Hur skulle ni vilja att det var?
Många verkar vara mycket missnöjda med det system som är idag vad gäller föräldraledighet, vabb osv, är faktiskt genuint intresserad hur ni skulle vilja ha det?
Många verkar vara mycket missnöjda med det system som är idag vad gäller föräldraledighet, vabb osv, är faktiskt genuint intresserad hur ni skulle vilja ha det?
Jag tycker att föräldrarna ska helt och hållet få bestämma själva över hur de vill fördela dagarna.
Vi är alldeles för många som faktiskt inte har en man som kan/kunde ta ut föräldrar dagar tex pga att de har egna små firmor som verkligen står och faller med dem.
Varför ska vi bli straffade för att vi kämpar och försöker bygga upp något som även samhället tjänar på i längden pga all skatt vi drar in?
Under de år som har gått så har vi garanterat betalat in de pengarna flera gånger om genom skatten, då borde vi ha samma rätt att få ut lika många dagar som alla andra.
Min man jobbade jätte mycket hemma när minstingen var liten och han har alltid varit en väldigt närvarande pappa men just fördrarledighet har han helt enkelt inte kunnat tagit ut.
Sen är det faktiskt så att inte alla mammor och pappor är "gjorda" för att vara hemma med barn, då är det bättre för barnen att den som är mest lämpad och vill faktiskt får vara hemma.
Jag tycker för övrigt att det är en skam att vi inte kan klara oss i sverige på en lön så att vi slipper kasta in våra små till förskolan så tidigt, i långa loppet så skulle vi alla tjäna på att de små fick vara hemma med en förälder lite längre.
50/50 delning av dagar. Och vill gärna se ett slut på den konstanta ökningen av förmåner för föräldrar, de blir ju ändå aldrig nöjda. Med invandringen behövs inget ökat barnafödande alls, tvärtom, miljömässigt borde det födas mindre barn! Barn är ingen rättighet, de som vill ha dem ska kunna bekosta dem till största delen själva. Det bode dessutom vara en miljöskatt på barn, med ett 20% strafftillägg om man skaffar fler än t ex två per familj.
50/50 delning av dagar. Och vill gärna se ett slut på den konstanta ökningen av förmåner för föräldrar, de blir ju ändå aldrig nöjda. Med invandringen behövs inget ökat barnafödande alls, tvärtom, miljömässigt borde det födas mindre barn! Barn är ingen rättighet, de som vill ha dem ska kunna bekosta dem till största delen själva. Det bode dessutom vara en miljöskatt på barn, med ett 20% strafftillägg om man skaffar fler än t ex två per familj.
Jag tycker att föräldrarna ska helt och hållet få bestämma själva över hur de vill fördela dagarna.
Vi är alldeles för många som faktiskt inte har en man som kan/kunde ta ut föräldrar dagar tex pga att de har egna små firmor som verkligen står och faller med dem.
Varför ska vi bli straffade för att vi kämpar och försöker bygga upp något som även samhället tjänar på i längden pga all skatt vi drar in?
Under de år som har gått så har vi garanterat betalat in de pengarna flera gånger om genom skatten, då borde vi ha samma rätt att få ut lika många dagar som alla andra.
Min man jobbade jätte mycket hemma när minstingen var liten och han har alltid varit en väldigt närvarande pappa men just fördrarledighet har han helt enkelt inte kunnat tagit ut.
Sen är det faktiskt så att inte alla mammor och pappor är "gjorda" för att vara hemma med barn, då är det bättre för barnen att den som är mest lämpad och vill faktiskt får vara hemma.
Jag tycker för övrigt att det är en skam att vi inte kan klara oss i sverige på en lön så att vi slipper kasta in våra små till förskolan så tidigt, i långa loppet så skulle vi alla tjäna på att de små fick vara hemma med en förälder lite längre.
Jag tänker nu att du är lite hård, flytta du till Kina, dom har väl dom reglerna och det är ju inte direkt jättehumant, nää jag vill flytta över ansvaret på dig som skaffar barn, jag tycker att du måste kunna göra allt din makt för att kunna försörj dig och dina barn innan det ens kommer på tanke att du ens ska få en krona av skattepengarna. Dvs kan du inte ens försörja dig själv, vad får dig att tro att du få en massa pengar bara för att du får barn, vi andra som faktiskt själva försörjer oss kanske inte vill bekosta att du väljer att skaffa barn liksom...
Skulle och vilja se 50/50 delning. Det skulle tvinga chefer på företag med många män inse att även deras personal kommer vara frånvarande och de som väljer att vara det idag kommer inte sticka ut lika mycket. Det hade hjälp min man. Sedan tycker jag att de ska räcka längre så man ska kunna utnaja dem även när barnen är i tonåren. Jag behövde nog ha min mamma/pappa då mer än när 1,5. Det hade nog kunnat stötta mig mer när jag var sjuk i anorexi mer då.
Jag tycker systemet i stort är bra men vill ha en tredelning av dagarna, en till vardera förälder och en som man styr över själv. Jag är trött på alla familjer som tjatar om att pappan inte kan vara hemma.
Jag tycker att vi har ett oerhört generöst och bra system. Jag har inget att gnälla på vad gäller det.
Jag som är kvinna i ett mansdominerat yrke hamnar tyvärr efter vid föräldraledighet trots att jag och min man delar lika. Många av mina manliga kollegor tar bara "pappasemester" några extra veckor på sommaren.
Så rent egoistiskt för min karriär så önskar jag delning 50/50 mellan föräldrarna.
Jag tycker att föräldrarna ska helt få bestämma själva så att det passar den egna situationen!
Jag tycker att föräldrapenningen ska tas bort. Vi behöver inte fler barn i landet, så jag fattar inte varför vi ska uppmuntra folk att skaffa barn när de egentligen inte har råd.