• Anonym (Hjälp)

har man semester på ett vikariat?

Jag har blivit erbjuden ett jobb som personlig assistent.Jobbet i sig är lockande,företaget är privat.Under sommaren vickar jag för personalen som är på semester,och mitt "riktiga" vick startar 1 augusti till 1 juli nästa år.Det är timlön.Hur är det då,är semesterlön inbakad i timmen normalt sett?För på ett vick går jag ju inte och försöker ta semester.

• Svar på tråden har man semester på ett vikariat?
  • Anonym (Guess so)

Borde man väl ha?

• Sweet Sofia

Har du timlön så får du semersättning på timlönen. 25 semester dagar har alla rätt till, antingen obetalda eller betalda. Som timavlönad vikarie är det obetalda.

• FrökenCarlsson
    Sweet Sofia skrev 2015-04-01 17:40:15 följande:

Har du timlön så får du semersättning på timlönen. 25 semester dagar har alla rätt till, antingen obetalda eller betalda. Som timavlönad vikarie är det obetalda.

Behöver inte vara så! Inom assistans har man oftast timlön oavsett vilken anställningsform, för att allt räknas utefter hur många timmar brukaren har att använda liksom. Så det behöver inte vara så att semesterlönen är inbakad. Antar att olika privata bolag gör på olika sätt så du måste prata med din chef för att få rätt svar!
  • Sweet Sofia
    FrökenCarlsson skrev 2015-04-01 17:55:40 följande:

Behöver inte vara så! Inom assistans har man oftast timlön oavsett vilken anställningsform, för att allt räknas utefter hur många timmar brukaren har att använda liksom. Så det behöver inte vara så att semesterlönen är inbakad. Antar att olika privata bolag gör på olika sätt så du måste prata med din chef för att få rätt svar!

Jag skrev inte att Semesterersättning en var inbakad. Utan att det kommer utöver vid timlön. Det är ovanligt att den inte kommer utöver vid timlön.
  • FrökenCarlsson
    Sweet Sofia skrev 2015-04-01 17:59:58 följande:
    Jag skrev inte att Semesterersättning en var inbakad. Utan att det kommer utöver vid timlön. Det är ovanligt att den inte kommer utöver vid timlön.
    Och jag skrev fel innan, menade alltså tvärtom dig. Även om man har timlön (vilket de flesta privata assistansbolag har) så kan semesterlönen vara inbakad så man alltså får ta ut den som vanlig semester.

Det beror på vilken typ av anställning man har, inte beroende på vilken typ av lön.

Det är rörigt inom assistans, därför jag rekommenderar TS att gå till sin chef.
  • Sweet Sofia
    FrökenCarlsson skrev 2015-04-01 19:58:48 följande:

Och jag skrev fel innan, menade alltså tvärtom dig. Även om man har timlön (vilket de flesta privata assistansbolag har) så kan semesterlönen vara inbakad så man alltså får ta ut den som vanlig semester.

Det beror på vilken typ av anställning man har, inte beroende på vilken typ av lön.

Det är rörigt inom assistans, därför jag rekommenderar TS att gå till sin chef.

Då är Semesterersättning en inte inbakad om man får lön under semester. Då sparar man semesterdagar. Det är dock ovanligt för privata assistentbolag. Det vanliga är att de har bakat in Semesterersättning etc i lönen vilket är helt fel och inget man ska gå med på. Semesterersättning en är på minst 12% av lönen och kommer ovanpålönen. Antingen varje månad eller i en klumpsumma i juni. Eller så får man semesterdagar, vanligt vid fast månadslön.
  • FrökenCarlsson
    Sweet Sofia skrev 2015-04-01 20:22:39 följande:
    Då är Semesterersättning en inte inbakad om man får lön under semester. Då sparar man semesterdagar. Det är dock ovanligt för privata assistentbolag. Det vanliga är att de har bakat in Semesterersättning etc i lönen vilket är helt fel och inget man ska gå med på. Semesterersättning en är på minst 12% av lönen och kommer ovanpålönen. Antingen varje månad eller i en klumpsumma i juni. Eller så får man semesterdagar, vanligt vid fast månadslön.
    Fast nej, du har fel. Man kan jobba som ordinarie på fast schemarad, alltså en "fast" tjänst o ändå har timlön. Då får man dessutom en pott med semesterpengar som räcker till ett visst antal betalda semesterdagar, precis på samma sätt som om man har månadslön.

Sen kan man vara vikarie/timanställd. Samma löneform, alltså timlön, men då får man sin semesterersättning utbetald varje månad.

Jag jobbar som chef vid ett privat assistansbolag så jo jag vet hur det är. Inte sagt att alla assistansbolag gör på samma sätt.
  • FrökenCarlsson
    FrökenCarlsson skrev 2015-04-01 21:05:32 följande:
    Fast nej, du har fel. Man kan jobba som ordinarie på fast schemarad, alltså en "fast" tjänst o ändå har timlön. Då får man dessutom en pott med semesterpengar som räcker till ett visst antal betalda semesterdagar, precis på samma sätt som om man har månadslön.

Sen kan man vara vikarie/timanställd. Samma löneform, alltså timlön, men då får man sin semesterersättning utbetald varje månad.

Jag jobbar som chef vid ett privat assistansbolag så jo jag vet hur det är. Inte sagt att alla assistansbolag gör på samma sätt.
    Men för att citera mig själv så vill jag oxå poängtera att det såklart finns ett antal mindre seriösa bolag som precis som Sweet Sofia skriver bara anställer vikarier om och om igen istället för att ge dom en fast tjänst..
  • Sweet Sofia
    FrökenCarlsson skrev 2015-04-01 21:05:32 följande:

Nu läser du helt galet. Läs mina två sista rader :

Antingen varje månad eller i en klumpsumma i juni. Eller så får man semesterdagar, vanligt vid fast månadslön.

Sedan gör många assistentbolag att de erbjuder hög timlön men då är Semesterersättning och ev ob inräknat. Vilket egentligen blir fel.
  • Sweet Sofia
    FrökenCarlsson skrev 2015-04-01 21:12:13 följande:

Men för att citera mig själv så vill jag oxå poängtera att det såklart finns ett antal mindre seriösa bolag som precis som Sweet Sofia skriver bara anställer vikarier om och om igen istället för att ge dom en fast tjänst..

Det har jag aldrig skrivit. Nu får du nog ta och läsa lite nogrannare.
  • FrökenCarlsson
    Sweet Sofia skrev 2015-04-01 21:17:05 följande:
    Det har jag aldrig skrivit. Nu får du nog ta och läsa lite nogrannare.
    Nä, det jag menade var att du skrev att man ofta får semesterlönen inräknad o att man inte ska gå med på det. Som timvikarie får alla på sättet o jag bara spann vidare på det, att det inte är schyssta anställningsvillkor i längden. Så där höll jag med dig.

MEN det jag vill komma fram till är att man kan ha en vikarietjänst med timlön med betald semester oxå. Man behöver inte vara månadsanställd för det. Det är andra typer av anställningar inom assistans. Och som sagt, säkert olika på olika bolag. Därför ska TS fråga där, inte här på ett forum.
  • Anonym (Hjälp)

Jag har varit fast anställd i annat privat företag,timlön,då har semester ersättning betalats ut i samband med semester.Men detta jobb är ett vikariat på 1 år,och jag vill inte vara ledig under det året.Därför undrade jag om semesterersättning läggs direkt på timlön,timlön+semesterlön.

• Madmoiselle

Jag har varit med om att semesterlönen både varit inbakad och att den inte har det, så det säkraste är att fråga.

Svar på tråden har man semester på ett vikariat?