• Sisisisi

Påskpresent eller bara godis?

Efter en diskussion vänner emellan så undrar vi hur vanligt det är att ge sitt barn någonting mer än bara ett påskägg med godis till påsken. Får ditt/dina barn någon sorts present, stor som liten? Eller lite pengar i påskägget kanske?
    Jag brukar alltid ge mina barn en påskpresent utöver godisägget och tror att de flesta ger sina barn mer än bara godis. Mina vänner (utan barn) har aldrig hört talas om påskpresenter :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Påskpresent eller bara godis?
  • Frontline

Vi firar inte påsken utan för oss är det som en vanlig helg med några dagar extra ledigt.
    Men barnen får iaf varsitt påskägg med godis i.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • tulip79

Nu är barnen små, drygt 1 år o 3,5 år. För små för en massa godis. Därför får de småsaker istället. Storebror får en tablettask, träpärlor o en pixibok. Lillasyster får en klämmis (typ fryktdricka), en pixibok o 2 armband. Själv har jag alltid bara fått godis i mina påskägg. Får se hur vi gör när barnen blir större.

• tulip79

Nu är barnen små, drygt 1 år o 3,5 år. För små för en massa godis. Därför får de småsaker istället. Storebror får en tablettask, träpärlor o en pixibok. Lillasyster får en klämmis (typ fryktdricka), en pixibok o 2 armband. Själv har jag alltid bara fått godis i mina påskägg. Får se hur vi gör när barnen blir större.

• Alexi

Våra barn på 4 och 6 år får godis i år. Tidigare år har det varit lite annat, men mest ätbart ändå men inte så mycket just godis. Jag är uppvuxen med enbart godis i påskäggen så jag tycker det är det som hör till.

• Natulcien

Påskpresent är helt främmande för mig som begrepp. Vi fick mindre ägg med godis i när vi var barn.
    Men nu är vår son bara 4,5 år, så han äter inte godis ännu. Men han vet vad påskägg är. Så lösningen i år (som är första gången han får påskägg) blir att lägga en liten grej (en liten leksaksdinosaurie) i ett påskägg som han får leta efter. Men det är nog en engångsföreteelse, för snart blir han nog medveten om godisets existens... Och när han väl blir det så blir det nog påskägg med lite godis i. Men inga excesser. Litet ägg med lite godis. Och gömmandet/letandet är själva grejen.

• fluu

Hittills har hon bara fått en liten present(som en tröja, pennor, en boll, spade osv), oftast saker som ändå går åt eller används mycket. I år blir det en liten present(pippigubbar) och fem geléhallon.

Jag tycker att det är vanligast att folk ger småsaker till mindre barn. Jag fick också saker när jag var riktigt liten.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flickan och kråkan

Här kommer det påskägg med godis från andra familjemedlemmar till barnen så vi föräldrar brukar stoppa i något annat i äggen som inte ska förtäras.

• Maddi

Förra året fick min son som var strax över 1 några majskrokar och 1 lysmelk (smågodis choklad). och sen studsbollar och en bil. 
    Detta år är min son strax över 2 år och då blir det en tablettask (som han inte får äta allt på en gång), en festis och någon leksak. 

Min andra är för liten och kommer inte få något.

Men när mina barn blir större, 6-7 år blir det ett litet ägg med godis och pengar. Inga andra påskpresenter. 

Vi firar inte påsk på de viset, mer än att det alltid är någon släkting till oss som brukar bjuda på middag, passar på när många är ledig. 

• Björkar1

Vi ger barnen lite större present vid påsk. Ex cyklar, inlines eller liknande. Av den enkla anledningen att det passar bättre så här års med den typen av presenter än vid födelsedagar i november / december. Jag tror inte att våra barn får mer presenter än andra bara vid ytterligare ett tillfälle.

• Pastella

Jag fick alltid något fint i påskpresent som liten + ett ägg fullt med godis. Mina barn får ett påskägg fyllt med småsaker (såpbubblor, pruttkudde, pärlor) och en tablettask.

• Dixie

inget av det - men farmor och morfar ger alltid påskgodis, så vi tycker det räcker! 

• Cinza

Det brukar bli ett påskägg med lite godis och annat ätbart och en liten sak i. I år fyller dock jag och sambon år på påskafton (vi fyller samma dag) så då får vår dotter en present också. Vi köper inte presenter till varandra men vi kommer få av övriga släkten så vi tyckte att hon kan få en hon med.

• Erizajo

Eftersom mina stora barn (5 & 7) går ut och får godis i grannskapet så tycker jag att det godiset räcker ( och blir över!) så de fick en varsin film och lite småpengar.

• nozpa

3½ åring + 2 åring får godis. 5 månaders blir nog en napp. Han hade kanske inte fått om han inte haft storasyskon som pratat om och funderat på vad det kan bli i hans påskägg..

Svar på tråden Påskpresent eller bara godis?