Inlägg från: tankfull |Visa alla inlägg
  • tankfull

Dottern får inte vara med

DickRex skrev 2015-03-31 08:16:51 följande:

Jag vet ingenting, men viktigast i alla situationer är ju kommunikation (och inte harmoni). Du beskriver ju inget om hur situationen mellan barnen ser ut, så rent hypotetiskt kan det ju vara så att din dotter inte får vara med för att hon är bossig, töntig, retsticka, argsint eller har någon annan socialt svåraccepterad egenskap.

...och min erfarenhet är faktiskt att just det är den vanligaste orsaken till att vissa barn inte "får vara med" eller blir "mobbade". Orsaken är inte att de är rödhåriga, har glasögon eller fel kläder (och att det samtidigt finns en mobbare som nyttjar situationen), utan att de faktiskt beter sig lite illa eller fel på något vis. Vi har alltid uppmanat vår son att ge alla en chans och att inte stänga ute någon. Men ibland så har han inte velat, och då har han fått förklara varför. På rak arm tror jag bara att detta har hänt tre gånger, och i alla fall har jag förstått honom. 

Så prata med sysslingens mamma och säg som det är, att du inte förstår vad som händer, och att du skulle vara väldigt tacksam för lite information om vad hon tror ligger bakom att din dotter utesluts. 

Jag har läst hela tråden men fastnade för ditt inlägg som jag tycker väldigt väl formulerar det jag själv tycker och har erfarenhet av. Det finns både vuxna och barn som man gärna slipper på grund av deras beteende, inget annat. MEN eftersom TS nu säger att barnen pratat innan om att gå tillsammans så är det inte schysst att ta tillbaka det. Dessutom kan jag inte se att en liten påskkärring mer eller mindre spelar så stor roll, de går ju flera ihop ändå! Jag hade också pratat med sysslingens mamma först för att få en förklaring.
  • tankfull
    tilde72 skrev 2015-04-01 09:56:52 följande:
    Tack för positivitet i det du skriver (J(!

Det är fruktansvärt att det har kommit så långt ned i åldrarna att frysa ut och mobba. Håller med dig om att föräldrar är oerhört rädda att kränkta barnen i dagens samhälle och på så sätt får de bete sig hur de vill. 

Föräldrarna har en stor roll i detta.
    Vuxna ska till att reagera snabbt och öka upp kunskapen. Även ingripa i de destruktiva mönstren så fort som möjligt.
    Barn plockar ju upp signaler som vi vuxna sänder gällande beteenden vi godkänner och inte godkänner och det är vi vuxna som är rollmodeller för hur barn ska integrera med andra.
    Visst är vi vuxna förebilder för barnen, och en del vuxna är tyvärr inte så bra förebilder och då kan barnen få ett dåligt beteende. Som är rätt svårt att acceptera och tycka är roligt att vistas runt. Även kompisar blir förebilder för barn och då ser ju jag helst som förälder att mitt barn umgås med kompisar som har ett önskvärt beteende.
    I skolan talar man mycket om att "Alla ska få vara med och leka", vilket jag tycker är helt rätt inställning eftersom barn ska lära sig bete sig schysst och visa empati. Men då man blir vuxen väljer man sina vänner och jag har förståelse för att även barn vill få göra likadant. I vissa sammanhang åtminstone. Sen finns det dessvärre även de människor som tycks få en liten kick av att bestämma vilka som får vara med och inte (både vuxna och barn) och detta är ju helt förkastligt beteende och måste självklart försöka stävjas.

Jag talar generellt och menar inte att din dotter har ett dåligt beteende och därför ska uteslutas - absolut inte! Och jag håller fast vid det jag skrev tidigare att det inte är schysst att ta tillbaka något man pratat om tidigare, samt att det knappast borde spela någon roll om man är en extra påskkäring i gruppen. Ju fler desto roligare!
  • tankfull
    DickRex skrev 2015-04-01 18:30:03 följande:

Oavsett vad som har sagts i förtid så kan ju sysslingen eventuellt ha upplevt att något avgörande har hänt sedan påskfirandet bestämdes, och att hon nu inte vill ha med TS dotter. Detta gäller ju små barn som ofta tar konstiga beslut eller gör knäppa saker, och jag kan tänka mig att denna situation möjligen har sin grund i något sådant. Och det kan lika gärna vara någon av dem, eller bådas fel, och det kan vara mer eller mindre befogat, men oavsett så kan lite vuxen vägledning och god, rak kommunikation aldrig vara fel.

Ännu ett bra inlägg - jag tänker precis likadant! TS, jag tycker verkligen att du och sysslingens mamma ska reda ut situationen!
    Vill tillägga att jag inte riktigt håller med dem här som menar att man får acceptera att barn väljer sina kompisar - JA, det får man, men i ett sånt här läge då barnen ändå ska gå som grupp så fattar jag inte varför man utesluter en liten tjej om hon inte har gjort något verkligt galet! Och vad skulle det vara? Nej,i det här läget tycker jag att alla ska få vara med!
Svar på tråden Dottern får inte vara med