• Anonym (Tiggeriförbud tack)

Får man vara less på alla snyftreportage om tiggarna?

Nu är Aftonbladet åter igång med en snyftarföljetong om romerna... Jag är skitless på deras "hejhej" vid varenda t-baneuppgång, mataffär, köpcentrum, inne på t-banan där dom inte betalat biljett etc, etc. Om Rumänien inte kan ta hand om sitt folk och har taskig koll på ekonomin... Hur kom dom med i EU? Och Rumänien idag verkar tycka det är kanon att vi ska ta hand om problemet dom skapat. Jag har pratat med "riktiga" rumäner och dom avskyr tiggarna i Sverige och är mer anti mot dom än vad vi svenskar är. Riktiga rumäner tycker tiggarna är lata kryp ungefär som vägrar jobba. Rumänerna menar att tiggarna ser det som ett riktigt jobb att tigga. Och vad har vi då i Sverige... Jo, arbetslinjen... Man ska jobba och betala skatt för att göra rätt för sig vilket absolut inte stämmer in på denna folkgrupp.  

Och sen har vi då media... Det ska alltid vinklas att det är så synd om tiggarna. Det finns aldrig ett uns av att dom borde ta någon som helst form av eget ansvar. Man kan tycka att media ska försöka vara objektiv i sitt rapporterande, men det stämmer inte det minsta längre.

Vad tycker ni andra? Sköter media sitt jobb?

• Svar på tråden Får man vara less på alla snyftreportage om tiggarna?
  • Bibbielou

Varför hakar du inte på någon av de tre ziljoner andra trådarna om samma ämne i stället? Vi andra är nämligen ganska less på att höra er tjata dag ut och dag in om hur jobbigt det är för er med människor som tigger. 

• Tecum

Ja det får du. Alla måste inte tycka likadant, inte ens när r-ordet är inblandat...

Media sköter inte sitt jobb. Det är därför som nätet har blivit den maktfaktor det är.

• Drottningen70

Ja det är för jävla jobbigt att behövs höra om misär mänskligt lidande, fattigdom, våldtäkter, ungar som sprängs i bitar eller törstar ihjäl etc etc som media envisas med att besudla min privigilierade tillvaro med. Herregud kan man inte få ha det bra i fred liksom....

• nordanvind
    Tecum skrev 2015-03-31 19:22:25 följande:

Ja det får du. Alla måste inte tycka likadant, inte ens när r-ordet är inblandat...

Media sköter inte sitt jobb. Det är därför som nätet har blivit den maktfaktor det är.

Skulle väl snarare säga att nätet blivit en betydelsefullt för att folk inte begriper att ord skrivna av randomiserade personer på nätet inte sitter på samma sanningshalt som ord skrivna av en professionell journalist som har utbildning i att göra research och kontrollera fakta.
    asar och runor står mig bi
  • Förtryckt
    Bibbielou skrev 2015-03-31 19:18:29 följande:

Varför hakar du inte på någon av de tre ziljoner andra trådarna om samma ämne i stället? Vi andra är nämligen ganska less på att höra er tjata dag ut och dag in om hur jobbigt det är för er med människor som tigger. 

Men det ÄR jobbigt! Fattar ni inte att Landet Sverige kommer bli lidande?  VEM FAN vill turista i Stockholm eller Göteborg när det ständigt är en fara att bli indragen i ett klankrig mellan två romska gäng (som nu senast när en 20-årig helt oskyldig DOG) eller "bara" bli antastad på gatorna!

Ni som inte ser dem, ni som inte hör dem, ni som inte har dem utanför er livs, utanför ert centrum, utanför ert jobb och utanför era gallerior, KÄFTEN MED ER!!!

www.reddit.com/r/sweden/comments/2tehnu/lapplisornas_nya_jobb_plocka_bajs_runt_olovligt/
    Lapplisornas nya jobb: Två gånger i veckan: Plocka bort mänsklig avföring kring Långholmen, Södermalm.
    ---
  • Anonym (bajs)
    Förtryckt skrev 2015-03-31 19:39:46 följande:

Men det ÄR jobbigt! Fattar ni inte att Landet Sverige kommer bli lidande?  VEM FAN vill turista i Stockholm eller Göteborg när det ständigt är en fara att bli indragen i ett klankrig mellan två romska gäng (som nu senast när en 20-årig helt oskyldig DOG) eller "bara" bli antastad på gatorna!

Ni som inte ser dem, ni som inte hör dem, ni som inte har dem utanför er livs, utanför ert centrum, utanför ert jobb och utanför era gallerior, KÄFTEN MED ER!!!

www.reddit.com/r/sweden/comments/2tehnu/lapplisornas_nya_jobb_plocka_bajs_runt_olovligt/

Lapplisornas nya jobb: Två gånger i veckan: Plocka bort mänsklig avföring kring Långholmen, Södermalm.

Jag har dom utanför affärer och dylikt. Även jag bor på söder. Om det inte passar
  • Anonym (Mia)

Får och får, vem ska hindra dig. Men faktum är att rumänska romer har det förjävla fattigt och de är djupt diskriminerade i sitt hemland. Sen tror jag inte att varenda en skulle bli en högpresterande karriärist om de fick möjlighet till jobb, fattigdom och outbildning passiviserar människor enormt. Jag har också rumänska vänner som ser ner på tiggarna, säger att de är lata, ljuger och stjäl. Men till skillnad från dig tar jag inte det mina rumänska vänner säger som fakta, det är mycket rasism i det. Och klart de stjäl, ljuger etc. Jag skulle stjäla och ljuga som bara den om jag var så fattig och behövde överleva.

• Anonym (!)

Du får vara hur less du vill men det löser inte problemet. De har det fortfarande lika förfärligt om du är less eller inte.

• Tecum

Frågan är inte om tiggarna är fattiga och har det jävligt, det begriper varje förnuftig människa att det är så. Frågan är istället om vi hjälper dem genom att låta dem tigga och slänger till dem en tjuga då och då för att känna oss goda. Nej svarar jag, vi cementerar deras fattigdom och utanförskap samtidigt som vi lockar hit nya tiggare. Det kommer garanterat att sluta med konflikter, både mellan tiggare inbördes då reviren inte räcker, och mellan tiggare och lokalbefolkning. Och värst av allt, den rumänska regeringen skrattar hela vägen till banken medan  Europa tar hand om deras sociala problem... 

Svar på tråden Får man vara less på alla snyftreportage om tiggarna?