• hagnestahill

Efterlysning IVF Sahlgrenska

Hej!

Undrar vad som gäller för vårdgarantin. Gäller det enbart att få komma in på utredning, eller gäller det även efter utredning till att få börja med IVF?

Jag och min sambo har nämligen precis gjort "klart" vår utredning på SU (alltså innan dess stått i kö ca 4-5 mån för att komma dit) och nu har läkaren satt oss i kö till deras IVF eftersom min man har dåliga spermier. Har tagit klart alla prover m.m. och står alltså bara o stampar o väntar på IVF. Minst 5 mån kö enligt dem.
    Kan jag använda vårdgarantin för att minska kötiden till IVF eller gäller vårdgarantin bara att få komma på utredning?

• hagnestahill
    Ahla skrev 2015-05-19 17:37:05 följande:

Har nu fått komma till Carlanderska och är under behandling. Fick komma något tidigare än vad jag hade fått på Sahlgrenska. Den stora skillnaden var att vi kunde få datum direkt i stället för bara väntan och osäkerhet och svårigheter att få svar på frågor. 

Vad skönt att ni kommit igång!

Jag förstår fortfarande inte riktigt om jag har rätt till "förflyttning" till privat vårdgivare eftersom jag redan är "inne i SU´s vård" men väntar på IVF. Dvs SU har gjort klart utredningen och skickat remiss/kö till IVF, men är osäker på om vårdgarantin gäller första besöket bara eller även remissen/kön till IVF.

För risken finns om jag ringer och åberopar vårdgarantin, att SU menar att de redan hållit kötiden eftersom jag haft mitt första besök till utredning och fått diverse behandlingar, sen att kötiden enligt dem till IVF just nu är drygt 5 mån inte har med saken att göra...?

Jag hoppas såklart deras remiss till IVF räknas som att "ny" garantitid påbörjas.

Ska ringa vårdgarantin och försöka i alla fall.
Svar på tråden Efterlysning IVF Sahlgrenska