• Juaern

Min dotter har börjat blinka hårt och mycket

Hej,

ja, så som rubriken lyder så har våran dotter på 4 år börjat blinka mycket och hårt. Det började i samband med en förkylning för 3 veckor sedan, läkare sa att förkylning/virus kan sätta sig i ögonen, efter en vecka skrev han ut penicillin droppar och vi droppade i 5 dagar, det blev inte bättre. Jag påtalade det för henne, alla runt omkring har påtalat det, dagis, morföräldrar mfl och det blev nästan som en "stor grej" för henne och hon fick otroligt mycket uppmärksamhet och hon började blinka nästa ännu mera då. Vissa dagar blinkar hon inte alls överdrivet mycket, utan som vanligt, speciellt om hon är sysselsatt med någonting roligt, men vissa dagar så kan jag nästan inte titta på henne och när jag påtalar det så gör hon ännu mera. Var och allergitestade henne förra veckan och det var inte allergi. Om det började med förkylning och sedan övergått till ovana/tics, hur länge brukar det hålla i sig??? Jag har även läst om Touretts syndrom och pratade med BVC om det, men det trodde de inte att det var, utan det att det har övergått till tics.

Tack

• Svar på tråden Min dotter har börjat blinka hårt och mycket
  • Erki

Sonen som är 4 började likadant för ca 1,5 månad sen. Mitt tips är att inte kommentera det utan låta det vara så kan det gå över om det är tics. Sonen höll på i ca en månad och nu är det nästan borta. Vi har sagt till alla omkring att inte kommentera det för i början blev det värre så fort någon sa nåt.

• Juaern
    Erki skrev 2015-04-03 14:53:24 följande:

Sonen som är 4 började likadant för ca 1,5 månad sen. Mitt tips är att inte kommentera det utan låta det vara så kan det gå över om det är tics. Sonen höll på i ca en månad och nu är det nästan borta. Vi har sagt till alla omkring att inte kommentera det för i början blev det värre så fort någon sa nåt.

Ok, tack. Jag märker på en gång när jag påpekar det att det blir värre. 
  • sofiashem

Små tics är vanliga hos barn! Går allra oftast bort av sig självt. Kommentera inte! :)

• Juaern
    sofiashem skrev 2015-04-07 10:42:05 följande:

Små tics är vanliga hos barn! Går allra oftast bort av sig självt. Kommentera inte! :)

Var på apoteket med henne för att köpa ögondroppar, apotekspersonalen sa att det är vanligt med tics/ovanor och att barn gör det på olika sätt, vissa med ögon andra slickar sig om läppar, när han hade sagt det så satte dottern igång att slicka sig om läppar även, så nu gör hon både med ögonen och läppar. Jag håller på att bli helt vansinnig. Är någon trots grej??
  • tankfull

Jag hade tagit mitt barn till doktorn igen och bett någon lysa igenom ögonen ordentligt och kolla insidan av ögonlocken m.m. Tänk om det faktiskt är något problem där! Jag känner barn som haft en jordnöt som suttit fast mellan näsa och svalg, barn som petat in papper i näsan som ruttnat m.m. Om det sitter något nånstans som retar nerver eller slemhinnor är det bäst att få bort det. Finns det inget så går det över så småningom.

• sofiashem
    Juaern skrev 2015-04-07 12:29:07 följande:

Var på apoteket med henne för att köpa ögondroppar, apotekspersonalen sa att det är vanligt med tics/ovanor och att barn gör det på olika sätt, vissa med ögon andra slickar sig om läppar, när han hade sagt det så satte dottern igång att slicka sig om läppar även, så nu gör hon både med ögonen och läppar. Jag håller på att bli helt vansinnig. Är någon trots grej??
    Eftersom du inte ska kommentera det så ska du heller inte ta med henne till apoteket och prata om det inför henne! Vänta och stå ut.
  • tankfull
    sofiashem skrev 2015-04-07 13:16:51 följande:
    Eftersom du inte ska kommentera det så ska du heller inte ta med henne till apoteket och prata om det inför henne! Vänta och stå ut.
    Jag hade som sagt INTE väntat utan tagit henne till doktorn. Bättre att kolla upp det en gång för mycket än en gång för lite. Tics kanske kan vara symtom på något annat problem...
  • Juaern
    tankfull skrev 2015-04-07 12:58:21 följande:

Jag hade tagit mitt barn till doktorn igen och bett någon lysa igenom ögonen ordentligt och kolla insidan av ögonlocken m.m. Tänk om det faktiskt är något problem där! Jag känner barn som haft en jordnöt som suttit fast mellan näsa och svalg, barn som petat in papper i näsan som ruttnat m.m. Om det sitter något nånstans som retar nerver eller slemhinnor är det bäst att få bort det. Finns det inget så går det över så småningom.

Ja, vi har fått remiss till ögonspec, men det är ju tydligen flera månaders väntetid dit :(
  • Juaern
    sofiashem skrev 2015-04-07 13:16:51 följande:
    Ja, jag insåg sedan vilket misstag det var...
  • Juaern
    tankfull skrev 2015-04-07 13:38:32 följande:
    Jag hade som sagt INTE väntat utan tagit henne till doktorn. Bättre att kolla upp det en gång för mycket än en gång för lite. Tics kanske kan vara symtom på något annat problem...

Doktorn har ju tittat på henne, dock inte så ingående då han inte ansåg att det var något konstigt, utan jag insisterade på remiss till ögonläkare.
Svar på tråden Min dotter har börjat blinka hårt och mycket