sfinkter ruptur- frågor och råd
Första gången ja skriver här. Har alltså fått en sfinkter ruptur i lördags natt,fick op på söndagen och åkte hem på måndag. ( ringmuskeln var av och hade även en djup spricka från analen till pullan)
fick så dåligt med info om vad som är normalt och inte (eftervård och läkning) och hur lång tid allt kunde ta innan det känns okey. Googlade och hittade denna hemsida där de fanns massa forumtrådar men de svara int på alla frågor ja har.
så om det är någon som råkat ut för detta får ni gärna svara och ge råd.
1. Jag äter just nu alvedon och ipren för smärtan men undrar hur lång tid de kan ta innan den mesta smärtan gått bort. Jag måste vara på min utbildning på måndag igen och fick ingen sjukskrivning av läkaren. Fördtår int hur ja ska klara de om ja har lika ont nästa vecka och även läcker lite...
2. Jag har svårt att hålla in gaser men vet att detta är vanligt. Men det kommer ut nått slags gult slem som luktar avföring och är fet ( som babyolja). Är det normalt och är det för att ja kanske äter smörjande/laxermedel?
3. Är denna smärta normalt? Då ja har ont hela tiden men får så jävulskt ont efter ja gjort nr 2. Kanske förståeligt men tkr man borde få något smärtstillande från sjukhuset isf...
4. Har öven ont i ländryggen/svanskotan. Kan de vara för att ja ligger ner så mkt? (Har inte fött barn...)
Hjälp mig xD skriv gärna hur d var för er om ni vill.