• Valkyria75

Hjälp mig förstå ang romerna

Snälla låt nu inte detta bli en tråd med massa rasisttrams!!

Utan jag vill bara att någon förklarar...

Varför kan inte romerna få boende som andra invandrare och flyktingar? Varför kan de inte få bidrag? De lever ju i total misär, och jag förstår inte varför...

• Svar på tråden Hjälp mig förstå ang romerna
  • puss

De kan inte få flyktingstatus pga att man inte har skäl att bli klassad som flykting.

• minzann

Vi har många romer i Sverige som har bostad och arbete, vi har andra som har bidrag och vissa som kommer som flyktingar som kommer från alla möjliga länder. Sen finns den lilla klick människor som kommer hit till Sverige nu i syfte att tigga pengar, som ofta har en familj kvar i Rumänien eller Ungern, som inte har som tanke att bo i Sverige. Vilka undrar du över, det skiljer sig en hel del?

• MallaL

Om du menar de rumänska romerna så är de inte flyktingar utan EU-medborgare som får stanna i tre månader, det är den fria rörligheten inom EU.

• Anonym (Idiot)
    minzann skrev 2015-04-02 20:27:56 följande:

Vi har många romer i Sverige som har bostad och arbete, vi har andra som har bidrag och vissa som kommer som flyktingar som kommer från alla möjliga länder. Sen finns den lilla klick människor som kommer hit till Sverige nu i syfte att tigga pengar, som ofta har en familj kvar i Rumänien eller Ungern, som inte har som tanke att bo i Sverige. Vilka undrar du över, det skiljer sig en hel del?

TYDLIGEN så undrar ts över den grupp som arbetar och har boenden, yup sir, om du läser trådstarten.
  • Anonym (Va fan)
    minzann skrev 2015-04-02 20:27:56 följande:

Menar du på riktigt att du inte fattar vilken grupp ts menar?
  • Morkullan

Kanske för att fattigdom inte räcker som asylskäl? Och att de inte heller söker asyl. De vill bara samla ihop lite pengar och sedan åka hem. De vill inte bo här. Ser bara ingen annan väg till försörjning. 
    Det är obegripligt hur snedfördelade klotets resurser är. Några har tur och föds privilegierade. Andra föds som romer i misär. 
    Jag känner maktlöshet.

• minzann
    Anonym (Idiot) skrev 2015-04-02 20:33:15 följande:
    TYDLIGEN så undrar ts över den grupp som arbetar och har boenden, yup sir, om du läser trådstarten.
    Anonym (Va fan) skrev 2015-04-02 20:35:45 följande:
    Menar du på riktigt att du inte fattar vilken grupp ts menar?
    Eftersom vi har väldigt många olika typer av romer, som kommer av skilda skäl, kommer från olika länder, trots de är svenskfödda är bostadslösa och utan inkomst/bidrag eller lever i misär fast de har bostad, så frågar jag.

• Gert

Flyktingar och asylsökande har inte alls boende. Det behövs byggas ett helt nytt Stockholm för att klara av bostadsbristen i landet. Det är humanism det!

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • minzann

Återigen, vi har många romer i Sverige som inte har bostad eller bidrag, som lever i misär? Vissa ÄR svenskfödda, andra har blivit svenska medborgare, andra är de tillfälliga tiggarna, det jag undrar är ju vilka ts undrar över.

Det är helt olika skäl mellan romerna som kommer tillfälligt som tiggare och de som är här permanent.

• Anonym (Sakkunnig)

Svenska romer ha bostad och bidrag men sällan arbete.

Tiggarna har bostad och arbetar som tiggare.

• Valkyria75
    minzann skrev 2015-04-02 21:10:37 följande:

Återigen, vi har många romer i Sverige som inte har bostad eller bidrag, som lever i misär? Vissa ÄR svenskfödda, andra har blivit svenska medborgare, andra är de tillfälliga tiggarna, det jag undrar är ju vilka ts undrar över.

Det är helt olika skäl mellan romerna som kommer tillfälligt som tiggare och de som är här permanent.

Ok, ok... Jag ska givetvis specificera mig... Jag tänkte specifikt på tiggarna som t.ex. bor i tält i Pildammsparken och i övergivna bilar osv.
  • Valkyria75
    MallaL skrev 2015-04-02 20:32:53 följande:

Om du menar de rumänska romerna så är de inte flyktingar utan EU-medborgare som får stanna i tre månader, det är den fria rörligheten inom EU.

Oj, jag känner att jag har väldigt dålig koll på reglerna här...

Får EU-medborgare bara stanna i 3 månader? Är det om man inte har jobb då eller?
  • Valkyria75
    puss skrev 2015-04-02 20:27:49 följande:

De kan inte få flyktingstatus pga att man inte har skäl att bli klassad som flykting.

Ok, det kan jag kanske iofs förstå. Samtidigt så är det ju som att vara flykting om man riskerar att dö i sitt hemland. Men det är väl kanske mer komplicerat än så...
  • Valkyria75
    Morkullan skrev 2015-04-02 20:36:39 följande:

Kanske för att fattigdom inte räcker som asylskäl? Och att de inte heller söker asyl. De vill bara samla ihop lite pengar och sedan åka hem. De vill inte bo här. Ser bara ingen annan väg till försörjning. 

Det är obegripligt hur snedfördelade klotets resurser är. Några har tur och föds privilegierade. Andra föds som romer i misär. 

Jag känner maktlöshet.

Ja det är hemskt faktiskt :(
  • Anonym (Sakkunnig)
    Valkyria75 skrev 2015-04-02 22:44:43 följande:
    Ok, ok... Jag ska givetvis specificera mig... Jag tänkte specifikt på tiggarna som t.ex. bor i tält i Pildammsparken och i övergivna bilar osv.
    De har bostäder i hemlandet, vi får ingen gratis logi som gäster i EU men vi har betalat Rumänien för att ta hand om Romer. 
    Valkyria75 skrev 2015-04-02 22:46:51 följande:
    Oj, jag känner att jag har väldigt dålig koll på reglerna här...

Får EU-medborgare bara stanna i 3 månader? Är det om man inte har jobb då eller?

Ja
  • Anonym (Sakkunnig)

Romerna hade jobb under tidigare styre.

• Anonym (Tjejen)

Men de pengar som tiggarna får av tiggeri - går de direkt i deras egen ficka?

Eller jobbar de för någon som tar deras "dagskassa"? Är de liksom sina egna chefer eller lyder de under någon?

Ursäkta uttrycken. Men ni förstår nog frågan.

• Anonym (Sakkunnig)
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-04-03 00:07:42 följande:

Men de pengar som tiggarna får av tiggeri - går de direkt i deras egen ficka?

Eller jobbar de för någon som tar deras "dagskassa"? Är de liksom sina egna chefer eller lyder de under någon?

Ursäkta uttrycken. Men ni förstår nog frågan.

Det är olika, gott om rumänska horor också som tjänar bra och vi såg i TV nu.
Svar på tråden Hjälp mig förstå ang romerna