• tankfull

Vad lägger du i ditt barns påskägg?

Jag fixar påskägg till fem barn i år. De tre "stora" (5,6,7) får godis, självlysande ballonger, en uteleksak man skjuter iväg, en uteleksak man kastar (fallskärm), såpbubblor och "magic towels" i form av ägg, och ev. pruttslajm.
    De två små (2 år gamla) får en del godis, kritor och papper, såpbubblor och en rolig badleksak.

Förra året fick barnen kaniner och kycklingar som man snurrar upp och som hoppar, de har fått kycklingar som piper när man trycker på dem, hopprep, studsbollar, "dinosaurieägg" som kläcks i vatten och lite annat som jag inte kommer på just nu.

• tankfull
    Pescetarian skrev 2015-03-31 16:42:37 följande:
    Du!!! De där dinoäggen som kläcks i vatten - VART fick du tag i de!?

Jag satt och tänkte på de för bara några dagar sedan. Det var nämligen en av mina favvoleksaker som barn. Finns de kvar? Vart? TELL ME!!! :D
    Enligt vad jag har hört har de utgått av säkerhetsskäl eftersom de ansågs vara farliga för barn på något sätt, men jag har sett dem efter det på Leklyckan i Halmstad. Men just nu vet jag tyvärr inte, har inte köpt såna i år. Ledsen...Kanske kan finnas på nätet nånstans..?
  • tankfull
    Natulcien skrev 2015-03-31 23:08:38 följande:
    Det undrar jag också. Poängen med påskägg, så som jag ser det, är väl lite godis eller en liten present, typ leksaksbil/studsboll i just ett ägg. Men av tråden att döma verkar påsken ha utvecklas till lilla julafton där barnen får en massa prylar?
    Jag och mina systrar tillhör dem som brukar ge lite prylar i påskäggen, men jag håller med om att det inte ska bli lilla julafton. Vi köper bara saker som får plats i ägget, inga presenter bredvid, och vi köper inte den allra största sortens ägg. Poängen med våra leksaker är att vi ofta grillar och är ute på påsk och då har barnen några nya nya uteleksaker att leka med: typ hopprep, såpbubblor, fallskärmsleksak el "skjutleksak" och.dyl. Det håller dem sysselsatta. Det ser också mer ut i ägget med några prylar så då behöver man inte överdriva med att lägga i massvis med godis. Så tänker vi.

Vad det gäller bonusfrågan förresten så gillar jag tyvärr inte julen så mycket nuförtiden för jag tycker att den innebär lite för mycket stress och press (och vi är jämt sjuka lagom till julafton) så jag föredrar påsken. Det är ljust ute och jag älskar alla glada färger! Man kan umgås med familjen på ett mer kravlöst sätt.
  • tankfull
    Natulcien skrev 2015-04-01 09:46:06 följande:
    Jag har absolut inget emot att lägga nån pryl i ägget Jag kommer nog också att lägga en leksak i 4,5-åringens ägg eftersom han inte äter godis. Men det blir ju inte massor då, utan en liten sak. Det roliga med påskägg är att ha äggletarjakt, tycker jag. Att gömma ägget och göra en skattkarta...
    Javisst, äggletarjakt är kul! Vi brukar köra fågel, fisk eller mittemellan. Men skattkartan låter också roligtGlad
  • tankfull
    Påven Johanna skrev 2015-04-02 07:42:42 följande:

Godis, böcker och en resa till Australien.

En resa till Australien? Hur ska du toppa det nästa år?!!
Svar på tråden Vad lägger du i ditt barns påskägg?