• Shavout

Gråter lätt (Kille)(Främst vid avsked)

Hejhej!
    Har länge läst diverse trådar här och tänkte att det var dags att jag själv postade en om mina problem...

Okej.. jag är en kille på 21 år, har en flickvän som jag varit tillsammans med i snart 16 månader. Kan påpeka att jag inte haft några tidigare seriösa relationer om det skulle spela någon roll,

Till problemet...
    Jag är en typisk "känslosam kille" men mitt problem är att jag har så himla svårt att kontrollera det! Tycker det är fruktansvärt pinsamt att inte kunna hålla på känslorna... utan så fort det är någonting som står mig nära hjärtat så kommer tårarna. 
    Det jag har märkt är att mina tankar sätter igång tårarna, det är inte ögonblicken själva utan tankarna och oron över att gråta som gör så att jag börjar gråta.

Har alltid haft svårt för att inte gråta, men nästan alltid kan jag hålla tillbaka, förutom när det kommer till min flickvän.

Innan exemplet så vill jag bara påpeka att vi har ett bra och stabilt förhållande, älskar varandra väldigt mycket och vi båda planerar att vara med varandra resten av våra liv. Så mina gråtkänslor kommer inte för att jag är ledsen utan mer för att det blir så mycket känslor.

Kan ge ett bra exempel
    Jag och min flickvän bor ungefär 2 timmar ifrån varandra med tåg, vi ses med jämna mellanrum, ungefär 3 dagar i veckan. Det hela började med att hon skulle åka iväg en längre tid, ungefär 1 och en halv vecka, jag visste att jag skulle bli ledsen vid avskedet då, det skäms jag inte över, det skiter jag fullständigt i.
    Men grejjen är den är efter den incidenten så har jag haft svårare att säga hejdå och ta farväl även när det gäller kortare längder, t.ex. 3-4 dagar.
    Det är just väntan innan hon ska åka som är jobbig, vi kan ligga i min säng och kolla på TV och jag bara kollar på henne och tänker på att jag typ älskar henne och att jag kommer sakna henne när hon åker(Går inte låta bli att tänka på det samma dag som hon ska åka, försökt) och då börjar tårarna komma. det är inte själv avskedet som får mig att gråta, utan det börjar med tänkandet.

Jag har klarat mig från att visa henne att jag är ledsen när hon ska åka(Hon vet att jag gråter lätt osv så hon skulle egentligen inte bry sig) hittils, men sist var det väldigt svårt och nära på att jag började gråta. Men hon lära skynda sig till tåget så klarade mig.
    Saken är den att jag tycker att det är så himla pinsamt att gråta framför henne för något sådant!

Jag vet att många(speciellt män) håller på och fjantar sig om att män inte ska gråta bla bla bla, det får ni tycka som ni vill om, det struntar jag i, jag vet vart jag står någonstans.

Innan nån nämner, så vill jag bara säga att jag inte har separationsångest Bara lätt för att gråta när det blir mycket känslor.

Så, alltså det jag vill ha hjälp med är hur jag ska kunna tackla känslorna och låta bli att vara nära på att gråta?
    Vill kunna ta farväl av henne och fortfarande vara glad och må bra samtidigt istället för att dom sista 24 timmarna ska bestå utav oro över gråt.
    Jag har försökt att hålla tillbaka, det funkar oftast, men ändå.. vill inte gå och oroa mig för att börja gråta hela tiden när hon ska åka hem. Känns fjantigt att göra det över en sådan sak, speciellt när vi båda har tågkort och kan åka till varandra hela tiden ><
    Någon annan som har detta problem som kan försöka hjälpa mig?

• Svar på tråden Gråter lätt (Kille)(Främst vid avsked)
  • Anonym (fint)

Det är bara fint med killar som har känslor och kan gråta av rörelse. Det är synd att du tycker att det är pinsamt och oroar dig för att du ska gråta.

Om du kan göra dig av med oron så skulle du alltså inte gråta är din teori? Försök att jobba med din inställning och våga visa att du blir gråtmild. Om du tillåter dig själv att bli lite tårögd så behöver du ju inte gå och oroa dig i förväg för att du ska bli just tårögd. Din tjej kanske bara blir smickrad över att du tycker om henne så mycket att du blir känslosam när ni skiljs åt. 

