Dottern får inte vara med
Jag vet ingenting, men viktigast i alla situationer är ju kommunikation (och inte harmoni). Du beskriver ju inget om hur situationen mellan barnen ser ut, så rent hypotetiskt kan det ju vara så att din dotter inte får vara med för att hon är bossig, töntig, retsticka, argsint eller har någon annan socialt svåraccepterad egenskap.
...och min erfarenhet är faktiskt att just det är den vanligaste orsaken till att vissa barn inte "får vara med" eller blir "mobbade". Orsaken är inte att de är rödhåriga, har glasögon eller fel kläder (och att det samtidigt finns en mobbare som nyttjar situationen), utan att de faktiskt beter sig lite illa eller fel på något vis. Vi har alltid uppmanat vår son att ge alla en chans och att inte stänga ute någon. Men ibland så har han inte velat, och då har han fått förklara varför. På rak arm tror jag bara att detta har hänt tre gånger, och i alla fall har jag förstått honom.
Så prata med sysslingens mamma och säg som det är, att du inte förstår vad som händer, och att du skulle vara väldigt tacksam för lite information om vad hon tror ligger bakom att din dotter utesluts.