Emelitos skrev 2015-04-03 15:47:05 följande:
Men förlåt men jag fattar inte hur ingen av er kan rekommendera något annat än att vi ska sova ihop eller sära på mig och min man? Madrasser hit och dit, vi vill att vår son ska känna trygghet i att sova själv i sin säng i sitt rum, det finns massor av barn som gör det.
Han känner knappast av att han ska få ett syskon med tanke på att han bara 1,5 år. Är det ingen av er som har tips på hur man gör för att få ett barn att sova själv UTAN att behöva köpa nya sängar eller trolla fram madrasser eller be pappa sova på soffan, vilket han absolut inte kommer göra. Han behöver den sömn han kan få med tanke på att han jobbar hela dagarna.
Därför att din pojke med största tydlighet visar vad han behöver. Ert barns behov. Det är en väldigt liten uppoffring som vuxen att se till att ett litet barn får sova med någon när han/hon är så liten. Sedan kan man ju lösa det på det sätt som passar bäst - att man sätter ytterligare en säng i sovrummet eller att någon sover tillsammans med barnet i hans/hennes rum. Varför skulle pappan sova på soffan? För just oss var det bästa att köpa alldeles vanliga sängar som vi ställde bredvid vår dubbelsäng. Och tänk. De två äldsta sover fortfarande i samma sängar fast i egna rum. Inget hysteriskt köpande av sängar. De kanske kommer att ha dem tills de flyttar hemifrån. Man får liksom tänka lite utanför boxen med barn. De är inte stöpta i formar som passar just oss vuxna optimalt.
När han blir storebror kommer han att alldeles väldigt väl veta och känna att han har fått ett syskon och DÅ (vilket jag har fått en känsla av inte är oerhört långt i framtiden) så kommer han att ha ett ännu större behov av närhet och trygghet och bekräftelse från er föräldrar.
Ni har redan kört 5-minutersmetoden. Du tycker inte att han har fått ta mer än sin beskärda del av "sömnkampen"?
Krångla inte till tillvaron i onödan

. Med vänlig hälsning från en trebarnsmamma.