• Shavout
    Anonym (fint) skrev 2015-04-03 08:33:41 följande:

Det är bara fint med killar som har känslor och kan gråta av rörelse. Det är synd att du tycker att det är pinsamt och oroar dig för att du ska gråta.

Om du kan göra dig av med oron så skulle du alltså inte gråta är din teori? Försök att jobba med din inställning och våga visa att du blir gråtmild. Om du tillåter dig själv att bli lite tårögd så behöver du ju inte gå och oroa dig i förväg för att du ska bli just tårögd. Din tjej kanske bara blir smickrad över att du tycker om henne så mycket att du blir känslosam när ni skiljs åt. 

Ja, det vet jag att hon gör Men jag vill kunna visa känslor utan att börja gråta(?)
    Och ja, det är tanken som gör att jag börjar gråta, har inte haft några problem tidigare i förhållandet, då var det inga problem, då kunde jag ta farväl utan att ens tänka tanken, men dom senaste veckorna så har det blivit svårare och svårare.

Förstår inte problemet, har lätt att hålla på känslorna när t.ex. folk dör osv, men just när det kommer till henne så börjar jag lätt att gråta. Antar att mina kärlekskänslor tas ut i gråt(?) just i sammanhanget...

Och kan inte bli lite tårögd, blir jag lite tårögd och om nån påpekar det eller frågar "Är du ledsen?" då blir det vattenfall direkt
  • Anonym (Nja)

Jag skulle inte bli smickrad. Skulle se det som omanligt och därav oattraktiv. Men det är jag det, som tur är ser inte din tjej det så

• alice85

Jag känner en äldre man som är så väldigt gråtmild. Han gråter på bröllop, när hans barnbarn är gulliga, när han är glad, ledsen, rörd osv. Ingen har något emot det, vi ser det som gulligt och lite roligt. Om du accepterar dina tårar kanske det blir lättare, oftast är ju just oron inför en ovälkommen känsla det som triggar känslan.

• Shavout
    alice85 skrev 2015-04-03 14:42:28 följande:

Jag känner en äldre man som är så väldigt gråtmild. Han gråter på bröllop, när hans barnbarn är gulliga, när han är glad, ledsen, rörd osv. Ingen har något emot det, vi ser det som gulligt och lite roligt. Om du accepterar dina tårar kanske det blir lättare, oftast är ju just oron inför en ovälkommen känsla det som triggar känslan.

Får försöka att inte tänka på det så mycket nästa gång vi ses...

Hoppas det blir bättre
  • Rakad Apa

Hur ofta bölar du TS?

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Shavout
    Rakad Apa skrev 2015-04-03 17:45:32 följande:

Hur ofta bölar du TS?

Inte ofta vanligtvis, utan endast när det kommer till min flickvän.
  • Shavout

Hon åkte hem nu Klarade mig från att gråta! *victory* 
    Känns bra Även fast känslorna kom, så istället för att gråta tog jag ut dom i lycka, försökte var hyperaktiv för att inte tänka på att hon skulle åka Fick ändå ett bra farväl utan att bli ledsen Var nära ett tag alldeles när hon skulle gå! Men stretade emot.

Kan även påpeka att vi pratade om det vilket hjälpte, just tanken av att hon vet att jag har svårt för det gjorde det lättare! Nu ser jag bara framåt! Nästa gång blir det inget alls :D

Woho, känns bra nu

• Inte jag

Jag tycker det är fint att killar kan gråta och visa känslor. Var stolt TS att du är en känslosam kille. =)

• Shavout
    Inte jag skrev 2015-04-06 23:04:23 följande:

Jag tycker det är fint att killar kan gråta och visa känslor. Var stolt TS att du är en känslosam kille. =)

Ja, men vill kunna låta bli att gråta när hon ska åka hem
  • yolo123321

Har nyligen lagt upp en tråd om detta ämnet med tårar.
    Jag har problem med att kontrollera mina känslor när tex en lärare säger till mig
    ( Jag är 16 och kille och känner mig svag)

• Anonym (KalloBallo)

Låg testosteronhalt kanske?

Svar på tråden Gråter lätt (Kille)(Främst vid avsked)