentäta skor?